يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
تیتر20 بررسی می کند؛
در حال حاضر بازار آمریکا برای نیسان حیاتی به شمار می رود چه آنکه محصولات این شرکت مشتریان خاص خود را در ایالات محتده آمریکا دارد. همین یکی دو سال پیش بود که نیسان توانست امتیاز تامین تاکسی های شهر نیویورک را دریافت کند، امتیازی که ضامن عرضه مستمر محصولات این خودروساز مشهور آسیایی در خاک آمریکا است.
کد خبر: ۲۵۴۴۸
نیسان قید ایران را می زند؟

تیتر20 - نیسان، این خودروساز بزرگ ژاپنی یکی از میهمانان قدیمی خودروسازی و بازار ایران به شمار می رود که از اوایل دهه 80 با پارس خودرو وارد همکاری شد.

 هرچند در حال حاضر یک شرکت واردکننده مشغول فروش محصولات نیسان در ایران است و صحبت از همکاری مشترک با این خودروساز ژاپنی به میان آورده، با این حال پارس خودرویی ها اصرار دارند که فقط با آنها وارد فاز تولید خواهد شد.

جدای از اینکه موضع پارس خودرو از جنبه حقوقی تا چه حد قابل استناد است، مسئله اصلی فعلا اینجاست که آیا نیسان با توجه به خروج آمریکا از برجام، اقدام به تولید در ایران خواهد کرد. 

برای پاسخ به این پرسش، باید نگاهی بیندازیم به روابط این خودروساز با آمریکایی ها. در حال حاضر بازار آمریکا برای نیسان حیاتی به شمار می رود چه آنکه محصولات این شرکت مشتریان خاص خود را در ایالات محتده آمریکا دارد. همین یکی دو سال پیش بود که نیسان توانست امتیاز تامین تاکسی های شهر نیویورک را دریافت کند، امتیازی که ضامن عرضه مستمر محصولات این خودروساز مشهور آسیایی در خاک آمریکا است.

با قرار دادن این وابستگی نیسان به بازار آمریکا و خروج آمریکایی ها از برجام، تا حد زیادی می توان پاسخ پرسش ابتدایی را یافت. طبعا اگر نیسان بر سر دو راهی ایران و آمریکا قرار بگیرد، بدون شک آمریکایی ها را برای خود نگه داشته و از ایران خارج خواهد شد. 

دلیل این موضوع بسیار روشن است؛ نیسان منافعی زیاد و بازاری بزرگ در آمریکا دارد و در ایران به نوعی خرده فروشی می کند و بنابراین طبیعی است که در صورت بازگشت تحریم ها و سخت گیری آمریکایی ها، از بازار ایران خارج شود. 

در این شرایط، تولید محصولات نیسان در ایران نیز چه با همکاری پارس خودرو و چه با مشارکت دیگر شرکت های داخلی، امکانپذیر نیست. در مجموع به نظر می رسد نیسان فعلا برنامه جدی و خاصی برای تولید محصول در ایران ندارد و بیشتر به فکر واردات است، هرچند به نظر می رسد اگر قصد تولید کند، پارس خودرو گزینه مطلوب این شرکت برای مشارکت است.

ارسال نظرات
موضوعات روز