چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
تیتر20 بررسی می کند؛
این روزها که تولید محصولات رنو در ایران سیری به شدت نزولی را تجربه می کند و احتمالا تا چندی دیگر به طور کامل متوقف خواهد شد، کمتر کسی می پرسد نقش "رنوپارس" (شرکت تامین کننده قطعات محصولات رنو در ایران) در این ماجرا چیست.
کد خبر: ۳۳۷۷۷
انفعال رنوپارس!/ نقش رنو پارس در سیر نزولی تولیدات رنو در ایران چیست؟

تیتر20 - این روزها که تولید محصولات رنو در ایران سیری به شدت نزولی را تجربه می کند و احتمالا تا چندی دیگر به طور کامل متوقف خواهد شد، کمتر کسی می پرسد نقش "رنوپارس" (شرکت تامین کننده قطعات محصولات رنو در ایران) در این ماجرا چیست.

اواسط دهه 80 که رنو رسما پروژه X90 و تولید خودرو تندر-90 را آغاز کرد، شرکتی با نام رنوپارس نیز تشکیل شد تا تامین قطعه و امور مالی میان خودروساز فرانسوی و شرکت های خودروساز ایرانی (ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا) را مدیریت کند.

 در واقع وظیفه اصلی رنوپارس تامین قطعات محصولات رنو در ایران بود، به نحوی که پول قطعات را از خودروسازان کشور دریافت و نسبت به تامین و ارسال قطعات منفصله برای ساخت تندر-90 و محصولات بعدی (ساندرو و ...) اقدام می کرد. 

رنوپارس اما از همان ابتدا نشان داد که نمی تواند نقش یک پل ارتباطی مناسب را میان خودروسازان ایرانی و رنو ایفا کند و به مرور زمان، مشکلات بیشتر و بیشتر عیان شد. 

طی 11 سال و اندی که تولید محصولات متعلق به پلت فرم X90 در ایران کلید خورده، همواره شاهد چالش در مثلث رنو-رنوپارس-خودروسازان ایرانی بوده ایم و این شرکت نتوانسته به وظیفه اصلی خود یعنی تامین قطعات، طبق انتظارات عمل کند.

 روزی که پروژه X90 در ایران کلید خورد، قرار بود سالانه 300 هزار دستگاه تندر-90 در ایران به تولید برسد و به تدریج محصولات جدیدی از این پلت فرم مشترک (X90) میهمان ایران خودرو و پارس خودرو شود؛ با این حال نه تنها تیراژ سالانه هیچگاه به عدد وعده داده شده نرسید، بلکه توسعه محصول نیز آن طور که باید، انجام نشد. 

تردیدی نیست که مشکلاتی مانند تحریم های بین المللی و همچنین مشکلات مالی خودروسازان داخلی بر روند تامین قطعات و تولید محصولات رنو در کشور، اثرگذار بوده و هست، اما به هر حال رنوپارس طبق وظیفه ذاتی اش باید مشکلات و حواشی را مدیریت می کرد و تامین قطعات را تا حد امکان و به هر شکل ممکن انجام می داد که نداد.    

شاید گزاف نباشد اگر بگوییم یکی از مقصران اصلی مشکلات ایجاد شده بر سر راه تولید خودروهای خانواده رنو، شرکت رنو پارس است، چه آنکه به تعهداتش عمل و تامین قطعه را به نحوی شایسته انجام نداد و عملا مشکلات را به سمت خودروسازان هدایت کرد.

 رنوپارس در این سال ها درگیر حواشی مختلفی بوده که از جمله آنها می توان به دست به دست شدن سهام آن و عدم ثبات مدیریتی و نارضایتی خودروسازان از عملکرد این شرکت اشاره کرد. 

مدیران رنوپارس طی این 11 سال و اندی وعده های زیادی بابت افزایش تیراژ و توسعه محصول دادند، اما چندان موفق به عمل به آنها نشدند. اگر نگاهی به بندهای قرارداد پلت فرم مشترک X90 بیندازیم، متوجه خواهیم شد بخش قابل توجهی از اهداف آن به خصوص عرضه خودرویی با قیمت مناسب و همچنین تیراژ بالا، رنگ تحقق به خود ندید. 

از همان ابتدای تولید تندر-90 در ایران، قیمت محصول تولیدی بیش از رقم مندرج در قرارداد از آب درآمد و این موضوع جدا از اینکه ریشه در افزایش نرخ یورو داشت، با عدم تامین به موقع قطعات از سوی رنوپارس نیز در ارتباط بود.

بدون شک اگر رنوپارس وظیفه اصلی خود یعنی تامین قطعه را به درستی انجام می داد، تیراژ محصولات خانواده رنو از همان بدو تولید بالا می رفت و در نتیجه، قیمت نیز تا این حد افزایش نمی یافت.

 در این سال ها، رنوپارس حتی از انتقال پول خودروسازان ایرانی به رنو نیز ناتوان بود و از همین رو خودروساز فرانسوی نیز قطعات موردنیاز ایران خودرو و پارس خودرو را به موقع تامین نمی کرد. در حال حاضر نیز  رنو از ایران رفته و رنوپارس عملا موجودیت خود را از دست داده است، آن هم با کارنامه نه چندان قابل دفاع.

ارسال نظرات
موضوعات روز