دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴

تیتر20 - رئیس انجمن گردوی استان کرمان گفت: به دلیل سرمازدگی و حمله کرم خراط به درختان گردوی مناطق گردو خیز کشور، اگر رسیدگی‌های لازم نشود تا پنج سال آینده ما چیزی به نام گردو در ایران نخواهیم داشت و تولیدکنندگان گردو نیز به مصرف کننده تبدیل می‌شوند.
فرشاد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز، درباره تاثیر بارش‌های تابستانی بر محصول گردوی امسال، بیان کرد: بارش‌های تابستانی فقط برای محصول گردو خسارت ایجاد می‌کنند. محصول امسال گردو نیز از بارش‌های ماه اردیبهشت تاثیرات منفی بسیاری گرفت.

او افزود: البته این تاثیر در استان کرمان کمتر بود، به‌طوری که می‌توان گفت در حدود 10 تا 15 درصد بر محصول استان تاثیر نامطلوب گذاشت ولی با توجه به اطلاعاتی که از شهرهای همدان و توسیرکان داریم، می‌دانیم که بخش زیادی از محصول این شهرها نابود شده‌اند.

رئیس انجمن گردوی استان کرمان، همچنین اظهار کرد: البته لازم به ذکر است که بیشتر از بارش باران، چیزی که بر محصول استان کرمان تاثیر ناخوشایندی گذاشته، سرمازدگی است. سرمازدگی سال زراعی امسال نه‌تنها بخشی از محصولات استان کرمان را تا 100 درصد نابود کرده، بلکه درختان را نیز نابود کرده است.

او ادامه داد: علاوه بر سرمازدگی در بسیاری از مناطق، کرم خراط نیز عاملی شده تا محصول امسال گردو، دچار آسیب‌زدگی جدی شود. همچنان‌که با توجه این وضعیت، اگر این شرایط ادامه داشته باشد، ما تا سال‌های آینده مثلا تا پنج سال آینده، در اغلب استان‌های تولید گردو مانند استان کرمان، چیزی به عنوان گردو نخواهیم داشت و تولیدکنندگان نیز باید برای مصارف شخصی خود به مصرف‌کننده گردو تبدیل شوند.

سلطانی نژاد درباره تولید گردو در سال جاری توضیح داد: با توجه به مشکلات پیش آمده، امسال در استان کرمان، 40 تا 50 درصد افت کمی تولید محصول گردو نسبت به سال گذشته را تجربه می‌کنیم و تولید گردوی ما 10 هزار تن نسبت به سال گذشته کم شده و به 25 هزار تن می‌رسد که البته بنا بر اطلاعات ما، در استان‌های دیگر وضعیت وخیم‌تر است و به نظر می‌رسد که به طور کلی 60 درصد از محصول گردوی امسال نسبت به سال گذشته کمتر شده باشد.

او درباره کرم خراط چنین توضیح داد: اکنون چند سال است که که خراط به درختان گردو حمله کرده است و ما در ابتدای ورود این کرم به درختان گردو هشدار دادیم که برای جلوگیری از گسترش این آفت باید اقداماتی صورت بگیرد. متاسفانه زمانی که می‌شد با صرف بودجه نسبتا کمی(حدود یک بیستم بودجه‌ای که اکنون لازم است)، اقدامات لازم صورت نگرفت و اکنون به قدری گسترش یافته است که اگر اقدامات موثر صورت نگیرد، می‌توانیم از نابودی گردو در ایران سخن بگوییم.

سلطانی‌نژاد بیان کرد: در حالی که ما تاکید می‌کردیم باید برای جلوگیری از گسترش کرم خراط اقدام علمی و کارشناسی شده، صورت بگیرد، دیدیم اقدامی که از طرف دولت انجام شد این بود که به کشاورزان آموزش داده شد با سیمی کرم را از داخل درختان بیرون در آورند که روش ابتدایی و البته خنده‌داری است.

او با اشاره به نبودن، انجمن سراسری گردو گفت: انجمنی که بخواهد تولیدکنندگان گردو را در سراسر کشور به یکدیگر وصل کند، وجود ندارد، فقط یک انجمن گردو در استان کرمان وجود دارد که بسیار نوپاست ولی با اتاق بازرگانی استان کرمان همکاری می‌کند.

رئیس انجمن گردوی استان کرمان، تصریح کرد: بعد از تلاش‌ های بسیار اکنون ما دیگر از دولت ناامیدیم و در حال برقرار ارتباط با بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم آنها را ترغیب کنیم تا برای بهبود وضعیت گردو در ایران اقداماتی انجام دهند.

برچسب ها: گردو
ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش