چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
مصطفی رادمرد، از بنیان گذاران «بله» در گفت و گو با تیتر 20 :
در "بله" به راحتی ارسال تصویر در شبکه های اجتماعی، می توانید پول بفرستید یا حتی پول درخواست کنید!
کد خبر: ۲۶۸۱۶
«بله» قدرت بانک ملی را در ارایه خدمات بانکداری اجتماعی و دیجیتال به شدت بالا برده است

تیتر 20 - در عصر ارتباطات و انفجار دیجیتالی، امروزه دیگر استفاده از پیامرسان ها در زندگی افراد نه تنها یک امکان سرگرم کننده بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. 

پیامرسان ها امروزه دیگر به اجزای جدانشدنی زندگی کاربران فضای مجازی تبدیل شده اند و ضرورت استفاده از آنها به حدی است که دیگر نمی توان زندگی روزمره را بدون استفاده از این اپ های دوست داشتنی تصور کرد. 

در ماههای اخیر ، فیلترینگ تلگرام فرصتی اجباری برای دیده شدن پیامرسان داخلی فراهم نمود که بسیاری از افراد با کوچ خواسته و ناخواسته از پیامرسان های خارجی نظیر تلگرام، به سوی بررسی و ورود به پیامرسان های داخلی رفتند.

در میان پیام سان داخلی این روزها در حوزه اخبار پولی و بانکی، کمتر کسی است که نام پیام رسان «بله» را نشنیده باشد، تنها پیامرسان داخلی با امکانات بانکی، یک مجموعه که می تواند نیازهای متفاوتی را در کاربران پاسخگو باشد.

 ایده این پیام‌رسان مالی به سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد و اکنون پس از گذشت چند سال، به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی و شرکت داده‌ورزی سداد به‌عنوان بخشی از بدنه این دو سازمان مشغول به فعالیت است. 

در خصوص این پیامرسان و مسائل و حواشی ای که پیرامون آن مطرح  است، گفت و گویی داشته ایم با مصطفی رادمرد، از بنیان گذاران «بله» که در ادامه می خوانید:
--------------------------------------------------------------------------------------

چه ضرورتی وجود دارد که یک بانک وارد حوزه پیام‌رسان‌های شود؟
می دانید که یکی از روندهای مهم و غالب در صنعت بانکداری، بانکداری اجتماعی و دیجیتال است. یعنی بانکها باید در شبکه های اجتماعی موبایلی حضور داشته باشند، یعنی جایی که مردم هستند. با توجه به این موضوع و اینکه یکی از استراتژی های اصلی بانک ملی در سالهای اخیر، حرکت به سمت تحول دیجیتال و بانکداری اجتماعی بوده است، این بانک از شکل گیری و توسعه استارتاپ بله حمایت کرد. 
در واقع پلتفرم بله بدلیل اینکه امکان انتقال پول و سرویس های بانکی و پرداختی را در یک شبکه اجتماعی تعاملی فراهم کرده است، قدرت بانک ملی را در ارایه خدمات مرتبط با بانکداری اجتماعی و بانکداری دیجیتال به شدت بالا برده و این دلیل اصلی حمایت این بانک از پلتفرم بله است. 

حال با ظهور «بله» نه تنها بله، بلکه دیگر بانک‌ها هم فرصت فعال کردن ظرفیت‌های بانکداری اجتماعی خود بر بستر این پلتفرم را دارند. با پلتفرم مالی اجتماعی بله، فرصت‌های جدیدی برای ایجاد تراکنش و تعاملات مالی ایجاد می‌شود که برای همه‌ی بازیگران حوزه مالی و فین‌تک مفید است.

به نظر شما جذابیت و وجه تمایز این پیام‌رسان برای کاربران چیست؟
مهم‌ترین ویژگی که بله را برای کاربر جذاب می‌کند همین توان فعالیت مالی است که پول را مانند پیام وارد گفت‌وگوهای برخط می‌کند. این ویژگی فعالیت‌های مالی کاربر، به خصوص پرداخت های اجتماعی او را به صورت یکپارچه به روی یک عرصه می‌آورد و تعاملات را برای وی آسان می‌کند. 

در بله شما می توانید به راحتی ارسال تصویر در شبکه های اجتماعی، پول بفرستید یا حتی پول درخواست کنید! 

بر مبنای همین زیرساختها در قالب شبکه اجتماعی، کارکردهای متنوع و جذابی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

 مثلا شما می توانید خرید و فروش محصولات، انتقال پول های روزانه، پرداختهای دونگی، مدیریت شارژ ساختمان، پرداخت های خیریه، و تبادلات اجتماعی-مالی مشابه را به راحتی با مخاطبین خود داشته باشید. به علاوه اینکه هر صاحب سرویسی می تواند با استفاده از بستر فراهم شده، خدمات خود را به راحتی ارایه و هزینه آن را دریافت کند. 

بانک ملی قبلاً سامانه بام را برای ارائه خدمات به مشتریان داشت، چه ضرورتی به ایجاد یک پیام‌رسان با تلفیق امور بانکی وجود داشته است؟
سامانه بام زیرساخت سرویس های بانک ملی و سرویس مدیریت حساب کاربران این بانک است؛ گستره‌ی فعالیتی که بله امکان ظهور و فعالیتشان را فراهم می‌کند خیلی متفاوت و فراتر از ابزار مدیریت حساب و حتی یک اپلیکیشن پرداخت است. 

