شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
در این مقاله ضمن معرفی انواع مدل های ال 90 و ساندرو به بررسی مشخصات این دو خودرو می‌پردازیم. و بهترین گزینه های موجود برای خرید یک خودروی دنده دستی در بازه 50 میلیون تومان را معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۲۴۸۳۲
با 50 میلیون تومان کدام خودروی دنده دستی را بخریم؟

تیتر20 - خودرو لوگان سال‌ها قبل طی یک قرارداد میان شرکت رنو فرانسه و ایران به کشور وارد شد، پیش از ورود به ایران این خودرو به بازار کشورهای مختلفی مانند روسیه، برزیل، هند، آفریقای جنوبی و مراکش عرضه شده بود. در حال حاضر لوگان در ایران توسط دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو مونتاژ می‌شود. این خودرو در سال 1999 بع عنوان یک خودرو اقتصادی و به قیمت 5000 یورو به بازارهای مختلف عرضه شد؛ شرکت داچیا رومانی که زیرمجموعه شرکت رنو قراردارد اعلام کرد این خودرو حاصل 4 سال تحقیقات این شرکت برای ساخت یک خودرو اقتصادی با استهلاک و مصرف پایین بوده است.

هم اکنون 8 مدل مختلف، با دنده دستی از این خودرو در بازار کشور با نام‌های زیر تولید می‌شود:
مونتاژ شرکت ایران خودرو
رنو تندر E2
رنو تندر E2 گیربکس JHQ
رنو تندر پلاس دنده‌ای
رنو تندر پلاس دنده‌ای گیربکسJHQ
مونتاژ شرکت پارس خودرو
رنو تندر 90 گیربکس JHQ
رنو پارس تندر
رنو پارس تندر مولتی مدیا
رنو پارس تندر گیربکس JHQ + مولتی مدیا

نقطه اشتراک

تمامی خودروهایی که از آن‌ها نام برده شد در واقع بر پایه مدل تندر 90 نسخه ..0 ساخته شده‌اند که در زیر کاپوت آن موتور K4M فرانسوی قرار داشت. این خودرو بجز موتور 1598 سی‌سی 4 سیلندر و 16 سوپاپ و همچنین گیربکس 5 سرعته JH3 که بخوبی از عهده انتقال قدرت موتور این خودرو به چرخ‌ها برمی‌آمد تقریبا هیچ امکاناتی نداشت، حتی امکانات ساده‌ای نظیر شیشه برقی و یا چراغ داشبورد؛ همچنین رینگ آن بشدت کم کیفیت و آسیب پذیر بود.

با 50 میلیون تومان کدام خودروی دنده دستی را بخریم؟

تفاوت‌ها

رنو تندر E2 در برابر رنو تندر 90

 رنو تندر E2 و  از لحاظ ظاهر دقیقا همانند رنو تندر 90 است که برخی آن را جوجه اردک زشت می‌نامیدند. چهره و خطوط جعبه شکل این خودرو به عنوان یکی از بدترین طراحی‌های خودرو در کشور ما شهرت پیدا کرد. شرکت پارس خودرو در زمان مونتاژ لوگان،  برای ایجاد تفاوت توانست با اضافه کردن چند آپشن و فروش به عنوان نمونه فول آپشن در قیمت گذاری این خودرو از شرکت ایران‌خودرو پیشی بگیرد.

رنو پارس تندر در برابر رنو تندر پلاس

شرکت پارس خودرو در همان سال‌های نخستین و با شنیدن زمزمه‌های خریداران در مورد چهره نچندان دلپسند لوگان بخصوص در قسمت پشتی، و با تغییر دادن صندوق عقب، سپر عقب و چراغ‌های پشتی توانست ظاهر این خودرو را کمی دلپذیرتر کند و در قیمت گذاری از ایران‌خودرو پیشی بگیرد. ایران‌خودرو نیز با کمی تاخیر فیس لیفتی از لوگان با نام رنو تندر پلاس را روانه بازار نمود؛ رنو تندر پلاس با تغییر چراغ‌های عقب، اضافه نمودن نوار کرومی رنگ به درب صندوق عقب و تغییر حالت آن، آینه‌های جانبی بزرگتر، تغییر سپر عقب و ایجاد طرح جدید چراغ‌های جلو خود را به پارس خودرو رسانده و سعی در زدودن لقب جوجه اردک زشت بر روی محصولات نمود.

تفاوت گیربکس JH3 و JHQ

گیربکس JHQ معایب گیربکس JH3 از قبیل تخلیه سریع روغن گیربکس در صورت آسیب پولوس را برطرف نموده و همچنین با تغییر پدال کلاج به نوع هیدرولیک عملکرد بهتری را برای خودرو رقم می‌زند. همچنین این گیربکس توانسته مصرف روغن گیربکس را از 3.4 لیتر به 2.3 لیتر کاهش دهد که بجز کاهش هزینه‌ها برای مصرف کننده منجر به کاهش آلایندگی زیست محیطی می‌شود.

ایمنی

خودرو لوگان موفق به دریافت 3 ستاره ایمنی از 5 ستاره از موسسه ENCAP را دریافت کند که در مقایسه با خودروها هم رده موجود در بازار ایران که شاید در هیچ آزمون ایمنی شرکت نکرده‌اند از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است.

 رنو ساندرو

رنو ساندرو که به نوعی مدل هاچبک خودرو لوگلن محسوب می‌شود در سال 2008 توسط شرکت رنو برزیل که زیر مجموعه شرکت رنو فرانسه محسوب می‌شود به بازارهای جهانی ارزه شد. متاسفانه به خاطر تحریم‌های تجاری این خودرو با فاصله زمانی زیاد از بازار جهانی و در اواخر سال 2015 با مونتاژ شرکت پارس خودرو به بازار کشورمان وارد شد.

موتور این خودرو همان موتور K4M لوگان بوده(جهت اطلاع از مشخصات به بخش قبل مراجعه کنید.)  و گیربکس دنده‌ای آن در دو نوع JH3 و JHQ به بازار ایران عرضه شده است. طراحی این خودرو دقیقا ما را به یاد خودرو لوگان می‌اندازد؛ البته طراحی قسمت عقب این خودرو به طور قطع از خودروی لوگان بسیار مقبول‌تر است. طراحی داخلی خودرو نیز به جز در قسمت داشبورد تقریبا شبیه سلف خود تندر 90 است.

رنو ساندرو موجود در بازار ایران توانسته همچون خودرو تندر 90 از 5 ستاره 3ستاره ایمنی شرکت ENCAP را دریافت کند؛ این خودرو با در اختیار داشتن سیستم ترمز ABS و EBD تولید شرکت بوش و همچنین دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلویی، توانسته در قسمت امنیت، بالاتر از خودروهای هم رده قیمتی خود قرار گیرد.

از معدود نکات منفی این خودرو می‌توان به انتقال صدای زیاد موتور به خصوص در سرعت‌های بالا به داخل کابین و ترمز عقب کاسه‌ای اشاره کرد./صبحانه
ارسال نظرات
موضوعات روز