پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
احمد حاتمی یزد در گفت و گو با تیتر 20 :
این کارشناس باسابقه بانکداری تصریح کرد: قطعا استقلال بانک مرکزی از دولت امری بسیار پسندیده و ضروری است ولی بهترین نهادی که می تواند طرح اجرایی در این خصوص ارائه دهد خود بانک مرکزی و کارشناسان این بانک هستند.
کد خبر: ۳۴۴۳۱
استقلال بانک مرکزی

تیتر20 / سارا دلیریان - احمد حاتمی یزد در خصوص طرح جدید مجلس برای اصلاح ساختار نظام بانکی کشور و تاکید ویژه بر استقلال بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار تیتر20 تاکید کرد: استقلال بانک مرکزی، یک نیاز مهم در اقتصاد و از اصولی ترین اقدامات برای اصلاح نظام بانکی است.

این کارشناس پولی و بانکی اظهار داشت: طبیعی است که وقتی رییس کل بانک مرکزی از سوی رییس جمهور تعیین می شود و در بدنه هیئت دولت است، وزرا مدام خواستار اعتبارات و منابع مالی هستند و طبیعی است وقتی بانک مرکزی به این تقاضاها تن بدهد و از سوی دیگر مجبور به تامین کسری بودجه دولت باشد، با کسری منابع مواجه خواهد بود و چاره ای جز افزایش حجم نقدینگی نخواهد داشت. این سبب می شود که در نهایت بانک مرکزی در ایفای وظیفه اصلی خود که کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است موفق نباشد.

این مدیر باسابقه بانکی تاکید کرد: موضوع استقلال بانک مرکزی به عنوان یک تیتر مهم و الزام جدی برای اصلاحات اقتصادی باید پیگیری شود، اما اینکه این طرح توسط مجلس بررسی شود به نظرم محل اشکال است و بهترین نهاد و مرجعی که می تواند در این خصوص راهکار و طرح مناسب ارائه دهد خود دولت و بانک مرکزی است. من معتقدم دوستان مجلسی تخصص لازم را برای این امر ندارند و بهتر بود که از دولت و بانک مرکزی می خواستند که چنین لایحه ای را تهیه و تقدیم مجلس نمایند.

استقلال بانک مرکزی جزو ضروری ترین اقدامات برای اصلاح ساختار نظام بانکی است

وی تصریح کرد: در هر صورت اصل موضوع استقلال بانک مرکزی یک اصل غیرقابل انکار در اصلاح اقتصادی و اصلاح نظام بانکی در کشور است که نمی توان آن را تابع تصمیمات سیاسی کرد.

حاتمی یزد در پاسخ به این نکته که  گفته می‌شود «احتمالاً بانک مرکزی نهادی مستقل از دولت شود و پیش‌بینی‌های انجام شده تا در انتخاب ارکان بانک مرکزی مجلس دخالت‌هایی داشته باشد» گفت: نکته مهم این است که اگر قرار بر این باشد که اعمال نظر و دخالتی از سوی مجلس در خصوص ارکان بانک مرکزی صورت گیرد، قطعا در نهایت نتیجه ای جز سهم خواهی مجلس از بانک مرکزی در پی نخواهد داشت و استقلال واقعی این نهاد نیز تامین نمی شود. 

وی افزود: در واقع بانک مرکزی در نهایت نمی تواند زیرمجموعه و عضوی از قوای مقننه باشد چرا که اصل تفکیک قوا دچار تشکیک می شود، بانک مرکزی نباید و نمی تواند پاسخگو در برابر قوه مقننه باشد و قطعا باید در برابر وظایف اصلی خود به دولت پاسخگو باشد که یک وظیفه اصلی آن هم کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است.

این کارشناس نظام بانکی در بخش دیگری از سخنانش عنوان داشت: اگر این ساختار با اعمال نظر مجلس تغییر کند و در صورتی که نمایندگان مجلس امکان اعمال نفوذ و تصمیم بر رییس بانک مرکزی را داشته باشند، قطعا برای حفظ آرا و کسب محبوبیت خود مدام بدون کارشناسی به دنبال جلب منابع و اختصاص بودجه برای طرحهای مختلف در حوزه انتخابی خود خواهند بود و این شیوه عملکردی، وظیفه اصلی بانک مرکزی نیست. ضمن اینکه به نظرم این موضوع می تواند اشکالاتی نیز در خصوص وظیفه عمده دیگر بانک مرکزی یعنی نظارت بر بانکها و موسسات مالی است ایجاد نماید.

حاتمی یزد افزود: نظارت قوی و اصولی بر عملکرد بانکها از مهمترین وظایف بانک مرکزی است تا سپرده های مردم به خطر نیفتد و دوباره مشکلات دامنه داری که در اثر عملکرد نامناسب برخی بانکها و موسسات برای اقتصاد کشور ایجاد شد را شاهد نباشیم که این هردو با رویاهایی که نمایندگان مجلس دارند، تناقض دارد و قطعا همه وظایف بانک مرکزی را با اشکال مواجه می کند.

وی در پایان تصریح کرد: مجددا باید تاکید کنم که قطعا استقلال بانک مرکزی از دولت امری بسیار پسندیده و ضروری است ولی بهترین نهادی که می تواند طرح اجرایی در این خصوص ارائه دهد خود بانک مرکزی و کارشناسان این بانک هستند.

ارسال نظرات
موضوعات روز