پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
تیتر20 عملکرد موسسه اعتباری کوثر را بررسی می کند؛
موسسه کوثر در حال حاضر با سرمایه ای بالغ بر 6000 میلیارد تومان ثبت شده و با نسبت کفایت سرمایه 8.55 حتی از بعضی از بانک های بزرگ کشور نیز وضعیت بهتری در این زمینه دارد.
کد خبر: ۲۸۲۰۵
این موسسه اعتباری از خیلی از بانک ها ریسک کمتری دارد

تیتر20 - اخبار موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و حتی ورشکسته مدت هاست که در صدر اخبار اقتصادی است و تبدیل به یکی از مشکلات جدی در اقتصاد کشور و البته بانک مرکزی شده است. موسسات خرد و کلانی که در ابتدا در قالب موسسات و صندوق های کوچک قرض الحسنه و گاه حتی در اندازه های محلی و منطقه ای، با منابع بسیار محدود تاسیس شده و بعد یک شبه به سودای بانکداری افتاده و با تبلیغات گسترده و وعده سودهای کلان، اقدام به جذب سپرده های مردم نمودند.

این گونه موسسات مالی و اعتباری که غالبا از هیچ پشتوانه پولی دقیق و شفافی نیز برخوردار نیستند، عمدتا بدون داشتن برنامه اقتصادی مدون و راهکارهای اصولی و گاه با سو استفاده های هنگفت از منابع جذب شده از مردم، در جهت سودهای شخصی و گروهی نقش مخربی در اقتصاد کشور ایفا و در نهایت با ورشکستگی، زیان های سنگینی را متوجه سپرده گذاران و حتی اقتصاد کلان کشور می نمایند.

ریشه مسئله موسسات مالی و اعتباری به افزایش بی رویه صندوق های قرض الحسنه و تعاونی ها در دهه های گذشته باز می گردد. با این حال موسسات مالی و اعتباری اغلب در دهه 1380 تا 1390 تاسیس و مسئله دار شدند. مسئله اساسی هم به طور ساده این بوده است که این موسسات، با توجه به اینکه در آن برهه نظارت دقیقی روی آنها وجود نداشت و مقررات سفت و سخت بانک ها در موردشان اعمال نمی شد، با نرخ سودهای بالایی که اعمال نمودند؛ سرمایه زیادی از مردم جذب کردند و بعد از آن، اموال یا با سوء مدیریت یا با سوء استفاده، حیف و میل شده و آنگاه موسسه می ماند و انبوه تعهدات به مردم!

نقش مخرب این موسسات غیر مجاز در اقتصاد کشور، خبر ورشکستگی تعدادی از این موسسات و اعتراض گسترده سپرده گذاران آنها بالاخره در اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم، سبب ورود جدی بانک مرکزی و اعمال مقررات سخت گیرانه در مورد این دسته از موسسات شد. تا جایی که از سوی معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام شد همه موسسات مالی و اعتباری تا پایان مرداد 96 ساماندهی شده و فعلا هیچ مجوز جدیدی هم برای موسسات اعتباری جدید صادر نخواهد شد.

با شرایط جدید در حال حاضر تعداد موسسات مالی و اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی بسیار محدود شده است اما در میان همین تعداد محدود باید حساب ویژه ای برای موسسه اعتباری کوثر گشود. این موسسه که در سال 1390 با افتتاح نخستین شعبه خود در قالب موسسه اعتباری کوثر با مجوز رسمی از بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز نمود، را باید موسسه اعتباری ای نامید که در این جریان تا کنون توانسته آبروداری کند و با فعالیت های اقتصادی و حرکت اصولی در بازار سرمایه توانست از بحران های اقتصادی دامن گیر سایر موسسات مالی تاکنون به سلامت عبور کند.

موسسه اعتباری کوثر که طی سال های اخیر با تبعیت از قوانین و مقررات بانکی کشور توانسته تا کنون عملکرد منطقی و قابل قبولی را در نظام بانکی کشور داشته باشد، در حال حاضر نیز با شرایط متعادلی در شاخص های اقتصادی و بانکداری در حوزه پولی و مالی کشور به فعالیت خود ادامه می دهد و با توجه به ارتباط موسسه کوثر همانند یکی دو موسسه دیگر مالی و اعتباری با نهادهای عمومی غیردولتی، ریسک ناشی از فعالیت‌های آن در کمترین میزان است. 

این موسسه در حال حاضر با سرمایه ای بالغ بر 6000 میلیارد تومان ثبت شده و با نسبت کفایت سرمایه 8.55 حتی از بعضی از بانک های بزرگ کشور نیز وضعیت بهتری در این زمینه دارد. همین موضوع باعث شده تا ریسک سرمایه گذاری در موسسه کوثر حتی در مقایسه با بسیاری از بانک های کشور، ریسک منطقی تری باشد. همچنین بر اساس صورت های مالی سال گذشته این موسسه در زمینه نرخ مطالبات وضعیت خوبی دارد و با جمع دارایی هایی بالغ بر 144000 میلیارد در میان بانک ها و موسسات مالی وضعیت روشنی دارد.  

موسسه کوثر که بخش عمده سهام آن متعلق به بازنشستگان نیروهای مسلح بوده و هم اکنون با نزدیک به 500 هزار سهامدار یکی از بزرگترین شرکت های فرابورسی به لحاظ تعداد سهامدار است، تاکنون تلاش کرده با فعالیت های مناسب اقتصادی اثرگذاری مثبتی در اقتصاد کشور و طبعا در جهت تامین منافع سهامداران و سپرده گذاران داشته باشد.

حال باید دید موسسه کوثر که تا کنون تلاش کرده بدون ورود به پانزی گیم که بسیاری دیگر از موسسات و نهادهای مالی و اعتباری حیات خود را وابسته به آن می بینند، در شرایط پیش رو و با موج جدید تحریم های اقتصادی چه برنامه هایی دارد و چطور می تواند با متعادل سازی منابع و مصارف خود و به حداقل رساندن ریسک موسسه، تداوم فعالیت خود را در صنعت بانکداری کشور تضمین نماید؟ 
 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز