شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
تیتر 20 رویکردهای نوین بانکداری را در بانک ملت بررسی می کند؛
در این میانه بانک ملت با دراختیار داشتن مجموعه ای بی بدیل از بزرگان صنعت بانکداری و نخبگان این حرفه گرچه در حوزه تحولات مدرن بانکداری نیز گامهای موثر رو به جلویی برداشته است، اما با وجود ظرفیتهای این بانک چه در حوزه منابع انسانی متخصص و چه منابع مالی و اعتباری موجود، پرسش اینست که آیا این اقدامات کافی است؟!
کد خبر: ۳۱۱۲۸
زمانی برای تغییر یا ترمیم؟! / هزار راه نرفته در مسیر توسعه شبکه های اجتماعی

تیتر 20 - تغییرات در دنیای بانکداری چنان با شتاب در حال وقوع است که دیگر نمی توان بانکداری را به شیوه سنتی پیشین حتی تصور هم نمود. به گفته بزرگان این صنعت بی شک بانکداری در آینده به شیوه متفاوتی برجا خواهد بود و بانک ها در شکل فعلی در آینده جایگاهی نخواهند داشت.

شکل گیری، تنوع و گسترش ابزارهای نوین در صنعت بانکداری چنان تحول عظیمی در این صنعت ایجاد کرده که حتی بسیاری از صاحب نظران از تغییر و حذف شعب فیزیکی بانکها در آینده نه چندان دور سخن می گویند، چرا که به اعتقاد بسیاری در شرایطی که بیش از 90 درصد فعالیت و تراکنش های بسیاری از بانکها در خارج از شعب اتفاق می افتد باید رویکرد بانکداری را در این صنعت با همان شتابی که تغییرات دنیای تکنولوژی پیش می رود، تغییر داد و به معنای واقعی بانکداری را در بستر تحولات دیجیتالی شدن تعریف کرد.

یکی از این ابزارهای بی بدیل و بسترهای بی همانند بازاریابی و ارتباط با مخاطب در دنیای بانکداری مدرن، بی شک ظهور و نفوذ پدیده رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی هستند.

امروز شبکه‌های اجتماعی تغییراتی جدی و اساسی در سبک زندگی، روش های بازاریابی و تبلیغات و نیز فعالیت های تجاری ایجاد کرده‌اند که به تبعیت از این تغییرات ذائقه مخاطبان نیز در دریافت پیام صاحبان کالا و خدمات تغییر کرده و اگر ما در نظام بانکداری واقعا قائل به لزوم پیاده سازی و استفاده از بانکداری دیجیتال هستیم باید هوشمندانه تر رفتار کنیم و با بهره گیری درست و استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی، فرهنگ استفاده از بانکداری دیجیتال و جهت دهی به رفتار مخاطب در استفاده از این نوع بانکداری را در همین فضا کلید بزنیم.

بی شک در کنار سایر شکل های شناخته شده کانال های توزیع الکترونیکی، شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین کانال های توزیع در آینده خواهند بود که بانک ها باید بتوانند با تدابیر لازم، بهره برداری از ظرفیتهای آن را به استراتژیهای عملی تبدیل نمایند.

اما بسیاری از بانک های ایرانی همچنان در این شاه بیت غزل، قافیه را باخته اند و ما در کشور هنوز نمونه موفقی از حضور این موسسه‌های مالی بزرگ در رسانه‌های جدید نداریم. گرچه در چندمورد محدود، تعداد معدودی از بانکهای کشور به فعالیتهایی در این محیطهای جدید روی آورده اند اما جدا نمونه موفقی به معنای استانداردهای مرسوم دنیا در این زمینه درکشور ما وجود ندارد.

در این میانه بانک ملت با دراختیار داشتن مجموعه ای بی بدیل از بزرگان صنعت بانکداری و نخبگان این حرفه گرچه در حوزه تحولات مدرن بانکداری نیز گامهای موثر رو به جلویی برداشته است، اما با وجود ظرفیت های این بانک چه در حوزه منابع انسانی متخصص و چه منابع مالی و اعتباری موجود، پرسش اینست که آیا این اقدامات کافی است؟! 

