جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
رییس اداره کل تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملی در گفت و گو با تیتر 20:
بانک ملی در پروژه هایی که از طریق ملی فاند به سرمایه گذاران معرفی شوند، در سود و زیان پروژه سهیم خواهد بود و بدون هیچ اشکالی، ضمانت نقدشوندگی تامین مالی پروژه را برای سرمایه گذار بر عهده خواهد داشت.
کد خبر: ۳۱۷۶۹
ملی فاند

تیتر20 - بهرام واقفی رییس اداره کل تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملی در گفت و گو با تیتر 20 ضمن تشریح ویژگیه ای پروژه ملی فاند (تامین مالی جمعی)  گفت: ملی فاند در واقع  پروژه ای است که با هدف تامین مالی جمعی در بانک ملی ایران کلید خورده است و بانک ملی در این پروژه قصد دارد بخشی از تامین مالی پروژه های مختلف خصوصا در حوزه پروژه های استارتاپی را در این مسیر تعریف و حمایت نماید. 

واقفی با تشریح اینکه محصول ملی فاند(crowd funding) یکی از فین تک های مهم در زمینه تامین مالی محسوب می شود که بستر استفاده از شبکه های اجتماعی در راستای بانکداری اسلامی را فراهم می کند، افزود: این محصول نوعی جدید از روش تامین مالی است که با فراهم شدن بستر آن از سوی بانک، از افراد برای مشارکت در طرح های خاص و فعالیت های مختلف نیازمند تامین مالی، دعوت می شود و متقاضیان می توانند در طرح های غیرانتفاعی و خیرخواهانه و در فاز بعدی در طرح های انتفاعی به صورت مشارکت در سود و زیان طرح شرکت کنند.

وی در ادامه با با تاکید بر این نکته که هدف اصلی در راه‌اندازی پروژه ملی فاند جمع‌آوری وجوه برای تأمین مالی شرکت‌های نوآور و استارت‌آپی است، گفت: با هدایت سرمایه‌گذاران به این بخش، زمینه اشتغال پایدار و به‌تبع رشد اقتصادی در کشور فراهم می‌شود. در واقع رویکرد غایی بانک این است که افراد را با هر توان مالی در پروژه هایی که تعریف می شوند خصوصا در حوزه استارتاپ ها مشارکت دهد. تا در این مسیر هم پروژه های سودمند و اثربخش تامین مالی شوند و هم بانک به عنوان ضامن نقدشوندگی سرمایه گذاری کمک خواهد کرد تا سرمایه ها در مسیر مشخصی در خدمت توسعه اقتصادی و منافع ملی و حمایت از کسب و کارهای مختلف و خصوصا نوپا در حوزه فناوری های نوین قرار گیرد.

رییس اداره کل تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملی تاکید کرد: این پروژه چند هدف عمده دارد. بخشی از آن انتفاعی است که همین موضوع تامین مالی جمعی است که البته توجه ویژه ای به استارتاپ ها دارد. بخشی دیگر نیز پروژه های غیرانتفاعی و عام المنفعه است که با هدف حمایت از رویکردهای خیرخواهانه ای است که می تواند با حمایت بانک و در صورت تجمیع این کمک ها به نتایج بهتری دست یابد. 

واقفی افزود: البته این دو مسیر با نقش و هدایت بانک از بستری که فراهم می شود و نیز کارمزدهایی که اخذ می شود در یک نقطه با هم تلاقی و مشارکت خواهند داشت و هدف و تاکید عمده در هر دو مسیر بر این است که مبالغ و سرمایه ها علاوه بر اینکه سود مادی یا معنوی سرمایه گذار را تامین خواهند کرد، بتوانند در هدف درست و مسیر اصولی هدایت و سرمایه گذاری شوند تا نتایج بهتری به بار آید.

وی در ادامه به تشریح نقش مهم بانک ملی در این پروسه تامین مالی و مشارکت جمعی اشاره کرده و تصریح کرد: بانک ملی در این میان، به ازای کارمزدهای اندکی که دریافت می کند در واقع به عنوان ضامن نقدشوندگی سرمایه گذاری ایفای نقش خواهد کرد.

ملی فاند

واقفی افزود: بانک در واقع با بررسی های کارشناسی دقیق بر روی پروژه ها و طرح های مطالعاتی مختلف، ریسک سرمایه گذاری را برای افراد به حداقل میزان ممکن می رساند و با بهره گیری از این پروژه ها در بانک، بازار هدف را نیز تامین می کند. به عنوان مثال می توان ازیکی از پروژه های موفقی که در کشور با اقبال و موفقیت فعالیت می کند و می توان بر آن صحه گذارد پروژه سککوک (سامانه کسب وکار کشوری) است که کسب و کار کشوری است و سایت آن نیز در حال فعالیت است. در واقع بانک ملی معتقد است که شفافیت کسب و کارها را می توان در چنین فرآیندی شاهد بود، یعنی کسب و کارهایی که فعالیت اصولی دارند و با تزریق سرمایه می توان به تداوم حیات و سودآوری آنها و حتی رشد و ترقی بیشتر و انتفاع جمعی از آن را میسر نمود.

این مقام مسئول در بانک ملی با تاکید بر این نکته که بانک ملی ضمانت نقدشوندگی مشارکت در پروژه های ارائه شده در ملی فاند را بر عهده خواهد داشت، افزود: بانک در هر صورت در پروژه هایی که از طریق ملی فاند به سرمایه گذاران معرفی شوند، در سود و زیان پروژه سهیم خواهد بود و بدون هیچ اشکالی، ضمانت نقدشوندگی تامین مالی پروژه را برای سرمایه گذار بر عهده خواهد داشت. البته تمام شاخص ها پیش از معرفی پروژه به طور دقیق بررسی خواهند شد و همین که نام بانک بزرگی چون بانک ملی به عنوان ضامن  مطرح است نشان از میزان امنیت سرمایه گذاری است.

