جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
کیسه های چای اگز از مواد اولیه ی باطله (کاغذ نامرغوب) تهیه شود قطعا حامل عوامل بیماری زا خواهد بود. البته بیماری زا بودن آن به صورت آنی نیست و به مرور زمان ایجاد مشکل خواهد کرد.
کد خبر: ۲۸۹۹۰
آیا کیسه های چای کیسه ای سرطان زا است؟

تیتر20 - محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی، در این باره معتقد است: «خطرســـــاز بودن کیسه‌هایی که در تولید چای کیسه‌ای استفاده می‌شود به کیفیت کاغذ به کار رفته در تولید بستگی دارد. اگر کاغذ از نوع نامرغوب باشد، ممکن است به ترکیبات کلره از جمله اپی‌کلروهیدرین آلوده باشد. از آنجا که کاغذ را برای استفاده در چای کیسه‌ای، با کلر بی‌رنگ می‌کنند، این قضیه چندان دور از ذهن نیست که به اپی کلروهیدرین آغشته شود. به‌علاوه موضوع دیگری هم مطرح است که گفته می‌شود در محصولاتی که ازپلاستیک درست می‌شوند و بعد از آن هم در کاغذ چای‌های کیسه‌ای، ممکن است ماده شیمیایی فتالات وجود داشته باشد. در کنار روند فرآوری و اضافه کردن برخی مواد به چای‌های کیسه‌ای، احتمالا یکی دیگر از دلایل آلودگی این چای‌ها همان استفاده از کاغذ باشد. در حقیقت استفاده از کاغذ این چای‌ها برای بسته‌بندی به شکل کیسه‌ای شاید بتواند سبب آلودگی آن به فتالات شود.»

چه زمانی سرطان در کمین خواهد بود؟ 

عزیزی به نکته مهمی اشاره می‌کند: مقدار مواد سرطان‌زا که ممکن است در کیسه چای‌های کیسه‌ای وجود داشته باشد هم بسیار مهم است. مسلما باید میزان زیادی از این مواد وارد بدن شود تا تاثیر مخرب خود را بر جا بگذارد. به‌علاوه این سرطان‌زایی به یکباره اتفاق نمی‌افتد و در درازمدت می‌توان تاثیرات مخرب این ترکیبات را بر سلامت افراد دید.  

همه چای‌های کیسه‌ای سرطان‌زا هستند؟ 

عزیزی توضیح می‌دهد: این‌طور نیست که همه چای‌های کیسه‌ای سرطان‌زا یا بیماری‌زا باشند و نباید نگران بود. اگر در تولید کیسه چای کیسه‌ای از کاغذ مرغوب، نو و باکیفیت استفاده شود، مسلما هیچ خطر نگران‌کننده‌ای وجود نخواهد داشت. همین که کاغذ بسته‌بندی از ضایعات و کاغذ باطله نباشد بسیار مهم و بر سلامت تاثیرگذار است.  

راهکار شناسایی چای کیسه ای غیر استاندارد

برای فهم این موضوع که آیا چای کیسه ای حاوی رنگ مصنوعی می باشد یا خیر، کافیست آنرا در داخل یک لیوان آب سرد وارد کنید ،در صورتی که بلافاصله پس از چند ثانیه رنگ آن در آب مشخص شود نشان دهنده وجود رنگ مصنوعی افزوده شده در آن می باشد.

استفاده از چای کیسه ای ناسالم موجب بروز آسیب به سلامت می شود. با توجه به استفاده دائمی و همیشگی چای در سبد غذایی مصرف کنندگان، وجود رنگهای شیمیایی و طعم های مصنوعی افزوده شده به چای، پایین بودن کیفیت فیلتر مورد استفاده در تهیه کیسه چای (از نظر دارا بودن مواد شیمیایی غیر مجاز جهت سفید کردن کیسه) و همچنین عدم رعایت بهداشت در فرآوری و بسته بندی محصول فوق ، همگی می توانند در دراز مدت باعث ایجاد انواع بیماریها و سرطان در مصرف کنندگان شود/الودکتر
ارسال نظرات
موضوعات روز