جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
تیتر20 بررسی می کند؛
بیمه های مسئولیت مدنی قطعا به عنوان راهکاری برای افزایش قانونمندی و مسئولیت پذیری در اقتصاد و جامعه، نقشی تعیین کننده و حیاتی دارند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.
کد خبر: ۳۱۳۱۷
از اجباری کردن بیمه مسئولیت تا علاقه بیمه ها به توسعه بیمه عمر!

تیتر 20 - بیمه مسئولیت (Liability insurance) بخشی از سیستم بیمه‌های عمومی است که به طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه، شناخت افراد از حقوق و مسئولیت‌های یکدیگر و تامین امنیت حرفه‌ای مشاغل و فعالیت‌ها، تاثیرگذار می‌باشد.

بطور کلی اگرچه بیمه مسئولیت، تأمینی برای اشخاص ثالث در قبال مخاطرات ناشی از فعالیت و زیست بیمه شونده می‌باشد، اما بیمه‌گذار با توجه به جبران خسارت از سوی بیمه‌گر، آرامش و اطمینان خاطری در زمان فعالیت خود کسب خواهد نمود.

زیر شاخه‌های بیمه مسئولیت عبارتند از: بیمه مسئولیت عمومی، بیمه مسئولیت حرفه‌ای، بیمه مسئولیت تولیدکنندگان و بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان.

البته درایران اصولا بیمه به طور عام و اغلب زیرشاخه های آن از جمله بیمه مسئولیت مدنی به طور خاص، از ضریب نفوذ بالایی در مقایسه با سایر کشورها برخوردار نیست، به طوری که ضریب نفوذ بیمه در کشور در آخرین آمار ارائه شده توسط بیمه مرکزی در بهار امسال به 2.3 درصد رسید که این رقم بر اساس تکالیفی که مجلس شورای اسلامی برای صنعت بیمه درپایان برنامه ششم توسعه در نظر گرفته ، باید حداقل به 7 درصد برسد.

در خصوص ضریب نفوذ بیمه های مسئولیت به طور خاص و انواع زیرشاخه های آن آمار دقیق و به روزی در دست نیست اما به عنوان مثال در خصوص بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان در ایران آمارها حاکی از آن است که در طى سال های 80- 1387 به طور متوسط فقط حدود %39  از پزشکان بیمه نامة مسئولیت مدنی را اخذ کرده اند. 

این در حالی است که بیمه های مسئولیت در عمده فعالیتهای اقتصادی و توسعه آنها نقش موثری ایفا می کند و با حمایت از ارکان اجرا و عوامل دخیل در عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی می تواند به توسعه اقتصادی در جامعه بیانجامد.

از جمله برخی از تاثیرات اقتصادی بیمه های مسئولیت در عرصه های مختلف می توان به جنبه های زیر اشاره کرد:

- تامین امنیت حرفه ای:
 امروزه تامین امنیت برای حرفه های گوناگون از دو جنبه مهم است. هم برای فرد شاغل که همواره نگران عواقب ناشی از خطاهای سهوی حرفه ای است  و هم از نظر خدمات گیرندگان که ترجیح خواهند داد از کسانی خدمات بگیرند که از پشتوانه مالی قوی برای خدمات خود بهره مند هستند.
 برای نمونه به موضوع مهندسان طراح که عموما در پروژه های عظیم ملی نقش مهم و کلیدی دارند و در حفظ و صیانت از سرمایه های ملی در پروژه های کلان نقش مهمی دارند که خطای سهوی می تواند زیانهای چندصد میلیاردی بر منافع ملی تحمیل کند که  بیمه مسئولیت پشتوانه جالبی است و می تواند ایفای نقش کند و جبران خسارت نماید.

- صیانت از نیروی انسانی مولد و ایجاد اشتغال
برای حمایت از نیروی انسانی مولد در صنایع، بخش خدمات و عمرانی و جلوگیری از مشکلات اقتصادی خانواده های آنان، قانونگذار کارفرمایان را مکلف به جبران خسارت صدمات جسمانی ناشی از حوادث کارگاهی کرده که مهم کارفرمایان را با تعهدات مالی فزاینده مواجه ساخته است که به تبع آن کارفرمایان در توسعه فعالیت خود و به کار گرفتن نیروی انسانی خود با احتیاط بیشتری عمل می کنند.

