پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷
مشخصات روغن هایی که پالم دارند/پالم از سروکله آشپزخانه ها بالا می رود!

تیتر20 - غذاي ايرانيان از ديرباز به پرچرب بودن شهره بوده است و ايرانيان قديم از چربي‌هاي حيواني براي پخت غذا استفاده مي‌کردند و اين عادت غذايي نسل به نسل از مادران به فرزندان و از مطبخ به آشپزخانه‌هاي امروزي رسيد.
به گزارش شفا آنلاین، اين روند غذايي با تغيير نوع روغني که اين روزها در جامعه استفاده مي‌شود، خطرناک است و موجي از سکته‌ها و بيماري‌هاي قلبي عروقي را به همراه آورده است.
به‌نظر مي‌رسد روغن پالم که پيش‌تر به خاطر استفاده در لبنيات تيتر اخبار بود، بسيار موذيانه و با نقشي پر رنگ‌تر در بطري‌هاي روغن جا خوش کرده است. اين روغن مضر که تنها استفاده آن مي‌تواند در روغن‌هاي سرخ‌کردني باشد، به دليل مقاومت در گرما، بايد در صنايعي مانند توليد چيپس استفاده شود، زيرا استفاده مداوم از اين روغن، مشکلات قلبي و عروقي را به همراه خواهد داشت.

در حالي که صنف لبنياتي‌ها از انتشار خبر وجود پالم در محصولات لبنيات شاکي هستند، توليدکنندگان روغن معترفند که حجم عظيمي از واردات‌شان روغن پالم است. از مقدار 5/1 ميليون تن روغن وارداتي به کشور، نزديک به 750‌هزار تن آن روغن پالم است و تنها در 9 ماه نخست سال 93، ميزان 32 درصد از روغن وارداتي به کشور پالم بوده است.

مقدار روغن پالمي که اين روزها در قالب روغن مخصوص سرخ‌کردني به آشپزخانه‌ها راه باز کرده، بسيار بالاتر از حجم پالمي است که در لبنيات پرچرب استفاده مي‌شود. استفاده از روغن گياهي پالم در لبنيات تنها در محصولات پرچرب بالاي ده درصد مانند ماست‌هاي چکيده و پرچرب و انواع بستني مجاز است، اما مسئولاني که نگران استفاده از روغن پالم بودند، در حال حاضر چگونه بر ميزان استفاده از اين روغن در منازل نظارت خواهند کرد؟ آيا در پي آسيبي که انتشار اخبار مربوط به وجود پالم به صنايع لبني و صد البته سلامت استخوان‌هاي مردم وارد کرد، براي فرهنگ‌سازي و نجات مردم از چنگال اسيدهاي اشباع روغن پالم اقدامي شد؟

پيام محبي، رييس جامعه دامپزشکي، درباره مصرف روغن پالم در لبنيات و اين که ميزان مصرف اين روغن در لبنيات در کمترين حد ممکن است گفت: «ما معتقديم پالم به هيچ وجه در شيرها وجود نداشت، زيرا حدود 70 درصد روغن وارداتي به کشور پالم است، اما کمتر از 1 درصد آن در بخش لبنيات استفاده مي‌شود که آن هم در شير نيست. بلکه فقط در ماست‌هاي پرچرب بالاي ده درصد و انواع بستني است.»

اين کارشناس ادامه داد: «باقي روغن وارد شده نيز دور ريخته نشده و مستقيم وارد چرخه غذايي مردم شده است، اما تنها در مورد همين يک درصد روغن در لبنيات جوسازي شد که حاصل آن آسيب جدي به صنعت لبنيات و البته سلامت خود مردم بود.»

انتشار خبر وجود پالم در لبنيات باعث شد که بسياري از مردم به سمت مصرف لبنيات فله بروند که اين مسئله باعث افزايش چشم‌گير ميزان ابتلا به تب مالت در کشور شد. در حالي که اين بيماري سال‌هاي قبل در کشور کنترل شده بود.

محبي با تاکيد بر اين که همه خواه ناخواه در منازل‌شان از روغن پالم استفاده مي‌کنند، گفت: «روغن‌هاي سرخ‌کردني که بطري‌هاي کدر رنگ دارد پالم است.» محبي همچنين ناهماهنگي ميان بخش دولتي با خصوصي در موارد اين چنيني را علت بروز چنين مسائلي دانست و گفت: «اين داستان حاصل فاصله دولت از بخش خصوصي است. دولت به حرف‌هاي بخش خصوصي گوش نمي‌دهد.»

حسين چمني کارشناس صنعت لبنيات نيز با اشاره به اين که درباره تقلب در صنعت شير اغراق مي‌شود گفت: «پالم به عنوان چربي نامطلوب گياهي در شير عنوان شد، اما در حال حاضر پالم به صورت روغن از سر و کول آشپزخانه‌ها بالا مي‌رود.»

وي با تاکيد بر اين که براي استفاده از اين روغن در صنايع لبني مجوز صادر شده است، گفت: «استفاده از اين روغن براي 8 محصول مجاز است و 460 مجوز براي اين کار در کارخانه‌هاي مختلف صادرشده است.

در هيچ جاي دنيا روغن پالم ممنوع‌الورود و ممنوع‌الاستفاده نيست؛ محدوده مصرف روغن و چربي‌ها، چه گياهي و چه دامي تعريف دارد و در اصل بايد فرهنگ تغذيه مردم درست شود. اين گونه نيست که اين محصول تنها در فراورده‌هاي لبني و شير باشد، اما وزير بهداشت به شوخي گفتند شير چربي‌دار نمي‌خورند و همين مسئله بزرگ‌نمايي شد.»

وي افزود: «در شير مگر چقدر چربي داريم؛ چربي اصلي در آشپزخانه‌هاست و پالم در روغن سرخ‌کردني از سرو کول آشپزخانه‌ها بالا مي‌رود. درصد بالايي از روغن سرخ‌کردني بايد پالم باشد تا بتوان به‌عنوان سرخ‌کردني از آن استفاده کرد.»/سپید

برچسب ها: پالم روغن
ارسال نظرات
موضوعات روز