سال گذشته به نقل از مدیر روابط عمومی بانک ملت در رسانه ها اعلام شد که برنامه منسجم و جامعی در حوزه شبکه‌های اجتماعی در بانک ملت طراحی شده است و این بانک قصد دارد با افزایش دامنه مخاطبان اعم از مشتریان، سهامداران، کارکنان و سایر اقشار جامعه، زمینه اطلاع‌رسانی و انتقال محتوای اثربخش و کاربردی متناسب با مخاطبان را در این شبکه ها فراهم نماید.

خبری که امیدوار کننده بود و انتظارات را از بانک بزرگی همچون بانک ملت بالا برد، اما پس از گذشت حدودا 15 ماه از اعلام این خبر، تحولاتی ملموس و اثربخش را در این زمینه شاهد نبوده ایم.

داشتن صفحاتی در شبکه های اجتماعی قطعا برای دستیابی به این مهم کافی نیست، گرچه بانک ملت در حال حاضر با داشتن حدود 1500 نفر دنبال کننده در صفحه رسمی این بانک و در حدود 15000 نفر دنبال کننده در صفحه رسمی باشگاه مشتریان بانک ملت در شبکه اجتماعی اینستاگرام و حدود 117 هزار عضو در کانال تلگرام رسمی این بانک، جزو فعال‌ترین کاربران بانکی در شبکه‌های اجتماعی کشور است، اما قطعا این معیار مناسبی برای سنجش نیست.

چرا که نخست باید تصریح کرد در بین جمعی از بانک ها که اکثرا حضور جدی در این وادی ندارند پیشرو بودن فضیلت بزرگی محسوب نمی شود و باید معیار سنجش را به روز کرد، دوم اینکه داشتن تعداد فالوئر و دنبال کننده مطلقا میزان دقیقی از تعامل را نشان نمی دهد، آنهم با وجود نرم افزارهای متعدد برای کسب فالوئر، چرا که در صفحه باشگاه مشتریان بانک ملت که تعداد دنبال کننده های بیشتری دارد، متوسط لایک هر پست توسط مخاطبان حداکثر 500 بار است که این نشان دهنده میزان تعامل همین تعداد کاربر در این صفحه است!

اینکه اشکال کار از کجاست را شاید بتوان به وضعیت متزلزل شبکه های اجتماعی فراگیر نظیر اینستاگرام، توئیتر و یا تلگرام در ایران مرتبط دانست، سرمایه گذاری و فعالیت در این بخش شاید به دلیل برخوردهای سلیقه ای و قوانین خلق الساعه فیلترینگ در ایران ریسک های بزرگی به همراه داشته باشد که طبعا باید متولیان امر راهکاری برای آن بیاندیشند اما در پاسخ به این اشکال باید گفت که حضور بانک ها در شبکه های اجتماعی به این معنا که بانکها در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشند در هیچ جای قوانین رسمی کشور منع نشده است.

شاید هم بتوان این ضعف را به نگاه غالب در مدل بانکداری در ایران نسبت داد که بانکها همواره به دلیل عدم محدودیت جدی در منابع مالی، به‌صورت یکطرفه محتوایشان را به زور به خورد مخاطبان تلویزیون می‌دادند و امروز که تعامل دوطرفه شده شاید توان رقابت جدی و همگامی و رویارویی با مخاطبان را ندارند.

اما به هر حال این واقعیتی غیرقابل کتمان است که رسانه‌های غیررسمی تلگرام و اینستاگرام هستند که درصد زیادی از اطلاعات و محتوا را برای مخاطبان ایرانی تامین می‌کنند. 

در پایان باید خاطرنشان کرد چه بخواهیم، چه نخواهیم چند سال از فعالیت تلگرام و اینستاگرام در ایران می‌گذرد و هر روز هم محبوبیت آنها در میان کاربران جوان ایرانی بیشتر می‌شود و این شبکه‌ها هم هر روز قابلیت‌های بیشتری را در اختیار مخاطب ایرانی قرار می‌دهند. بانک ملت نیز اگر می خواهد بر مدار خوش نامی و پیشگامی باقی بماند باید پارادایم تحول را در این عرصه جدی تر بگیرد و فرصتی نو برای خود بیافریند.

ارسال نظرات
موضوعات روز