جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
تیتر 20 بررسی می کند؛
یکی از کلیدی‌ترین مشکلات جامعه، موضوع اشتغال است که بخشی مهمی از دغدغه نظام و حاکمیت نیز محسوب می شود و با توجه به منابع و اعتباراتی که بر اساس همین دغدغه مندی به بانک توسعه تعاون اختصاص یافته، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این بانک نتوانسته نقش قابل توجهی در حل این معضل ایفا نماید.
کد خبر: ۲۹۷۸۱
منابع بانک توسعه تعاون کجا مصرف می شود؟/ آیا بانک توسعه تعاون به تقویت تعاونی ها کمک کرد؟

تیتر20 - از زمانی که بر اساس قانون اساسی، تعاون در اقتصاد ایران جایگاه مستقلی یافت و در کنار بخش خصوصی و دولتی هویت مستقلی را در اقتصاد به خود اختصاص داد تا به امروز بیشتر نظاره گر تحولات اقتصای کشور بوده تا بازیگری موثر و نقش آفرین در اقتصاد. 

این در حالی است که به اعتقاد همه کارشناسان توسعه این بخش در رشد و پیشرفت اقتصاد کشور نقشی بی بدیل و غیر قابل انکار دارد، اما به راستی مشکل از کجاست.

صرف نظر از ضعف های جامعه در زمینه دست یابی به فرهنگ تعاون در امور اجتماعی، به نظر می رسد باید دلایل اصلی این عدم رشد و پیشرفت در بخش تعاون را در جایی دیگر جست و جو کرد.

به اعتقاد اغلب کارشناسان و مسئولین حوزه تعاون، این بخش هیچ کمبودی از نظر قانون ندارد و اگر قانون به معنای واقعی اجرا شود و برای تعاونی‌ها بودجه و اعتبار لازم و صحیح در نظر گرفته شود، بخش تعاون می تواند علاوه بر به حرکت درآوردن چرخهای اقتصاد، به جایگاه شایسته و حقیقی خود نیز دست ‌یابد.

از منظر قانون و ایفای نقش حاکمیتی دولت، علاوه برتصویب قوانین لازم از جمله اصل 44 قانون اساسی، برای تامین اعتبارات و حمایت هرچه بیشتر از این بخش، دولت دهم در سال 88 اقدام به تاسیس بانک توسعه تعاون نمود.

آنطور که در اهداف اولیه تاسیس بانک توسعه تعاون عنوان شده بود این بانک با هدف ریشه کن کردن بیکاری ایجاد شده و برای بخش های مختلف اقتصادی تعاون فرصتی است تا از این طریق تقویت منابع مالی، اعتباری و کمک به تعاونی ها به شکل منظم و امیدوار کننده ای دنبال شود، اما به نظر نمی رسد چندان در تحقق این هدف موفق بوده باشد. 

در زمان تاسیس گفته می شد که تفاوت بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک توسعه ای با بانکهای تجاری موجود در کشور این است که بانکهای تجاری به دنبال کسب سود بیشتر در قبال پرداخت تسهیلات هستند، در صورتی که بانکهای توسعه ای و از جمله بانک توسعه تعاون این رویکرد را ندارند. 

اما باید دید در عمل چقدر این ادعا قابل اثبات بوده است و آیا بانک توسعه تعاون توانسته با کاهش بروکراسی پیچیده اداری در زمینه تقویت و حمایت از تعاونی ها و توانمندسازی آنها ایفای نقش نماید؟

بی شک یکی از کلیدی‌ترین مشکلات جامعه، موضوع اشتغال است که بخشی مهمی از دغدغه نظام و حاکمیت نیز محسوب می شود و با توجه به منابع و اعتباراتی که بر اساس همین دغدغه مندی به بانک توسعه تعاون اختصاص یافته، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این بانک نتوانسته نقش قابل توجهی در حل این معضل ایفا نماید.

همچنین وزیر تعاون وقت، محمد عباسی در زمان تاسیس این بانک ضمن دفاع از این اقدام گفته بود که یکی از مهم ترین اهداف ایجاد بانک توسعه تعاون تلاش برای ریشه کردن بیکاری است و در اصل این بانک به دنبال تقویت تعاونیها ایجاد شده تا به طور موثری به حمایت از جوانان و طرح های تعاون بپردازد حتی اگر سود کمتری نیز بگیرد.

حال پرسشی که مطرح است این است که در سالهای اخیر و خصوصا طی سال 97 دستاوردهای بانک توسعه تعاون در کاهش بیکاری و ایجاد و تعریف شغل های جدید چه بوده است؟!

منتقدان عملکرد این بانک معتقدند که بانک توسعه تعاون علیرغم برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، نتوانسته آنطور که باید وشاید نقش موثر  قابل قبولی در بهبود وضعیت بیکاری ایفا نماید. 

اما حال پرسشی که مطرح است اینست که بانک توسعه تعاون که با هدف تقویت اعتباری تعاونی ها ایجاد شده، تاکنون چقدر در رونق و احیای این بخش تاثیرگذار بوده است چرا که به تصدیق کارشناسان طی سالهای اخیر تعاونی ها همچنان تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور نداشته اند و اکنون نیمی از تعاونی های ثبت شده در ایران غیرفعال هستند و در بهترین حالت سهم بخش تعاون از اقتصاد تنها در حدود 5 درصد است!

از سویی دیگر مدیرعامل این بانک چندی پیش خبر از رشد 6 برابری منابع این بانک داده و اعلام کرد:« منابع بانک توسعه تعاون در پنج سال گذشته نسبت به‌کل ادوار فعالیت صندوق تعاون و بانک توسعه تعاون از بدو تأسیس 6 برابر شده است.» این در حالی است که به گفته مهدیان عملکرد بانک توسعه تعاون در پرداخت تسهیلات طی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تنها از 29 درصد رشد برخوردار بوده است و البته این در حالی است که برای این بانک در طرح توسعه روستایی رقمی معادل 2000 میلیارد تومان جهت طرح های از سوی دولت اعتبار اختصاص یافته و تکلیف شده است.با چنین قیاسی رشد 29 درصدی تسهیلات چندان رقم قابل قبولی به نظر نمی رسد.


باید دید این رشد 6 برابری منابع چقدر در جهت تقویت اعتباری تعاونی ها مورد استفاده قرار گرفته و آیا هیچ گره ای از معضلات و گرفتاری های این بخش گشوده است و اساسا آیا توانسته هیچ نقشی برای خروج این بخش حیاتی اقتصاد از رکود ایفا نماید یا با دچار شدن به سرنوشت دهها طرح دیگر در کارنامه نظام بانکی کشور، منجر به خلق پولهای بی پشتوانه، رشد مخرب نقدینگی و یا افزایش نقش بنگاه داری بانک ها شده است؟!  

قطعا بانک های تخصصی در کشور بنا به ماموریت ذاتی و اهداف اولیه خود، باید در حوزه تخصصی شان مسئولیت های بیشتر و نقش موثرتری ایفا نمایند و نباید صرفا در نقش واسطه در جذب اعتبارات عمل کنند وگرنه جذب و انباشت سرمایه و منابع چندان هم کار دشوار و موثری نیست.


ارسال نظرات
موضوعات روز