جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
تبعات ساخت و ساز تهاتری چیست ؟

تیتر20 - مهدیس فرقانی - معامله هایی که در بازار مسکن بصورت تهاتری ثبت می شود ، گاهی طرفین معامله دچار ضرر می شوند به همین خاطر عده ای از بنگاهداران املاک در روند معاملات تهاتری سعی دارند هرچه سریع تر مراحل انتقال سند و داد و ستد را انجام بدهند.
معمولا یکی از مشکلاتی که در تهاتر مسکن رواج دارد ، متراژ واحد تهاتر شده است که گاهی کمتر و گاهی بیشتر از آنچه که خریدار رویت کرده ، است.
در تهاتر مسکن ، فروشنده (سازنده) دو روش برای تعیین قیمت هر متر مربع واحد در نظر می گیرد : رویتی یا متری.
در روش رویت به دلیل اینکه هنوز سند آماده نیست و مالک (سازنده) متراژ را حدودی نزدیک به واقعیت اعلام می کند.
اما ممکن است بعد از آماده شدن سند ، متراژ کمتر یا بیشتر از اندازه متراژ از قبل اعلام شده باشد ، در اینصورت اگر قبل از سند تهاتر انجام شده باشد گیرنده واحد با متراژ بزرگ تر رو به رو شود سود کرده و اگر با متراژ کوچکتر رو به برو شود ضرر کرده است و این شرایط نسبت به مالک یا همان سازنده عکس این مساله است و در این تهاتر رویتی هیچ سود و زیانی قابل جبران نیست چراکه در مبایعه نامه به واژه "رویت" اشاره شده است.
حال در روش متری : مالک (سازنده) متراژ را دقیق اعلام نمی کند اما در ازای هر متر مربع قیمت ثابتی را تعیین می کند که معمولا بخش اعظم این تهاتر با کالای دیگر پرداخت شده و مابقی ثمن معامله بعد از سند به منظور مشاهده متراژ دقیق بصورت نقدی پرداخت می شود.
از طرف دیگر یکی دیگر از مشکلاتی که احتمال دارد در تهاتر مسکن روی بدهد وصول نشدن چکی است که باقیمانده ارزش ثمن معامله است.
اما ناگفته نماند که تهاتر مسکن خالی از لطف هم نیست برای مثال مالک یک ملک کلنگی ، ملکش را با تعدادی واحد آماده تحویل تهاتر می کند با این شرایط مالک از چند مزایا بهره مند شده است از جمله : واحدها را آماده تحویل گرفته است ، ظاهر واحد و مصالح بکار رفته در نما را می پسندد و در صورت لازم واحد یا واحدها را بدون فوت وقت برای فروش یا اجاره به بازار عرضه می کند.
حال اگر مالک ملک کلنگی با سازنده ای شراکت کند برای نوسازی ، با زمان زیادی هزینه کند تا واحدهای دلخواه خود را تحویل بگیرد.

 

برچسب ها: ساخت وساز تهاتر
ارسال نظرات
موضوعات روز