سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
خودروسازان کشور طی چند سال گذشته به سمت تولید موتورهای کم مصرف و بهینه سوز رفته اند تا از این راه، سرانه آلایندگی خود را پایین بیاورند.
کد خبر: ۲۲۱۳۸
تحول در موتورهای ایران خودرو!/ ضرورت توجه به تولید خودروهای سبز در ایران!

تیتر20 - در شرایطی که خودروهای داخلی همواره یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا به شمار می روند، خودروسازان کشور طی چند سال گذشته به سمت تولید موتورهای کم مصرف و بهینه سوز رفته اند تا از این راه، سرانه آلایندگی خود را پایین بیاورند.

در این بین، ایران خودرو یکی از پیشگامان عرصه تولید موتورهای کم مصرف به حساب می آید، به نحوی که یکی از استراتژی های مهم و کلان این شرکت، تولید موتورهای کم مصرف و به روز است.

 رسیدن به این هدف هرچند در درجه اول سرانه مصرف سوخت محصولات ایران خودرو را پایین خواهد آورد، اما در نهایت به کاهش آلودگی نیز منجر خواهد شد، زیرا بهینه و به روز بودن آنها، قطعا از حجم آلایندگی خواهد کاست. 

طبق آنچه ایران خودرویی ها پیش تر اعلام کرده اند، این شرکت قصد دارد استاندارد موتورهای فعلی خود را متناسب با استانداردهای روز سوخت، ارتقا دهد.

 بر این اساس، ایران خودرو برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت را برای ارتقای استاندارد موتورهای موجود و همچنین تولید موتورهای جدید در نظر گرفته است که به ترتیب طی سال های 97 و 1400 و 1404 عملی خواهند شد. 

در واقع، برنامه‌های کوتاه‌مدت تا سال 97، برنامه میان‌مدت تا سال 1400 و برنامه بلندمدت نیز تا سال 1404 عملی خواهند شد. 

اگر برنامه ریزی های صورت گرفته طبق زمان معین پیش بروند، از سال 97 به بعد، با تحولی تدریجی در موتورهای ایران خودرو مواجه خواهیم بود، به نحوی که استانداردهای یورو5 و یورو 6 مصرف سوخت و آلایندگی، در محصولات ایران خودرو خودنمایی خواهد کرد.

در نظر گرفتن چنین برنامه ای از سوی ایران خودرو، نشان از توجه ویژه به معضل آلودگی هوا و بالا بودن سرانه مصرف سوخت دارد.

 در حال حاضر، بیشتر خودروهای داخلی از موتورهای نه چندان کم مصرف و بهینه استفاده می کنند و این موضوع سبب هدر رفت سوخت و ایجاد آلایندگی نامتعارف شده است. 

در این شرایط وقتی موتورهای کم مصرف و بهینه در محصولات ایران خودرو به کار گرفته شود، هم مشتریان و کل جامعه از این اتفاق منتفع خواهند شد. 

طبعا وقتی سرانه مصرف سوخت با استفاده از موتورهای کم مصرف و بهینه کاهش یابد و آلودگی کمتری نیز ایجاد شود، جامعه از این موضوع نفع می برد و از آن سو مشتریان نیز در هزینه مصرف سوخت خود صرفه جویی خواهند کرد.

 بنابراین عرضه موتورهای کم مصرف از سوی ایران خودرو تبعات اقتصادی مثبتی نیز برای کشور و مشتریان خواهد داشت.

اما در این میان و با وجود مزایای زیاد موتورهای کم مصرف و بهینه، بهتر است به این نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر عصر، عصر خودروهای برقی و هیبریدی است و بنابراین ایران خودرویی ها بهتر است بخشی از برنامه های موتوری خود را روی این بخش نیز متمرکز کنند. 

در حال حاضر دنیا به نوعی حتی از خودروهای هیبریدی هم عبور کرده و به برقی ها رسیده است و خودروسازی ایران نیز نمی تواند خود را جدای از این قافله جهانی بداند.

 تا یکی دو دهه دیگر، خودروهای به اصطلاح سبز سهم بسیار بزرگی از سبد تولیدات خودروسازان جهان را به خود اختصاص خواهند داد و این به معنای کنار رفتن تدریجی موتورهای فسیلی است.

 در این شرایط، ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران حتما باید بخشی از سبد موتورهای خود را به سمت برقی و هیبریدی ها سوق دهد تا از قافله جهانی عقب نماند.

تردیدی وجود ندارد که ایران خودرو اگر در قالب یک پکیج اساسی و مطابق با فناوری روز، برنامه های مربوط به ارتقای موتورهای خود را پیش ببرد، ثمره بسیار مثبت آن را طی سال های آینده به چشم خواهد دید. 

این پکیج علاوه بر موتورهای بهینه و کم مصرف، به موتورهای برقی و هیبریدی هم نیازمند است.
   

ارسال نظرات
موضوعات روز