وجود سامانه‌ی بام برای ارایه سرویس های مالی در اپلیکیشن های دیگر و مدیریت حسابها ضروری است؛ اما محل ارایه همین خدمات بانکی که بام زیرساخت آن را فراهم کرده نیز گاهی راحت تر است که در بستر اپلیکیشن بله باشد. 

در واقع بام زیرساختهای مالی بانک ملی را فراهم کرده است. بله با ترکیب زیرساخت مالی و زیرساخت شبکه اجتماعی، کارکردهای بسیار گسترده و متنوعی برای امور مالی فراهم کرده است. همانطور که گفته شد، این ترکیب باعث عرضه کارکردهای بانکداری اجتماعی و پرداخت اجتماعی شده است. به عنوان مثال ابزار بانک آفیسر بعنوان محل ارایه خدمت به کاربران ویژه بانک ملی هم به صورت یک بازو در بله فعال است.

سرمایه‌گذاری‌ای که برای این بخش شده قرار است از چه روش‌هایی بازگشت مالی داشته باشد؟
پلتفرم «بله» فرصت‌های جدیدی برای وقوع تراکنش پدید می‌آورد و طبیعتا پایه‌ای ترین روش درآمدی آن نیز از کارمزد تراکنش‌های انجام شده است.
 در بله خدمات مختلفی ارایه می شود که به تراکنش های بانکی و پرداختی می انجامد. کارمزد این تراکنشها درآمد پایه بله هستند. 

در سال ۹۶ در حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان و در سه ماهه گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان تراکنش در بله انجام شده است که امید داریم روند آن به سرعت چندین برابر شود.

در خصوص شایعاتی که درباره عدم امنیت و نقض حریم خصوصی کاربران در پیامرسان بله در فضای مجازی مطرح است، چه پاسخی دارید؟
درباره‌ی بله دو موضوع در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد؛ اولین موضوع اینکه اپلیکیشن بله اختیاراتی از گوشی کاربر در اختیار می‌گیرد که فرصت شنود به آن می‌دهد.  این موضوع حاصل عدم اطلاع کاربران عادی از روش کار اپلیکیشن‌ها بود. مثلا پرسیده بودند چرا دسترسی ضبط صدا در اختیار اپلیکیشن است؛ در حالی که این دسترسی برای ارسال پیام صوتی ضروری است. تک تک دسترسی‌هایی که اپلیکیشن می‌گیرد برای یکی از فعالیت‌های کاربر ضروری است. 

در نسخه‌های جدید اندروید کاربر می‌تواند این دسترسی‌ها را به اپلیکیشن ندهد ولی در این صورت از امکاناتی هم محروم خواهد بود. مثلا اگر دسترسی دوربین را ندهد نمی‌تواند عکس بگیرد و بفرستد.

موضوع دوم هم درباره‌ی استفاده‌ی بله از پیامک‌های قبض کاربر برای صدور فاکتور پرداخت و فراهم کردن امکان واریز آن برای کاربر است.

 ما در آپدیت جدید نرم‌افزار این امکان را اختیاری کرده‌ایم تا کاربرانی که قصد استفاده از این امکان را ندارند دسترسی نرم‌افزار به پیامک‌ها را محدود کنند. هرچند که این امکان، توانایی معمولی در اپلیکیشن‌های پرداخت است ولی بسیاری از کاربران چون برای استفاده‌ی پیام‌رسانی اپ را نصب کرده بودند با آن آشنا نبودند.

آیا قراردادن اطلاعات حساس بانکی در یک پیام‌رسان احتمال هک شدن آن را افزایش نمی‌دهد؟
خیر، اطلاعات اولیه بانکی فرد فقط روی حافظه امن گوشی فرد ذخیره می‌شود همانطور که اکثر اپلیکیشن‌های پرداخت و درگاه‌ها انجام می‌دهند.
 ما رمز کاربر را ذخیره نمی‌کنیم و اطلاعات بانکی که گفته شد هم نه روی سرور که تنها روی گوشی فرد ذخیره می‌شود. فرد می‌تواند روی اجرای اپلیکیشن رمز بگذارد و اینگونه از اطلاعات بانکی‌اش حفاظت کند. 

خدمات پرداخت نیز با استفاده از زیرساخت هلدینگ سداد و بانک‌ها انجام می‌شود. امنیت بله در سطح دیگر اپلیکیشن های پرداختی و بانکی است و بر اساس استانداردهای مربوطه و با در نظر گرفتن رمزنگاری های چند لایه توسعه داده شده است.

از جهت جابجایی اطلاعات مالی که امنیت این ابزار در سطح شبکه‌ی بانکی است و در ذخیره‌سازی اطلاعات روی گوشی هم تفاوتی با دیگر اپلیکیشن‌ها مالی و بانکی ندارد. تفاوت بله در این است که با بستر پیام‌رسانی و بازوها، امکان ایجاد خدمات جدید و فرصت‌های تراکنش را تسهیل کرده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز