پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
"تیتر20" طرح پر سرو صدای جنگل‌کاری بانک مهراقتصاد درخوزستان را بررسی می کند؛
پرسشی که مطرح است این است که آیا به راستی کاشت درخت و نهال درمنطقه جنوب با وجود بحران شدید منابع آب در خصوص مقابله با ریزگردها راهگشاست؟
کد خبر: ۲۶۹۶۰
جنگل کاری برای مقابله با ریزگرد ها آری یا نه؟

تیتر20 – در همه کشورهای دنیا، بانک ها نقشی کلیدی در نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا می کنند. اگرچه صنعت بانکداری، برای مدت طولانی، همواره به عنوان یکی از بخشهایی در نظر گرفته می شده که تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی ناچیزی دارد اما در سال های اخیر، عموم بانک ها و موسسات مالی به اهمیت فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی خود پی برده اند. 

چرا که موسسات مالی علاوه بر تامین مالی پروژه های زیست محیطی، نقش مهمی در تشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند. 

با توجه به مسئولیت عظیم بانک ها در توسعه اقتصادی کشورها، مسئولیت اجتماعی بانک ها در مقایسه با سایر بنگاه های فعال در عرصه صنعت و اقتصاد پررنگ تر است و در عین حال تاثیر مستقیم بر عملکرد مسئولان سایر بنگاهها دارد. اگرچه بانک ها و بازارهای مالی در معرض نوسانات بازار هستند و با مشکلاتی مواجهند اما در عین حال موظفند با مشکلات اجتماعی کشور نیز به صورت مسئولانه به مقابله بپردازند.

حرکت در مسیر بانکداری اجتماعی امروزه در همه جای دنیا به صورت فعالانه آغاز شده و در ایران نیز بانک ها همگام با رشد و توسعه فعالیتهای خود به اهمیت این موضوع پی برده و کم و بیش وارد این حوزه شده اند.

بانک مهر اقتصاد یکی از بانک هایی است که در راستای انجام وظایف در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی با ورود به یکی از مسائل حساس و بحرانی کشور یعنی مقابله با ریزگردها طی یک پروژه محیط زیستی، آغاز به نهالكاري 180هکتار از اراضی بایر و مراکز کانونی ریزگردها در استان خوزستان نموده است.

این بانک که با اختصاص هزینه های مربوط به چاپ سررسید و هدایای نوروزی خود در سال 1397 و متمرکز کردن این هزینه ها در استان خوزستان، اقدام به احداث 180 هکتار جنگل از اراضی بایر و مراکز فوق بحرانی ریزگردها در استان خوزستان نموده است تلاش نموده تا این بودجه را برای اقدامات مهمتری نظیر کنترل کانونهای ریزگردها صرف نماید چرا که به گفته مسئولین این بانک، حل این بحران برای کشور از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و بر اساس اعلام محیط زیست منطقه، تحقق مناسب این طرح می تواند راهگشای موثری در زمینه مقابله با کانون های ریزگرد در منطقه جنوبی کشور باشد. 

البته آنچه که این روزها خوزستان با آن دست به گریبان است تنها بحث ریزگردها و مشکلات جوی منطقه نیست، زخم دیگری که این روزها تن خوزستان را می سوزاند بحران بی آبی و تامین آب شرب و آب مورد نیاز کشاورزی منطقه است که قطعا همین موضوع به گسترش بیابانی شدن منطقه و افزایش ریزگردها دامن خواهد زد و همین موضوع نیز محل بحث و ابهامات جدی در خصوص میزان اثربخشی مطلوب این طرح بوده است.

به گفته مسولین و کارشناسان محیط زیست، علت اصلی ریزگردها را از بین رفتن رطوبت در طی خشکسالی و بهره برداری های بی رویه از منابع آب بوده و قطعا مدیریت آب در سال های اخیر در جهت درستی هدایت نشده که اگر می شد امروز با چنین مخاطراتی مواجه نبودیم.

حال پرسشی که مطرح است این است که آیا به راستی کاشت درخت و نهال در این منطقه با وجود بحران شدید منابع آب در خصوص مقابله با ریزگردها راهگشاست؟

البته در این خصوص بانک اقتصاد عنوان نموده که با انتخاب گونه ای خاص از گیاهان به نام گیاه کهور سعی در مدیریت این مسئله نیز داشته است.

به گفته کارشناسان، گیاه کهور گیاهی است که نیاز به آبیاری نسبتا کمی دارد و در برابر بی آبی و خشکسالی بسیار مقاوم است به طوری که به گفته مسئولین این پروژه، با توجه به بارندگی های اخیر در چندماه گذشته و بارش¬های خوبی که در منطقه رخ داد، باعث شده تا میزان نیمی از مراحل آبیاری این پروژه را پوشش دهد و در حال حاضر وضعیت رشد مطلوبی برای این نهال ها ایجاد شده است.

همچنین بانک مهر اقتصاد اعلام داشته که با به کارگیری کارشناسان کشاورزی منطقه، و تامین مالی هزینه های این پروژه پس از جنگل کاری اراضی موردنظر، به مدت سه سال مراقبت از نواحی درختکاری شده نظیر آبیاری دوره ای و واکاوی نهال ها را نیز بر عهده خواهد داشت و طی این مدت مستقیما بر حسن اجرای این طرح نیز نظارت خواهد نمود تا نتیجه مطلوب و قابل لمسی را از این طرح شاهد باشیم.

قابل ذکر است این عملیات بیابان زدایی و جنگل کاری در کانون اصلی ریزگردها در نزدیکی شهر اهواز حوالی ایستگاه خسروی منطقه قیظانیه، در مسیر جاده اهواز به ماهشهر انجام می شود. 

گفتنی است این طرح که با همکاری سازمانهای محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان در حال انجام و پیگیری است و دریافت لوح سبز سازمان حفاظت از محیط زیست را برای مدیر عامل بانک مهر اقتصاد به همراه داشته است، می تواند با اقدامات و مطالعات دقیق تر و به کارگیری موثرتر از کارشناسان دلسوز، زمینه ساز ورود سایر بانکها و بنگاههای اقتصادی در بحث بیابان زدایی نیز باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز