سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
تیتر 20 بررسی می کند؛
در خصوص کاهش تعداد مخاطبین بله، که البته مدیران و دست اندرکاران آن اصلا قایل به صحت آمارها در خصوص کاهش مخاطب این پیامرسان نیستند، باید اذعان داشت بله در سیستم بانکی کشور توانسته تحولی ایجاد کند و بستری مناسب در شبکه بین بانکی در تبادلات مالی عرضه نماید.
کد خبر: ۳۰۸۱۹
چرا آمارها از ریزش مخاطبین پیامرسان بله می گویند اما مسئولین آن حرف دیگری دارند؟!

تیتر20 - در عصر ارتباطات و انفجار دیجیتالی، امروزه دیگر استفاده از پیامرسان ها در زندگی افراد نه تنها یک امکان سرگرم کننده بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. 

پیامرسان ها امروزه دیگر به اجزای جدانشدنی زندگی کاربران فضای مجازی تبدیل شده اند و ضرورت استفاده از آنها به حدی است که دیگر نمی توان زندگی روزمره را بدون استفاده از این اپ های دوست داشتنی تصور کرد.

 در ماههای اخیر ، فیلترینگ تلگرام فرصتی اجباری برای دیده شدن پیامرسان داخلی فراهم  نمود که بسیاری از افراد با کوچ خواسته و ناخواسته از پیامرسان های خارجی نظیر تلگرام، به سوی بررسی و ورود به پیامرسان های داخلی رفتند.

فرصتی که با امکانات بسیار ویژه برای پیامرسان های داخلی همراه شد تا بتوانند علاوه بر دریافت تسهیلات بسیار ویژه مالی، با جذب اعتماد مخاطبان داخلی پاسخگوی نیاز مخاطبان بوده و انحصار و بی بدیلی را در مورد پیامرسان های خارجی از بین ببرند. اما گویا عملا اتفاق دیگری رخ داده است.

بررسی‌های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس این گزارش،  میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خرداد ماه تا مهر ماه کاهش یافته است؛ پیام‌رسان "سروش" که در فروردین ماه قبل از فیلتر تلگرام، حدود ۲ درصد عضو داشته است در خرداد ماه و بر اساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به ۱۳.۵ رسیده بود اما در مهرماه سال جاری این مقدار به ۴.۳ درصد رسیده است، "ایتا" از ۲.۹ درصد به۰.۹ درصد، "آی‌گپ" و "بله" هرکدام از ۲.۵ و ۱.۸ درصد به ۰.۴ درصد، "گپ"  از ۱.۴ درصد به ۰.۲ درصد، "بیسفون" و "ساینا" از ۰.۶ درصد هرکدام به ۰.۱ درصد رسیده اند.

انتشار این آمار قطعا تائید می کند که این پیامرسان های داخلی هنوز به مرحله ای از مطلوبیت و فراگیری خدمات نرسیده اند که بتوانند اعتماد عمومی را کسب کنند بلکه نظرسنجی ایسپا نشان می دهد بسیاری از آنها عملا در جذب مخاطب شکست خورده اند.

در این میان اما موضوع پیامرسان «بله» کمی متفاوت از سایرین است. چرا که بله تنها پیامرسان مالی مورد حمایت بانک ملی در کشور است که روزانه حجم بالایی از تراکنش های بانکی بر بستر این پیامرسان در کشور صورت می گیرد. 

در خصوص این کاهش تعداد مخاطبین بله، که البته مدیران و دست اندرکاران آن اصلا قایل به صحت آمارها در خصوص کاهش مخاطب این پیامرسان نیستند، باید اذعان داشت بله در سیستم بانکی کشور توانسته تحولی ایجاد کند و بستری مناسب در شبکه بین بانکی در تبادلات مالی عرضه نماید.

اما واقعیت اینست که در همین شرایط نیز برخی از کارشناسان معتقدند که این پیامرسان ها با وجود عمر و تجربه اندکی که دارند اتفاقا مسیر رشد را خوب طی می کنند و این اتفاقات در دوران نخست رشد در بازار در بسیاری از موارد معمول و قابل قبول است و این مسیری است که باید پیموده شود.   

 مصظفی رادمرد از بنیانگذران بله معتقد است که آمار این نظرسنجی اصلا معیاری برای نشان دادن موفقیت یا عدم موفقیت پیامرسان بله نبوده و قابل استناد نیست. 

وی در گفت و گو با تیتر 20 ضمن اعلام اینکه نتایجی که در این نظرسنجی منتشر شده است نه با آمارهای دقیق ما از کاربرانمان و نه با آمارهای در دسترس عموم تطبیق ندارد، گفت: 

می‌توان این آمار را با آمار تعداد نصب در کافه بازار برای گوشی‌های اندرویدی مقایسه کرد. کافه ‌بازار آمارها را حدودی نشان می‌دهد و برای نمونه اعداد بین  ۵۰۰هزار تا ۱ میلیون را حتی با فاصله‌ی کم، بالای ۵۰۰ هزار نشان می‌دهد ولی با همین تقریب زیاد هم ترتیب آمار اپلیکیشن‌ها با آمار ایسپا تطابق ندارد.

