شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
تیتر20 اظهارات عضو هیات مدیره بانک ملی را بررسی می کند:
در شرایط عدم ثبات در اقتصاد و نوسان دایمی متغییرهای اقتصادی، نمی توان سرمایه را برای ورود به بخش تولید به راحتی مجاب کرد. به قولی سرمایه ترسو است و در چنین شرایطی نمی توان سرمایه گذاران را به راحتی برای ورود به این عرصه ترغیب و راضی کرد، حتی باید پرسید که جناب معاون، آیا حاضرید در حال حاضر سرمایه خود را در تولید وارد کنید؟!
کد خبر: ۲۸۴۲۶
آیا جذب سرمایه توسط بانک ها برای تزریق به تولید عملی است؟!

تیتر20 - حمایت از تولید در همه اقتصادهای بزرگ و موفق دنیا یک اصل غیرقابل انکار است چرا که بخش تولید در اقتصاد یک محرک و مولد است و با رونق تولید در هر کشوری است که اقتصاد آن بالنده و پویا خواهد شد. همچنین سرمایه گذاری در این بخش یک سرمایه گذاری مولد است که در کنار سود سرمایه گذاران، سود جمعی اقتصاد را نیز به دنبال خواهد داشت.

در این میان بحث حمایت بانک ها و ارائه تسهیلات مناسب به واحدهای تولیدی نیز همواره یکی از راههای حمایت از تولید مطرح بوده و کارشناسان معتقدند ارائه تسهیلات مناسب با شرایط منطقی می تواند نقش موثری در رونق تولید در کشور داشته باشد.

اما شرایط امروز اقتصادی کشور از یک رو و مشکلات پیش روی بانکداری کشور از سوی دیگر امروز چالش های جدیدی در این عرصه ایجاد کرده است. بالاخره بانک یک بنگاه اقتصادی است و باید در زمینه سرمایه گذاری ها و تسهیلاتی که ارائه می کند، با یک نگاه دقیق اقتصادی حرکت کرده و در نهایت به سهامداران خرد و کلان در عرصه سودآوری نیز پاسخگو باشد. 

در شرایطی که حجم مطالبات معوق بانک ها روز به روز در حال افزایش است و عمده دریافت کنندگان واقعی تسهیلات که در بخش تولید و صنعت فعال هستند به دلیل شرایط سخت و نبود بازارهای تقاضای کافی و نیز کمبود مواد اولیه و ... قادر به بازپرداخت تسهیلات خود به نظام بانکی نیستند، آیا می توان در یک فرمول ساده از جذب سرمایه های سرگردان در جامعه با نرخ های 17 یا 18 درصد سود سپرده و اختصاص این سرمایه ها به تولید در کشور سخن گفت.

این در حالی است که در هفته گذشته در خبری اعلام شد که محمود شایان عضو هیات مدیره و معاون اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی ایران با اشاره به نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومان بازار مالی کشور گفته بود: اگر سیستم بانکی بتواند راهکاری برای جذب این نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت کانال تولید بیاندیشد، نه تنها مشکلات اقتصادی مرتفع خواهند شد بلکه می توان به رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری نیز دست یافت.

این سخنان در حالی از سوی یکی از مقامات مسئول اقتصادی و کارشناسان با سابقه اقتصادی کشور مطرح می شود که به گواه همه فعالین اقتصادی حال صنعت و تولید امروز در کشور اصلا خوب نیست و متاسفانه در چشم انداز کوتاه مدت نیز دورنمای روشن و مطلوبی برای آن متصور نیست و در کنار تحریم ها و محدودیت های تجارت خارجی، نوسانات ارزی و نبود منابع اولیه عرصه را بر تولید و صنعت تنگ کرده، آیا می توان به سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی به سمت بازار تولید امید داشت و آیا اساسا این راهکار، عملی و اجرایی است؟!

در شرایطی که متاسفانه تولید و صنعت از یک سو گرفتار تنگناهای ارزی، کمبود منابع اولیه، رشد ناگهانی هزینه های تولید و تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده کالا و ... است و از سوی دیگر نبود بازار و کاهش تقاضای مصرف کنندگان ریسک فعالیت را برای فعالین صنعت و تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری بالا برده است، چطور می شود به جذب نقدینگی به سمت تولید و صنعت چشم امید داشت و اساسا در چنین شرایطی که متاسفانه بازارهای غیر مولد از جمله ارز و طلا روز به روز تقویت شده و حتی سرمایه های خرد و اندک خانگی را نیز می بلعند، بانک ها چطور می توانند به سمت جذب منابع و نقدینگی و طبعا اختصاص تسهیلات حرکت کنند؟!

روی دیگر ماجرا اینست که امروز نوسانات شدید اقتصادی، عموم تولید کنندگان متاسفانه در بازپرداخت تسهیلات خود دچار مشکل هستند و همین عدم توانایی در بازپرداخت تسهیلات دریافتی منجر به رشد روزافزون مطالبات معوق بانکها شده، مطالباتی که حتی با وجود دریافت وثایق معتبر، بانک قادر به دریافت و یا حتی تبدیل آنها به چرخه مالی قابل برگشت در سیستم بانکی نیست و این امروز یکی از موانع و مشکلات عمده بانکهای کشور است.

در شرایطی که عمده تسهیلات اعطایی بانک ها به تولید و صنعت و حتی در مقیاس های بسیار کوچکتر، متوقف شده یا اعطای آنها از سوی بانک ها با دست اندازها و چالش های متعددی مواجه است و حتی تولیدکنندگان نیز چندان به دلیل بالابودن نرخ تسهیلات که منجر به افزایش هزینه های تولید آنها خواهد بود دل خوشی از تسهیلات بانک ها ندارند، اساسا آیا جذب نقدینگی سرگردان توسط بانک ها و تزریق آنها به تولید از سوی بانک ها روشی کارآمد در شرایط کنونی خواهد بود.

اما از سوی دیگر، در شرایط عدم ثبات در اقتصاد و نوسان دایمی متغیرهای اقتصادی، نمی توان سرمایه را برای ورود به بخش تولید به راحتی مجاب کرد. به قولی سرمایه ترسو است و در چنین شرایطی نمی توان سرمایه گذاران را به راحتی برای ورود به این عرصه ترغیب و راضی کرد، حتی باید پرسید که جناب معاون، آیا حاضرید در حال حاضر سرمایه خود را در تولید وارد کنید؟!

در پایان باید تصریح کرد که نمی توان این واقعیت را انکار نمود که سیستم بانکی باید در هر شرایطی از تولید و صنعت کشور با روش های موثری حمایت کند  اما پرسشی که مطرح است این است که بانک ملی در چنین شرایطی با طرح این موضوع، چه راهکاری برای حل این پیچیدگی دارد؟


ارسال نظرات
موضوعات روز