پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
بازار خاص ساعت‌های هوشمند درایران!

تیتر20 - لوازم جانبی همچون ساعت و دستبند در دنیای محصولات هوشمند در دسته کالاهای لوکس و غیرضروری قرار می‌گیرند.


ابزارهایی که کارآیی‌های موازی با موبایل و کامپیوتر دارند اما بازهم جذابند و طرفداران خاص خودشان را حفظ کرده‌اند. نگاهی به ویترین این محصولات که خریداران کمتری در بازار ایران دارند حاکی از این است که طیف خریداران آنها در زمره افرادی هستند که مشکلی در پرداخت هزینه برای این دست از محصولات ندارند و همیشه هم منتظر مدل‌های جدید برندهای محبوب خود می‌مانند.
شرکت اپل از جمله برندهایی است که ساعت‌های هوشمند ارائه شده آن توانسته بازار رقابت را در دست نگه دارد و شرکت‌های دیگر سعی دارند در این بازار حضور داشته باشند هرچند که آخرین مدل ساعت هوشمند ارائه شده از سوی اپل تاکنون نتوانسته براساس پیش‌بینی‌ها فروش داشته باشد. آخرین گزارش‌ها نشان از فروش 3 میلیون ساعت اپل در سه ماه دوم سال 2015 دارد. اما پیش‌بینی جدید حاکی از این است که این رقم برای سه‌ماه سوم از حدود 5/ 2 میلیون واحد فراتر نخواهد رفت.

یک فروشنده محصولات هوشمند درباره بازار ساعت‌های هوشمند در ایران و طیف مخاطبان آن به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «ساعت‌های اپل به این دلیل که با گوشی‌های آن قابل هماهنگی است از طیف دارندگان سیستم‌عامل آی اواس هستند که اغلب هم به دنبال این دست محصولات هستند.» بهنامی می‌گوید که ساعت‌های اپل از رنج قیمتی یک میلیون و 400 هزار تومان آغاز می‌شود و بسته به قابلیت‌هایی که دارد قیمت‌ها متفاوت می‌شود. او می‌گوید برخی از شرکت‌ها برای اینکه طیف مخاطبان ساعت اپل را از نظر بندهای مختلف راضی کنند به تولید بندهای جداگانه پرداخته‌اند. «در واقع این بندها جدا از بند اصلی که در پک به همراه اپل واچ هست، فروخته می‌شود که به صورت اسپرت و از پایه قیمت 400 تا 500 هزار تومان فروخته می‌شود.» به گفته او در ایران عده‌ای که مصرف‌کننده محصولات اپل هستند در هر صورت مشتری ابزارهای جدید آن نیز هستند و هزینه آن را پرداخت می‌کنند. ساعت‌های اپل به دلیل اینکه برنامه مشخصی در آینده دارد، خریداران خاص خودش را دارد.

بهنامی درباره برخی نارضایتی‌های کاربران جهانی از ساعت‌های جدید به ویژه ساعت اپل می‌گوید که اگر چنین اتفاقاتی درست باشد باید ورود آن را به بازار دست دوم شاهد باشیم که چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده چراکه کسی که کالایی را خریده اما از آن راضی نیست سعی می‌کند آن را باقیمتی پایین‌تر در بازارهای مجازی که کالای دست دوم می‌فروشند، به فروش برساند. به گفته او خریداران ساعت‌های اپل در ابتدای فروش بیشتر خرید می‌کردند و به اصطلاح آنها که طالب واقعی محصولات اپل هستند همان اول اقدام به خرید می‌کنند اما حالا خریدار کمی سختگیری می‌کند. او درباره علت این تعلل می‌گوید: «عده‌ای منتظر ارائه واچ 2 از اپل هستند که گفته می‌شود با وایرلس کار می‌کند که البته اصلا مشخص نیست این محصول چه وقت به بازار ارائه می‌شود اما به هر صورت این عده منتظر ارائه مدل‌های جدیدتر هستند. هرچند درباره ساعت‌های اپل هم این اتفاق می‌افتد که با ورود محصول جدید، محصول قبلی که در بازار باقی می‌ماند با 100 دلار افت قیمت که از سوی کمپانی اعلام می‌شود به فروش می‌رسد به همین علت عده‌ای ترجیح می‌دهند این محصول را با قیمت پایین‌تر خریداری کنند.»

برندهای دیگر در تلاش برای رقابت
عرفان رمضانی، فروشنده دیگری در بازار کامپیوتر درباره تحرک این بازار در ایران می‌گوید: «قیمت‌ها در بازار ساعت هوشمند به خصوص اپل نجومی است. مثلا اگر بیرون از کشور خرید ساعت اپل 800 هزار تومان هزینه در بر داشته باشد، موقع ورود به گمرک قیمت به صورت نجومی بالا می‌رود.» او می‌گوید که خرید از مدل‌های غیر از برند اپل هم بستگی به نوع خریدار دارد؛ مثلا کسی که زیاد رانندگی نمی‌کند چندان به آنها نیاز پیدا نمی‌کند. «این ساعت بیشترین کارآیی‌اش برای این است که در تمام مدتی که پشت فرمان هستید گوشی‌تان را روی ساعت تنظیم کنید و به راحتی با آن صحبت و کار کنید اما در ایران هنوز خریدار زیادی ندارد چون به مردم معرفی نشده است.» رمضانی می‌گوید ممکن است از محصولات ساعت‌های هوشمند هر ماه یک مدل را بفروشد. «پایه قیمت اسمارت واچ‌ها به جز اپل از 230 هزار تومان تا 400 هزار تومان است و تنها ایرادی که می‌توان به آنها وارد کرد کوچک بودن صفحه آن برای کار کردن است.»

 

برچسب ها: ساعت ساعت هوشمند
ارسال نظرات
موضوعات روز