پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
تیتر20 بررسی می کند؛
از نظر محتوایی، مطالب متنوعی در صفحه اینستاگرام بانک پاسارگاد بارگذاری شده که البته بیشتر بازنشر مطالب موجود در سایت رسمی این بانک است و نمی توان تمایز چندانی برای سایت بانک پاسارگاد و صفحه اینستاگرام آن قائل شد.
کد خبر: ۳۲۵۲۵
اینستاگرام بانک پاسارگاد

تیتر20 - امروز شبکه‌های اجتماعی تغییراتی جدی و اساسی در سبک زندگی، روشهای بازاریابی و تبلیغات و نیز فعالیت های تجاری ایجاد کرده‌اند که به تبعیت از این تغییرات ذائقه مخاطبان نیز در دریافت پیام صاحبان کالا و خدمات تغییر کرده است. 

بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شتاب تغییرات در این صنعت در دوران دیجیتالی شدن چنان بی محاباست که حتی به گفته بزرگان این صنعت بی شک بانکداری در آینده به شیوه متفاوتی برجا خواهد بود و بانک ها در شکل فعلی در آینده جایگاهی نخواهند داشت.

در خصوص ظهور و بروز شبکه های اجتماعی و اهمیت نقش آنها، بی شک آنقدر گفته و شنیده شده که نه در این مجال فرصتی برای مرور آنها هست و نه لزومی به تکرار، اما واقعیت اینست که بانکداری در ایران هنوز بسیار از این قافله پرشتاب عقب مانده و نتایج بررسی در خصوص وضعیت حضور بانک های کشور در شبکه های اجتماعی نشان دهنده بی توجهی محض بخش عمده ای از بانک ها به فرصت ها و ظرفیت های ایجاد شده برای تعامل با مخاطبان در این فضا است. 

واقعیت اینست که نسل مدیران بانکی کشور هنوز بسیاری در فضاهای دهه های گذشته استنشاق می کنند و بانکداری برایشان هنوز صرفا رنگ و بوی واسطه گری وجوه و کسب درآمد از شیوه های پیشین و سنتی گذشته را دارد. اما نباید فراموش کرد که جنس مخاطبان و مشتریان بانک ها در عصر حاضر تفاوت های چشمگیری با دهه های پیشین دارد و اگر ما در نظام بانکداری واقعا قائل به لزوم پیاده سازی و استفاده از بانکداری دیجیتال هستیم باید هوشمندانه تر رفتار کنیم و با بهره گیری درست و استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی، فرهنگ استفاده از بانکداری دیجیتال و جهت دهی به رفتار مخاطب در استفاده از این نوع بانکداری را در همین فضا کلید بزنیم.

گرچه به لحاظ کمی اغلب بانک های کشور با ایجاد صفحاتی به فعالیت در این محیطهای جدید روی آورده اند، اما به معنای واقعی نمونه موفقی به معنای استانداردهای مرسوم دنیا در این زمینه درکشور نداریم.

برای نمونه بانک پاسارگاد که اتفاقا یکی از بانکهایی است که در صدر جدول بانکهای کشور در شبکه اینستاگرام به لحاظ تعداد دنبال کننده ها قرار دارد. از منظر کیفی شاید بتوان تعداد دنبال کننده های صفحه یک بانک را مهمترین میزان و شاخص برای سنجش اثرگذاری یک بانک در اینستاگرام دانست که بانک پاسارگاد در آخرین بررسی در 24 آذرماه سال جاری با حدود  134هزار دنبال کننده تقریبا در صدر جدول بانک های ایرانی قرار دارد. اصطلاح تقریبا از این رو اطلاق می شود که وجود صفحات متعدد و غیررسمی برخی از بانک ها در شبکه اینستاگرام اغلب کاربران را دچار اشتباه می کند که این هم البته از مواهب داشتن نیروهای روابط عمومی فعال و نکته سنج در دایره ارتباطات برخی از بانک هاست!

گرچه به لحاظ رسمی از منظر کیفی این شاخص برای سنجش اثرگذاری بانکها به کار می رود، اما در همین نمونه بانک پاسارگاد تعداد بازدیدها از ویدئوها و پستهای ارسالی در صفحه رسمی این بانک نشان از غیرمعتبربودن و فیک بودن بسیاری از این کاربران و دنبال کننده ها دارد. میزان بازدید و لایک پست های مختلف در این صفحه به طور متوسط توسط 500 کاربر بوده، یعنی مشارکت حدودا 0.15 درصدی که نشان دهنده میزان تعامل همین تعداد کاربر در این صفحه است!

در عصر فراوانی و تعدد نرم افزارهای گوناگون برای افزایش تعداد دنبال کننده ها ، عدد بالا در این شاخص مطلقا مزیت قابل اعتنایی محسوب نمی شود!

از نظر محتوایی نیز با ارائه 759 پست مطالب متنوعی در صفحه اینستاگرام این بانک بارگذاری شده که البته بیشتر بازنشر مطالب موجود در سایت رسمی این بانک است و نمی توان تمایز چندانی برای سایت بانک پاسارگاد و صفحه اینستاگرام آن قائل شد. همچنین برنامه ریزی مشخص و استراتژی خاصی در تنوع مطالب به چشم نمی خورد و به نظر نمی رسد تمرکز چندانی برای تعامل و ارتباط دوسویه با مخاطب توسط اداره کنندگان این صفحه وجود داشته باشد.

از عوامل ضعف صنعت بانکداری در مواجهه با شبکه های اجتماعی همچنان پس از سپرسی شدن سال ها از عمر این شبکه ها در ایران را شاید بتوان به خلاهای قانونی و برخوردهای مقطعی و سلیقه ای حکومتی اشاره نمود، اما بی شک تفکر سنتی و ضعف های ساختاری در مدیریت دانش در این صنعت را نیز نباید مبرا دانست.

بانکداری در ایران در سال های گذشته، همواره به دلیل عدم محدودیت جدی در منابع مالی، به‌صورت یکطرفه محتوای موردنظر خود را به مخاطبان رسانه های رسمی تحمیل کرده و امروز که تعامل دوطرفه شده هنوز به ضرورت توجه به نحوه تعامل و ارسال پیام به مخاطب آگاه نیست و توان رویارویی با مخاطبان را در این عرصه ندارد.

اما به هر حال این واقعیتی غیرقابل کتمان است که رسانه‌های غیررسمی و شبکه های اجتماعی که امروزه بیش از هر زمان دیگری برای مخاطبان امکان دریافت و برداشت گزینشی پیام های رسانه ای را فراهم کرده ضریب نفوذ بالایی دارند و خوراک فکری اغلب مشتریان بانک ها را نیز تامین می کنند. 

بنابر این به نظر می رسد بانک پاسارگاد که سودای پیشتازی در هزاره سوم را دارد باید این پارادایم تحول را جدی تر بگیرد و استراتژی های جدیدی در این زمینه بازتعریف کند./سارا دلیریان

ارسال نظرات
موضوعات روز