در شرایط کنونی که مسئله اشتغال اولویت ویژه ای در کشور دارد، رفع این موانع و حمایت از سوی دولت می تواند برای رفع آنها، قطعا تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. مهم تر آن که نیروی انسانی آسیب دیده از حوادث کار با تنگناهای معیشتی خانواده روبه روست که پیامد آن فقر اقتصادی بخشی از جامعه و تحمیل هزینه های پیش بینی نشده بر اقتصاد ملی است که می توان با منظور کردن یک حداقل حق بیمه و ابتیاع بیمه نامه مسئولیت از چتر حمایتی مناسب بهره مند شد.

- پشتیبانی از استمرار پروژه های صنعتی و عمرانی:
در اجرای طرح های عمرانی از قبیل احداث سدها، جاده ها، خطوط انتقال نفتی و گازی و ...احتمال بروز خسارات سنگین به تاسیسات و اموال موجود و در نتیجه صدمات عظیم و تاسف بار بر پیکره اقتصاد کشور وارد خواهد آمد. بنابراین پوشش بیمه مسئولیت، در نهایت رسیدن به هدف نهایی که همان توسعه اقتصادی است تضمین می کند .

- نقش بیمه های مسئولیت درتوسعه  اجتماعی و مدنی جامعه 
اساس تحقق جامعه مدنی منوط به قانون مند کردن روابط همه افراد جامعه و نهادینه کردن قانون پذیری است، اگر بپذیریم که یکی از عوامل قانون گریزی زیربار مسئولیت نرفتن افراد در مقابل اثرات اجتماعی رفتارهای فردی آنهاست، سازوکار بیمه های مسئولیت می توانند ایجادکننده سپرحمایتی در این زمینه باشند و در نتیجه افراد کنش های منفی در مواجهه با مسئولیت های اجتماعی خود نشان نخواهند داد.
علاوه بر این بیمه مسئولیت می تواند با جبران خسارت افراد زیان دیده، در جلوگیری ازبروز اختلاف در جامعه به کاهش و کنترل کشمکش ها در جامعه منجر شده و به تحقق ثبات و آرامش اجتماعی کمک فراوانی نماید.

با در نظر گرفتن این ضرورت ها باید اذعان داشت که با وجود این که در شرایط حاضر انواع معاهدات و روابط اقتصادی در معرض تغییر و تحولات دایم و پیش بینی نشده مستمر قرار دارند و به سبب تغییرات مداوم و سریع تکنولوژی، صاحبین مشاغل و مسئولیت ها بیش از هر زمان دیگری، در معرض ریسک های متعدد قرار دارند باید به بیمه های مسئولیت با نگاهی جدی تر و الزام آورتر نگریست. بیمه های مسئولیت مدنی قطعا به عنوان راهکاری برای افزایش قانونمندی و مسئولیت پذیری در اقتصاد و جامعه، نقشی تعیین کننده و حیاتی دارند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

اگرچه شرکتهای بیمه در حال حاضر با توجه به میزان ضریب خسارت قابل توجهی که در بیمه های مسئولیت باید متعهد شده و بپردازند تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارند، اما باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که برای افزایش شاخص ها شرکتهای بیمه نباید صرفا به دنبال توسعه بیمه نامه هایی با منابع درازمدت نظیر بیمه عمر باشند.چرا که صنعت بیمه در صورتی می تواند با تحولات روز دنیا همراه شود که توانایی خلاقیت و نوآوری داشته و بتواند تنوع و پوششهای متناسب را در همه زیر شاخه ها ارائه نماید.

همچنین از سوی دیگر دولت می تواند با دخالت و اجباری کردن برخی از رشته های بیمه مسئولیت، کارفرمایان و پیمانکاران را موظف به خرید بیمه های مسئولیت کند و با ارائه حمایت های لازم از صنعت بیمه دستیابی به تحقق افزایش ضریب نفوذ بیمه به ۷ درصد را در کشور فراهم نماید.

ارسال نظرات
موضوعات روز