جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
یادداشت
وهاب عقیقی*
کد خبر: ۲۸۰۲۷
رکود بازار، فرصتی برا ی خود شناسی

تیتر20 - با به گوش رسیدن زمزمه های خروج آمریکا از برجام، کم کم شاهد رشد نوسانهای بسیاری در قیمت ارز بودیم. با گذر زمان و نزدیک شدن این خبر به واقعیت، افزایش قیمت ارز رشد بیشتری یافت و سرانجام با تحقق خروج آمریکا از برجام و نیز بسیاری از سوء مدیریت های داخلی در بازار و در بدنه اقتصاد کشور در سطوح کلان به یکباره این رشد آرام با جهشی بزرگ و سیر صعودی قابل تامل و توجهی همگان را در بهت و حیرت فروبرد.  بطوریکه قیمت کالاها و خدمات لحظه به لحظه دستخوش تغییرات و البته گرانتر شدن روز به روز گردید و متاسفانه تا این لحظه نیز این روند افزایشی و به ظاهر غیر قابل کنترل ادامه دارد!

این وضعیت تامل و تاثر برانگیز بسیاری از شرکت های واردکننده کالا و یا ارائه دهنده خدمات و حتی بسیاری از کارخانه های تولید کننده داخلی را که می بایست بسیاری از مواد اولیه خود را از خارج کشور خریداری کنند دچار چالش های شدیدی کرد. 

عدم امکان انتقال ارز، عدم تخصیص ارز دولتی و مبادله ای، جلوگیری از ثبت سفارش ها در گروههای کالایی متعدد، عدم موفقیت در ورود بسیاری کالاهای خریداری شده و کمبود یا عدم موجودی اتبارها، عدم ثبات در قیمت گذاری،... همه همه از مهمترین معضلاتی هستند که امروز گریبان اقتصاد و تجارت ما را گرفته است!

با افزایش روزافزون این مشکلات که موانع سختی را پیش روی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی گذاشت ، بسیاری از آنها مجبور به تعطیل کردن کسب و کار  و یا اتخاذ سیاست های انقباضی که از جمله مهمترین آنها تعدیل نیروی انسانی بود ، شدند.

 این شرایط باعث شده است سازمانها با حداقل نیروی انسانی و سخت افزاری ادامه کار دهند و یا به حالت نیمه تعطیل درآیند. سیاست های مالی خود را تغییر داده اند و راهکارهای صرفه جویی در منابع مالی و انرژی و استفاده حداکثری از توان نیروی انسانی  در دستور کار آنها قرار گرفته است. 

در بسیاری از شرکت ها نیروهای باقی مانده با افزایش توان و ساعات کاری مسئولیت های دیگری را نیز بر عهده گرفته اند و حتی در سطوح مدیریتی اکثر کارهای یک بخش توسط مدیر یا سرپرست آن بخش در حال انجام است.

 سوال اینجاست که جدا از شرایط ناگوار و تاسف انگیز رکود و بیکاری ، استخدام نیروهایی که تعدیل شدند در روزهای پر رونق بازار  گذشته ضرورت داشته است یا نه در همان روزهای شلوغ کاری هم می توانستیم از حداکثر توان نیروهای موجود استفاده نماییم؟! آیا از حداکثر توان و ظرفیت نیروی انسانی و سایر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری  شرکتمان بهره برده ایم، یا نه صرف اینکه در مقطعی که دارای شرایط و درآمد خوبی بوده ایم بدون نیاز یا توجیه اقتصادی دست به استخدام نیروی کار یا خرید منابع سخت افزاری زده ایم و حال به یکباره مجبور به تعدیل و اخراج آنها شده ایم؟!

شرایط پیش رو به هیچ وجه خوشایند و قابل تحمل نیست و نخواهد بود و امید است تا با تدبیر دولتمردان و پرچمداران عرصه اقتصاد و سیاست کشور از این پیچ و گلوکاه دهشتناک اقتصادی و سیاسی عبور کنیم و به قول معروف از این" کویر وحشت بسلامتی بگذریم." اما این گرداب مشکلات را از منظر دیگر نیز بنگریم و آنهم فرصتی است برای رجوع به برنامه ریزی های گذشته و شناخت و بررسی مجددی از کسب و کارمان.

آیا برنامه جامع توسعه تجاری (بیزنس پلن اولیه) مان  که در ابتدا تدوین کردیم درست و به جا بوده است؟ آیا از  متخصصین و مشاورین خبره کسب و کار و مارکتینگ در این حوزه بهره جسته ایم ؟ یا نه از ابتدا برنامه ای در کار نبوده و به شیوه کاملا سنتی پا به عرصه  بازارنهاده ایم؟!

چرا از ابتدا به این نیندیشیده ایم که برای چه اهداف فروش یا تولیدی برنامه ریزی کنیم و متناسب با آن هدف گذاری دست به کار جذب نیروی انسانی و یا خرید امکانات سخت افزاری شویم؟!

جدا از سختی ها و تالماتی که همه ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم این روزها فرصت مناسبی است برای خودشناسی از کسب و کارهایمان، فرصتی برای بازنگری و برنامه ریزی مجدد در تمامی ابعاد تجارت : بازاریابی، فروش،  تولید ، خدمات پس از فروش ، بازرگانی خارجی و داخلی، منابع مالی و انسانی و ....

*مدیر بازاریابی شرکت ایزی

ارسال نظرات
موضوعات روز