جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
در حاشیه ارائه نرم افزار 60 بانک ملی
اگر در هر بار خرید، مشتری بتواند با استفاده از دستگاه PIN PAD شخصا اقدام به ورود اطلاعات حساب بانکی نماید استفاده از رمزهای یکبارمصرف و دوره ای تا این حد ضروری نخواهد بود. در حالی که با این نقطه ضعف و شکاف بزرگ چاره ای جز استفاده از فناوری پیشرفته رمزهای یکبار مصرف نیست.
کد خبر: ۲۶۲۶۹
در حاشیه ارائه نرم افزار 60 بانک ملی

تیتر 20 - بانک ملی به تازگی نرم افزاری را جهت تولید رمزهای یک بار مصرف برای کارت های بانکی منتشر کرده به نام نرم افزار 60 که برای کاربر به طور خودکار در هر بار استفاده رمزی را تولید می کند که تنها 60 ثانیه اعتبار دارد و پس از آن دیگر معتبر و قابل استفاده نیست و شما می توانید نسبت به امنیت حساب و عدم برداشت از کارت بانکی خود توسط دیگران مطمئن باشید.

با این سرویس جدید بانک ملی احتمال دزدی و سوء استفاده از کارت های بانکی به احتمال زیاد برای دارندگان این سرویس و مشتریان بانک ملی بسیار کاهش خواهد یافت. اما مشکل اصلی کجاست؟

برای همه ما پیش آمده که گاهی هنگام خرید از فروشگاهی مجبور شده ایم رمز خود را با صدای بلند به فروشنده اعلام نماییم و این یعنی یک خطر بالقوه برای همه دارندگان کارتهای بانکی که البته در هنگام خرید اینترنتی در سایت های مختلف و یا هنگام عملیات فیشینگ سارقین اینترنتی، موضوع استفاده از رمزهای یکبار مصرف قطعا اهمیت بیشتری می یابد.

حال در این شرایطی که موضوع لو رفتن رمز کارتهای بانکی و سو استفاده از آن به یکی از دغدغه های دارندگان کارت بانک تبدیل شده، طبیعی است که رفع این نگرانی برای مشتریان از سوی بانک ها اهیمت بیشتری پیدا کرده و آنها را به سمت ارائه خدمات تولید رمز یکبار مصرف برای مشتریان سوق دهد، دغدغه ای که شرکتهای PSP با انجام درست مسئولیت خود در ارائه دستگاههای PIN PAD  می توانستند از ایجاد آن جلوگیری کنند.

واقعیت اینست که در اصل مفید بودن این اپلیکیشن تردیدی نیست؛ گرچه اما و اگرهایی دارد که حتما در گزارشهای آتی به آن خواهیم پرداخت اما موضوع مهم دیگر اصل عدم امنیت پرداخت از طریق برخی پایانه های فروشگاهی و سایتهای اینترنتی ست.

نکته مهمی که بی شک باید به عنوان یکی از نقاط ضعف اکثر شرکتهای PSP دانست عدم ارائه دستگاه PIN PAD در همه پایانه های فروشگاهی است که منجر به اشکالات و سوء استفاده های مختلف از کارت بانکی افراد می شود. موضوع مهمی که در همه جای دنیا جاری است و تقریبا به یک الزام غیرقابل چشم پوشی در نظام بانکی و پرداخت پولی در دنیا تبدیل شده است.

اگر در هر بار خرید، مشتری بتواند با استفاده از دستگاه PIN PAD شخصا اقدام به ورود اطلاعات حساب بانکی نماید استفاده از رمزهای یکبارمصرف و دوره ای تا این حد ضروری نخواهد بود. در حالی که اکنون به نظر می رسد با این نقطه ضعف و شکاف بزرگ چاره ای جز استفاده از فناوری پیشرفته رمزهای یکبار مصرف نیست.

در حال حاضر از مجموع 12 شرکت PSP دارای مجوز که در سطح کشور فعالیت می کنند و کارتخوان در اختیار مصرف کننده قرار می دهند، تنها 3 شرکت اقدام به ارائه دستگاههای PIN PAD نموده اند که البته آن هم هنوز به طور فراگیر و الزام آور اجرا نشده است.

آیا این عدم امنیتی که حالا یکی از بزرگترین بانک های کشور را به سمت تولید و استفاده از این محصول سوق داده ناشی از ضعف بزرگ سیستم شاپرک و عملکرد شرکت های PSP ای که هنوز به این ضرورت مهم به چشم یک خدمت لوکس می نگرند نیست؟!

با اینهمه احساس خطری که بانک بزرگی همچون بانک ملی را به سمت ارائه این محصول سوق داده، پس مشتریان و دارندگان سایر کارتهای بانکی باید چه کنند؟!

ارسال نظرات
موضوعات روز