وی در خصوص اشکالات وارد به این نظرسنجی گفت: در آمار ارائه شده، پیام‌رسان آی‌گپ که مدت‌ها است +۲۰۰هزار نصب برای آن ثبت شده در آمار ایسپا بالاتر از بله (با +۵۰۰هزار نصب) و گپ که به تازگی از رده‌ی +۵۰۰هزار به +۲۰۰هزار سقوط کرده ذکر شده است.
اگر آمار ترافیک دامنه‌ی پیام‌رسان‌ها نیز که پیش از این توسط روزنامه‌ی هفت صبح منتشر شده بود را نیز مبنا قرار دهیم با آمار تغییرات نظرسنجی ایسپا متفاوت است. 

رادمرد در ادامه با تاکید بر اینکه طبق این تحلیل بر اساس نمودار رشد الکسا، بله تنها پیام‌رسانی بود که در چهارماه گذاشته در ترافیک دامنه‌اش رشد صعودی داشته است ولی ایسپا از سقوط شدید آن می‌گوید، تصریح کرد: «ما به صورت شفاف هر فصل آمارهای بله را منتشر می‌کنیم. 

بله از اردیبهشت تا امروز تعداد اعضایش حدودا سه برابر و تعداد کاربران فعالش تقریبا ثابت و برابر با یک میلیون باقی مانده است. 

ایسپا مدعی است تعداد کاربرانی که از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند را با نظرسنجی به دست آورده است؛ کاربری که از پیام‌رسان استفاده می‌کند همان کاربری است که در ادبیات فنی به او کاربر فعال می‌گوییم و برخلاف نزولی که ایسپا مدعی شده درباره‌ی بله تعداد این کاربران ثابت مانده است. البته همین امر از نظر ما یک چالش مهم است چون توقع داریم با افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنند‌گان تعداد کاربران فعال هم رشد محسوسی داشته باشند.»

البته باید به این نکته توجه داشت که وجه تمایز و کفه سنگین پیامرسان بله در قابلیت های مالی این پیام رسان نهفته است و صرفا با تعداد شمار مخاطبین نمی توان در خصوص میزان موفقیت آن اظهار نظر نمود. بلکه کیفیت و نحوه فعالیت کاربران و میزان تراکنش های مالی ای که بر بستر بله در حال انجام است قطعا میتواند معیار مهمی در سنجش کارایی و میزان دستیابی این پیامرسان محسوب شود.

رادمرد در این مورد معتقد است که باید برای تحلیل آمار و داده های چنین نظرسنجی هایی به تمایزات و کیفیت ارائه خدمات و زیرمجموعه های منحصر به فرد در پیامرسان بله نیز توجه کرد و تاکید می کند: «در دوره مورد اشاره در نظر سنجی فوق، میزان تبادلات و تراکنش های مالی در بله نه تنها کاهش نیافته بلکه در مواردی رشد نیز داشته است».
 
این مقام مسئول در پیامرسان بله تاکید دارد: «علی‌رغم تقریبا ثابت بودن تعداد کاربران فعال، میزان ترافیک بله افزایش یافته است. این یعنی ما توانستیم تعداد مشخصی از کاربران را به بله وفادار کنیم و نرخ فعالیت این کاربران در همه‌ی فعالیت‌ها از پیام‌رسانی تا امور مالی افزایش داشته است.

 از انتهای خرداد تا انتهای شهریور 350 هزار کاربر به کاربران بله افزوده شده و تعداد تراکنشهای روزانه در بله بیش از 50 درصد افزایش یافته است.دقیقا به دلیل همین ویژگی‌های مالی و متنوع است که رشد بله مستقل از رقابت‌های پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی است. یکی از استفاده‌های اصلی مردم از «بله» در کنار پیام‌رسانی خدمات آسان پرداختی و مالی است که موجب وفاداری بیشتری کاربران بله به این پلتفرم شده است».

رادمرد معتقد است که مفهومی که بله عرضه می‌کند فراتر از جنبه های مالی یا صرفا پیامرسانی است، «بهترین واژه‌ای که برای توصیف بله می‌توان استفاده کرد «پلتفرم» است؛ پلتفرم و بستری که امکان ارتباط مردم، کسب‌وکارها و بانک‌ها را با یکدیگر فراهم می‌کند. شما می‌توانید هم از امکانات پیام‌رسانی استفاده کنید و هم از این بستر برای فعالیت‌های مالی استفاده کنید. کسب‌وکارها هم می‌توانند در کنار اینترفیس وب یا اپلیکیشن، روی اینترفیس پیام‌رسانی هم با سهولت بیشتری خدمات خود را عرضه کنند؛ بانک‌ها نیز به عنوان ذی‌نفعان اصلی تراکنش‌های بله می‌توانند بر این بستر هم خدمات بانکی را عرضه کنند و هم فعالیت‌های مالی را تسهیل کنند».

ارسال نظرات
موضوعات روز