جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
تیتر20 بررسی می کند؛
شاید بزگترین تغییر بانک گردشگری در سال 97 را باید انتخاب مرتضی خامی به عنوان مدیرعامل بانک گردشگری برشمرد. مدیرعامل جدید با سوابقی نه چندان دور و دراز در بانک های کشور، با چشم اندازی جدید سکان بانک گردشگری را در اختیار گرفته و باید دید می تواند این کشتی طوفان زده را به ساحل امن برساند یا نه؟
کد خبر: ۳۴۰۵۹
مروری بر رخدادهای بانک گردشگری در سالی که گذشت

تیتر20 / سارا دلیریان - بانک گردشگری اولین بانک خصوصی کشور در زمینه گردشگری است که با سرمایه اولیه 200 میلیارد تومان مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی اخذ نمود و واگذاری سهام آن در زمستان سال 1389 از طریق فرابورس صورت گرفت.

در معرفی رسمی  این بانک آمده: بانک گردشگری به‌شکل مجموعه‌ای از فعالیت‌های گسترده بانکی (بانکداری فراگیر) سازماندهی و فعالیت خود را تداوم خواهد بخشید. 

اگر چه فعالیت‌های تجاری بانک گردشگری شباهت‌ بسیاری با فعالیت سایر بانک‌ها دارد، اما توجه ویژه این بانک به صنعت گردشگری کشور، فعالیت آن را متمایز می‌کند. بانک گردشگری، بانک همة مردم ایران خواهد بود و درتمامی حوزه‌های بانکداری فعالیت خواهد کرد، اما تخصص مؤسسان این بانک در حوزه پرظرفیت و سودآور گردشگری، مزیت و فرصت‌های عمده‌ای برای سرمایه‌گذاری و ابتکارات بخش خصوصی در این صنعت فراهم می‌آورد و بدین لحاظ بانک گردشگری با تجهیز منابع و توسعه اشتغال در خدمت اقتصاد ملی قرار می‌گیرد.اما در تحلیل شرایط این روزهای بانک گردشگری باید گفت گرچه این بانک در شبکه بانکی کشور بانک جوانی است اما با فراز و فرودهای متناوب در ایام جوانی، به موجودی کم تحرک بدل شده است.

بانک گردشگری که در یکی دوسال اخیر همواره در سایه حواشی و اتهامات مالی حول محور بنیانگذار و موسس این بانک قرار داشته است، طی این مدت نتوانسته از بار این حواشی در جایگاه یک نهاد مالی و بانکی مصون بماند و نقش موثری را در حوزه بانکداری و نیز صنعت گردشگری آنطور که انتظار می رفت ایفا نماید.

البته در سالی که گذشت این بانک تلاش کرد با استراتژی های جدیدی در عرصه بانکداری حرکت کند و بازی نیمه باخته را حتی شده به بردی نصفه نیمه مبدل سازد. شاید بزگترین تغییر را در سال 97، باید انتخاب مرتضی خامی به عنوان مدیرعامل بانک گردشگری برشمرد. مدیرعامل جدید با سوابقی نه چندان دور و دراز در بانک های کشور، با چشم اندازی جدید سکان بانک گردشگری را در اختیار گرفته و باید دید می تواند این کشتی طوفان زده را به ساحل امن برساند یا نه؟

مهدی جهانگیری رئیس‌گروه مالی گردشگری در مراسم انتصاب خامی با اشاره به سوابق وی به عنوان مدیری توانمند، جوان و متعهد گفت: نظام بانکی کشور به دلیل سهم عمده خود در تامین مالی ساختار اقتصادی از اهمیتی به سزا برخوردار است که لازم است هر تصمیم کوچک و بزرگ در این سیستم همسو با حرکت های اصلاحی مورد نیاز آن انجام شود؛ از این رو انتخاب مدیر عامل جدید در این بانک نیز بر اساس همین معیار و نیازسنجی بوده است.

البته مدیرعامل جدید در زمان معارفه خود بر یک ضعف بزرگ در بانک گردشگری تاکید کرد که باید دید این بانک در دوران مدیریت جدید خود با شناخت این نقصان در محصولات و برنامه های عملیاتی خود چه گام های اجرایی در این زمینه خواهد داشت.

مرتضی خامی مدیر عامل جدید بانک گردشگری در مراسم معارفه خود بر اهمیت گذار از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن سخن گفت و تاکید کرد: «پیشبرد امور بر اساس موازنه منطقی و حرکت هماهنگ در تمامی امور که بر بستر بانکداری مدرن و الکترونیک انجام خواهد شد، بنیان حرکت در این بانک در فصل جدید فعالیت آن خواهد بود»

از سوی دیگر از تصمیمات مهم استراتژیک بانک گردشگری باید موضوع افزایش سرمایه این بانک را نیز مورد نظر قرار داد. هیات مدیره بانک گردشگری در بهمن ماه سال جاری،  افزایش سرمایه 500 درصدی این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را به تصویب رساند.

بانک گردشگری که سال 97 را با زیان انباشته 200 درصدی و توقف های پی در پی و طولانی نماد در تابلوی فرابورس سپری کرد، بی شک روزهای سختی برای فعالیت اثربخش در پیش دارد. در مجمع این بانک که به تصویب صورت های مالی سال گذشته توسط سهامداران انجامید نیز به دلیل زیان ده بودن بانک سودی میان سهامداران تقسیم نشد.

بر اساس آخرین گزارش ها از وضعیت مالی بانک گردشگری در 6 ماهه نخست سال 97 به زیان 825 ریالی به ازای هر سهم رسید، بانکی که با رشد خوب 127درصدی درآمد و تسهیلات دهی همراه بود اما به زعم کارشناسان رشد سود سپرده ها سبب شده تا بانک با زیان همراه شود که در صورت کنترل سود سپرده ها بانک مجددا می تواند به مانند سال گذشته به سود برسد. در این میان نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که بانک گرشگری بنا بر اعلام مدیرعامل آن در حال حاضر مشکل سوئیفت ندارد و با توجه به مراجعات سایر بخش ها به این بانک می توان این مورد را از نقاط قوت و مزیت رقابتی مناسبی برای بانک بر شمرد.

البته این در حالی است که مطابق با مستندات کدال، بانک گردشگری با سرمایه 600 میلیارد تومانی، در صورت‌های مالی حسابرسی شده عملکرد 12 ماهه منتهی به پایان آذر ماه 1397 زیان انباشته 339 میلیارد و 467 میلیون و 200 هزار تومانی را بر روی دست سهامداران خود گذاشته که در مقایسه با دوره عملکردی مشابه سال مالی قبل با افزایش 528 درصدی مواجه است.

باید منتظر ماند و دید در دوران جدید بانک گردشگری می تواند از این گردنه بحرانی پر فراز و نشیب به سلامت عبور کند یا باید منتظر تصمیمات تلخ و سخت برای روزهای آتی در این بانک بود؟

ارسال نظرات
موضوعات روز