پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

تیتر20 - اقتصادنیوز نوشت: گرچه اکنون دو سال است که واردات میوه به کشور ممنوع شده ولی هنوز گشتی در بازار میوه نشان می‌دهد که میوه‌های وارداتی از میوه‌فروشی‌ها رخت بر نبسته‌اند. موضوعی که به زعم فعالان بازار میوه به ضرر تولیدکنندگان است.
گرچه اکنون قریب به دو سال است که با روی کار آمدن تیم جهاد کشاورزی دولت یازدهم، واردات هر نوع میوه به کشور ممنوع شده است و هر چند وقت یکبار معاونان وزیر جهادکشاوزی تاکید می‌کنند که واردات میوه‌هایی که مشابه آن در کشور وجود دارد، به هر شکلی ممنوع است ولی با این همه گشتی در بازار میوه نشان می‌دهد که گرچه حضور میوه‌های وارداتی مثل چهار پنج سال گذشته بازار را قبضه نکرده‌اند ولی هنوز میوه‌های پر زرق و برقی هستند که در بسته‌بندی‌های متفاوتی نسبت به میوه ایرانی پیچیده شده‌اند و در قفسه‌های میوه‌فروشی قرار گرفته‌اند.

حسن مهاجران، رئیس اتحادیه میوه‌وسبزی‌فروشان در این زمینه می‌گوید: در بازار میوه انواع پرتقال‌های مصری، آفریقایی، ترکیه‌ای و همچنین گلابی چینی، سیب لبنانی و حتی نوعی سیب آمریکایی که مبدا آن مشخص نیست وجود دارند.

او ادامه داد: گرچه همه این محصولات قاچاق می‌شوند ولی خب به هر حال تریلی پرواز که نمی‌کند، این تریلی‌ها از مرزهای کشور وارد می‌شوند و تولید داخل را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مهاجران همچنین گفت: اکنون تولید در کشور ما به حدی هست که هر چه مصرف کنیم باز هم مازاد محصول داریم. اکنون خرمالو آنقدر زیاد است که روی درخت از بین می‌رود و همچنین در بازار به فراوانی نارنگی، پرتقال و... تولید شده است و ما نیازی به واردات نداریم. این در حالی است که میوه‌های وارداتی با قیمتی بسیار بالاتر از میوه ایرانی در بازار به فروش می‌رسند و مشتری هم دارند.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد عده‌ای هستد که نمی‌دانند باید با پول‌هایشان چه کنند و وقتی هر چیز گرانی مثل میوه وارداتی می‌بینند، برای خریدن آن اقدام می‌کنند.

مهاجران گفت: تولید میوه اکنون در کشور به حدی است که به نظر من ما باید صادرکننده میوه باشیم و نه واردکننده آن. به هر صورت به نظر من اگر اقدام جدی برای کنترل واردات در کشور صورت بگیرد، هیچ مشکلی در بازار ایجاد نمی‌شود و به نفع تولیدکننده هم خواهد بود.

برچسب ها: بازار میوه
ارسال نظرات
موضوعات روز