شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
تیتر20 تحولات مدیریتی در سایپا را بررسی می کند؛
در کمتر از یک سال، سروش جای جهرودی را گرفت و سکاندار سایپایی شد که بیشترین تغییرات مدیریتی را در خودروسازی کشور طی یک دهه اخیر تجربه کرده است.
کد خبر: ۳۰۶۹۲
اولویت های سروش در سایپا

تیتر20 - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بالاخره پس از گمانه زنی های مختلف تغییر کرد و محمدرضا سروش جایگزین محسن قاسم جهرودی در راس این شرکت شد.

 سروش که سابقه 10 سال مدیرعاملی را در گروه بهمن (یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی) دارد، سال گذشته و پس از برکناری مهدی جمالی از مدیرعاملی سایپا، یکی از گزینه های اصلی جایگزینی بود، اما در نهایت جهرودی به صندلی سایپا رسید. 

حالا در کمتر از یک سال، سروش جای جهرودی را گرفت و سکاندار سایپایی شد که بیشترین تغییرات مدیریتی را در خودروسازی کشور طی یک دهه اخیر تجربه کرده است.

هرچه هست، اگر فرض را بر این بگیریم که تغییر مدیرعامل در این گروه خودروسازی، مبنای غیر سیاسی داشته و در جهت اصلاح امور و بهبود اوضاع سایپا در این شرایط سخت تحریم بوده، انتظار می رود سکاندار جدید، برخی امور را در رئوس کاری خود قرار دهد.

ازآنجاکه خودروسازی ایران تحریم شده و ضمن از دست دادن بیشتر شرکای خارجی، با محدودیت دسترسی به قطعات وارداتی نیز مواجه است، به نظر می رسد تدوین راهکارهایی در راستای کاهش اثرات تحریم، می تواند یکی از اولویت های اصلی مدیرعامل جدید سایپا باشد. 

در حال حاضر اصلی ترین چالش خودروسازی ایران و گروه سایپا، تامین قطعات و محافظت از سنگر تولید است و در کنار آن، مسائلی مانند ثبات کیفی و حفظ اشتغال نیز دیگر اولویت ها به شمار می روند.

با توجه به مسئله تحریم که مستقیما تولید خودروسازان و اشتغال را هدف گرفته، مدیرعامل جدید سایپا بهتر است به دنبال راهکارهایی دقیق با کمترین ضریب خطا، برای تامین قطعات موردنیاز در جهت تداوم تولید باشد. این موضوع طبعا نقش بسیار مهمی در حفظ اشتغال در گروه خودروسازی سایپا خواهد داشت، چه آنکه هرچه تولید بیشتر و بیشتر باشد و در برابر آماج تحریم محافظت شود، اشتغال نیز کمتر تهدید خواهد شد.

جدا از بحث تولید و اشتغال، ارتقای کیفیت یا حداقل حفظ وضع فعلی نیز می تواند دیگر اولویت سروش در سایپا باشد. درست است که رفتن شرکای خارجی و محدودیت دسترسی به قطعات، کیفیت خودروها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، با این حال این هنر مدیریتی است که می تواند مانع افت کیفی شده و اجازه ندهد نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی، بیش از آنچه هست، شود.

گذشته از مسائل تولید و کیفیت و اشتغال، بهبود شرایط مالی سایپا نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است و سروش اگر بتواند ساختار مالی این شرکت را اصلاح و تا حد امکان از هزینه ها بکاهد، کاری بزرگ را انجام داده است. 

اما اگرچه یافتن شرکایی معتبر در دوران تحریم، کار سختی به حساب می اید، با این حال اگر مدیرعامل جدید سایپا بتواند دوستان خارجی جدیدی را به کیلومتر 16 جاده مخصوص بیاورد و از آنها در حفظ تولید و کیفیت و اشتغال کمک بگیرد، این موضوع به نقطه ای درخشان در کارنامه کاری وی تبدیل خواهد شد.

 در کنار اینها البته پیگیری مسائلی مانند صادرات و توسعه محصول نیز می توانند دیگر اولویت های کاری سروش در سایپا محسوب شوند، هرچند البته وی در این مسیر با مانع سختی به نام تحریم مواجه است.

اما نکته مهم دیگر در مورد سایپا و مدیرعامل جدیدیش، ارتباط بهتر و بیشتر این گروه خودروسازی با رسانه ها است،تردیدی نیست که توسعه ارتباط خودروسازی مانند سایپا با رسانه ها می تواند ضمن اطلاع رسانی دقیق تر، این گروه خودروسازی را نیز در بهبود و اصلاح امور کمک کند. با توجه به سوابق سروش در گروه بهمن، به نظر می رسد سایپایی ها در دوران مدیرعاملی وی، ارتباط نزدیک تری با رسانه ها در مقایسه با گذشته داشته باشند.

ارسال نظرات
موضوعات روز