واقفی در ادامه به تشریح شرایط بازارهای مالی کشور اشاره کرده و گفت: در واقع ما در ملی فاند به این هدف می اندیشیم که در بحث تامین سرمایه با بازار سرمایه لینک شویم. درحال حاضر در کشور ما در حدود 93 درصد تامین سرمایه برای پروژه های مختلف با سیستم بانکی است و تنها در حدود 7 درصد از طریق بازار سرمایه تامین می شود. ما اعتقاد داریم باید این رتبه بندی تغییر کند و به سمت بازار سرمایه محور بازگردد. مردم باید خود مشارکت واقعی در پروژه ها داشته باشند. بنابر این باید بگویم که یکی از اهداف بانک در این موضوع بحث جذب و هدایت صحیح نقدینگی به بازارهای مولد و موثر اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه در این فرآیند نیازهای بانک در بخش‌های مختلف به شرکت‌های استارت‌آپی اعلام می‌شود تا این شرکت‌ها با ارائه طرح‌های نوآورانه در این بخش‌ها راه‌حل و راهکار ارائه دهند، افزود: در واقع اگر سرمایه گذار به درستی بداند بانک ملی با ظرفیت عظیمی که دارد خود قرار است از یک پروژه حمایت و حتی از یک پلتفرم به عنوان یک نیاز بهره گیری و استفاده نماید، قطعا چشم انداز موفقیت آن طرح بیشتر بوده و رغبت مضاغفی برای سرمایه گذاری ایجاد می نماید.

رییس اداره کل تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما در حال حاضر این است که ما الگوی سرمایه گذاری مناسب و اصولی برای مردم تعریف و معرفی نکرده ایم. بنابر این مردم وقتی الگوی مناسب برای سرمایه گذاری نداشته باشند به بازارهای کاذب مثل طلا و دلار روی می آورند، ولی اگر بدانید یک پلتفرمی هست که شما در آن سرمایه گذاری می کنید و سود آن بیشتر و ریسک آن در مقایسه با سایر بازارها بسیار اندک و ناچیز است، خود به خود جذب آن می شوید.

واقفی با تاکید بر اینکه برنامه های موثر و متعددی در آینده نزدیک در ملی فاند محقق خواهد شد، ادامه داد: ملی فاند هنوز یک جوانه است که باید پا بگیرد و رشد کند و هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده که البته برنامه های موثری برای چندماه آتی برای آن برنامه ریزی و هدف گذاری شده است. یکی از این برنامه ها انتقال برنامه سککوک بر این بستر است که هم موضوع تامین مالی سککوک و هم فروش اوراق خرید دین در سککوک بر این بستر است که علاوه بر اینکه افراد می توانند این اوراق خرید دین را در ملی فاند خریداری کنند، عواید آن می تواند به تامین منابع مالی برای کسب و کارها نیز اختصاص پیدا کند. 

رییس اداره کل تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملی با اشاره به ایجاد مرکز نوآوری بانک ملی برای حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی گفت: بانک ملی در حال حاضر با بخشهای علمی نظیر دانشگاه شریف و دانشگاه علم و صنعت و مرکز علم و فناوری ریاست جمهوری و مرکز نوآوری همکاری خوبی دارد. تیم های خوبی در این دانشگاهها شکل گرفته که مسیر را به خوبی طی می کنند و ما در چنین محیطهایی قطعا به نتایج و استارتاپ های مورد نظر و طرحهایی سودآور چندجانبه متمرکز هستیم و دست خواهیم یافت.

وی همچنین در خصوص موضوع شفافیت اطلاعات مالی و دسترسی به این داده ها در ملی فاند تاکید کرد: قطعا تمام اطلاعات پروژه ها و خصوصا اطلاعات مالی، به روز و شفاف خواهد بود و بانک ملی مسئولیت صحت این اطلاعات مالی را بر عهده دارد. ارائه اطلاعات و گزارشهای مالی و شفافیت از جمله از الزامات بانک ماست و این ضامن موفقیت ادامه پروژه خواهد بود. 

وی همچنین در خصوص جذابیت سرمایه گذاری این پروژه ها و میزان ریسک های سرمایه گذاری در چنین بستری افزود: بانک با تمام ابزارهای لازم، سود و زیان و بازدهی را خواهد سنجید و ریسک را تا حداقل ممکن کاهش خواهد داد. همچنین ضمانت نقدشوندگی با بانک ملی است و سودهای تخصیص یافته به سرمایه گذاران بر اساس قواعد بازار سرمایه و به عنوان تابعی از عرضه و تقاضا تعیین می شود.

این مقام مسئول در بانک ملی در پایان تصریح کرد: ملی فاند یک کار جمعی، جسورانه و نوین است که ما به آینده آن بسیار خوش بین هستیم، چرا که معتقدیم نقش بانک باید در بخش تامین سرمایه در پروژه های جمعی پررنگ تر باشد و از کسب وکارهای نوین حمایت کند، زیرا این شیوه کسب و کار آینده خواهد بود که در نهایت به نفع خود بانک ها است. این مدل اقتصادی مطلوب و موفق در دنیاست. همچنین باید به این مهم توجه داشت که راه نجات کشور از نابه سامانی ها، توسعه و تقویت بازار سرمایه است تا بتوانیم گردش نقدینگی مناسب در تولید و صنعت و خدمات ایجاد کنیم./سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز