پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
ادغام پرحاشیه!/ پرونده موسسات مالی و بانک ها روی میز رییس کل جدید!

تیتر20 - در پایان سال گذشته بود که معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد که قرار است موسسه ثامن با مهر اقتصاد در بانک انصار ادغام شود  و بانک جدید از بهار امسال فعالیت خود را شروع کند.

 بر این اساس نیز در مدت اخیر موسسه ثامن در بانک انصار ادغام شد. هر چند که قرار بود در ادامه بانک مهر اقتصاد نیز به این دو اضافه شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

از سوی دیگر معاون نظارت بانک مرکزی گفته بود که سه بانک دیگر حکمت، قوامین و موسسه کوثر نیز با یکدیگر ادغام شده و شش بانک نظامی به دو بانک تبدیل می‌شوند و در ادامه این دو بانک با یکدیگر ادغام و یک بانک بزرگ نظامی را تشکیل خواهند داد.

اما بازهم این تصمیم اجرایی نشد و دوباره در اردیبهشت ماه خبرگزاری ایسنا گزارش داد که آخرین اطلاعات دریافتی از معاون نظارت بانک مرکزی در مورد وضعیت این ادغام و تشکیل بانک جدید از این حکایت دارد که احتمالا بعد از نیمه شعبان بانک جدید فعالیت خود را شروع می‌کند و  قرار است در نتیجه ادغام ثامن، مهر اقتصاد و انصار بانک جدیدی با نام "انصار" فعالیت کند.

اما بر اساس اظهاراتی که به تازگی در هفته نخست مرداد ماه ، معاون نظارت بانک مرکزی داشته، ظاهرا این سناریو تغییر کرده و قرار است که تمامی بانک‌های نظامی در یک بانک دولتی ادغام شوند. بنابر گفته حیدری بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در یک بانک نظامی ادغام شده و با اصلاحاتی که انجام می‌شود بانک بهتری خواهیم داشت.

شنیده‌ها از این حکایت دارد که در این شرایط احتمالا ادغام ثامن و انصار که انجام شده فعلا پابرجا خواهد ماند و در سوی دیگر حکمت، قوامین، کوثر و احتمالا مهر اقتصاد در یک بانک بزرگ دولتی که احتمالا سپه خواهد بود، ادغام شده و در نهایت تمام بانک‌ها در این مجموعه گرد خواهند آمد. یعنی با این شرایط دیگر پیش بینی قبلی برای ادغام حکمت، قوامین و کوثر لغو می‌شود.

گر چه که این ها همگی احتمالات مطرح شده هستند و ممکن است که در نهایت دچار تغییرات دیگری شود ولی به هر حال مساله مورد توجه این است که آیا در حال حاضر شرایط روانی و اقتصادی جامعه تاب تحمل این موضوع را دارد یا خیر؟ التهابات موجود در بازار ارز و سکه و جاری شدن نقدینگی بی حساب و کتاب در این بازارهای غیر مولد قطعا ریشه در عدم ناتوانی شبکه بانکی برای جذب و سرمایه گذاری این نقدینگی در بازارهای مولد اقتصادی کشور داشته و شوک جدیدی قطعا این پیکره ضعیف اقتصاد کشور را بیش از پیش مورد تاثیر قرار خواهد داد.

البته با روی کار آمدن رییس کل جدید بانک مرکزی هنوز سیاست جدیدی در این خصوص اعلام نشده و باید دید همتی چه تدبیری برای این پرونده مفتوح در اقتصاد کشور دارد. پرونده ای که سپرده گذاران و مشتریان در یک سو و مدیران و کارمندان این موسسات و بانک ها از سوی دیگر مدتی است چشم انتظار رای نهایی و اجرایی شدن آن هستند.

با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور و با توجه به بحران های ایجاد شده در فضای مالی و بانکی کشور، اجرای چنین تصمیمی منوط به درنظرگرفتن ملاحظات بسیاری است از جمله اطمینان به مشتریان و سپرده گذاران این دسته از موسسات و بانک ها در جهت حفظ و تامین منافع آنها و اینکه مطمئن باشند در شرایط ادغام بار سنگین موسسات و بانکهای ورشکسته را نباید به دوش بکشند.

از سوی دیگر عنوان شده بود که یکی دیگر از اهداف این ادغام موضوع صرفه جویی و افزایش بهره وری و کارآمدی سیستم بانکی است در حالی که شنیده ها حاکی است این شرط از سوی کارگروه ادغام پذیرفته شده که در صورت ادغام، در ترکیب و تعداد نیروهای انسانی شاغل در این 6 موسسه و بانک تغییری ایجاد نشود؟! 

حال باید پرسید که اگر چنین شرطی پذیرفته شده باید دید چطور بدون تعدیل نیروی انسانی می توان شعب را کاهش داد و یا ساختار منطقی کارآمد و بهره وری موثرتری ایجاد کرد و اگر پذیرفته نشده چه تصمیمی برای این خیل نیروی انسانی مازاد اندیشیده شده است؟

گرچه باید گفت موضوع ساماندهی موسسات و بانک ها در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی کشور ضروری است و حتی تا امروز نیز تاخیر آن زیان های جبران ناپذیری برای مردم و اقتصاد کشور به همراه داشته است اما بدیهی است که جبران یک فرآیند اشتباه در گذشته نباید منجر به اجرای یک تصمیم شکننده دیگر در زمان نامناسب شود.

با روی کار آمدن رییس جدید بانک مرکزی باید منتظر بود و دید که سیاست های جدید بانک مرکزی در دوران جدید چه سرنوشتی برای موسسات و بانک های مورد نظر رقم خواهد زد.

ارسال نظرات
موضوعات روز