چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
مصرف کنندگان واقعی یا باید خودروهای موردنظرخود را با قیمت هایی که دلالان تعیین می کنند، بخرند و یا مدت ها درصف انتظار دریافت خودرو از خودروسازان بمانند.
کد خبر: ۲۸۵۷۰
اصرار زیانبار بر قیمت گذاری دستوری خودرو

تیتر20 - این روزها بازار خودرو کشور در شرایطی آشفته از حیث قیمتی به سر می برد و به جای آنکه مصرف کنندگان واقعی در آن حضور پیدا کرده و خرید و فروش، روال عادی خود را طی کند، دلال ها و واسطه ها جولان می دهند. 

فاصله بسیار زیاد بین قیمت کارخانه و بازار خودروها سبب شده موجی از دلالی بازار خودرو را فرا گرفته و دست مصرف کنندگان واقعی را از بازار کوتاه کند.

 مقصر اصلی این ماجرا بدون تردید، دستوری بودن قیمت گذاری خودرو است که اجازه نمی دهد قیمت ها در حاشیه بازار تعیین و گپ موجود میان قیمت کارخانه و بازار فروکش کند. 

با وجود آنکه ثابت شده قیمتگذاری دولتی نتایج خسارت باری را به دنبال دارد و تولیدکننده و مصرف کننده، متضرران اصلی و دلال ها منتفعان آن هستند، دولت همچنان اجازه آزادسازی قیمت را نمی دهد.
 
بدون تردید،ادامه این شرایط همچنان به نفع دلالها و واسطه هایی است که با ترفندهای مختلف، زمینه ساز افزایش هرچه بیشتر قیمت خودرو در بازار شده و پولی کلان از این ماجرا به جیب می زنند. 

این وسط، مصرف کنندگان واقعی یا باید خودروهای موردنظرخود را با قیمت هایی که دلالان تعیین می کنند، بخرند و یا مدت ها درصف انتظار دریافت خودرو از خودروسازان بمانند. 

از آن سو البته زنجیره خودروسازی کشور نیز به دلیل آزاد شدن نرخ ارز، با افزایش هزینه های تولید مواجه و ادامه قیمت گذاری دستوری می تواند تولید آنها را مختل کرده و همچنین به کاستن از سطح کیفی خودروها بیانجامد. در این شرایط، به نظرمی رسد اتخاذ یک تصمیم اقتصادی و امتحان پس داده یک بار برای همیشه،می تواند دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه و اوضاع را به نفع مصرف کنندگان واقعی و تولیدکنندگان تغییر دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز