چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
تیتر20 بررسی کرد؛
کويیک که تا قبل از آمدن رهام، مجهزترين و باامكانات‌ترين محصول سایپا با برند اين خودروساز به‌شمار می‌رفت، در همان بدو ورود به ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، توانسته سه‌ستاره کسب کند.
کد خبر: ۳۴۵۵۲
کويیک برگ برنده سایپا در بازار

تیتر۲۰ -  آخرین گزارش کیفی خودروهای داخلی یک میهمان تازه‌وارد داشت؛ کويیک (در مدل دنده معمولی)، یکی از محصولات جدید سایپا که اسفندماه سال 95 رونمایی شد، سال گذشته به بازار آمد و حالا می‌توان آن را در خیابان‌ها و جاده‌های کشور به‌چشم دید.

کويیک که تا قبل از آمدن رهام، مجهزترين و باامكانات‌ترين محصول سایپا با برند اين خودروساز به‌شمار می‌رفت، در همان بدو ورود به ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، توانسته سه‌ستاره کسب کند.

کويیک خودرویی با سطح کیفی نسبتاً مناسب

کسب سه‌ستاره کیفی از جمع پنج‌ستاره موجود، نشان می‌دهد کويیک خودرویی با سطح کیفی نسبتاً مناسب است و آن‌گونه كه سايپا در زمينه ارتقاي كيفي محصولات خود وعده داده، احتمالاً در آینده كيفيت آن، افزايش هم خواهد يافت.

نکته مهم دیگری که در مورد سه‌ستاره بودن کويیک وجود دارد، قیمت آن در مقایسه با هم‌گروهی‌هایش در گزارش کیفی منتشره، است. در واقع این خودرو به‌لحاظ قیمتی، از بقیه سه‌ستاره‌های جدول کیفی خودروها ارزان‌تر است. این موضوع می‌تواند برای مشتریان ایجاد جذابیت کند، به‌ويژه در شرایط فعلی که قیمت‌ها در بازار خودرو به‌شدت صعود کرده و قدرت خرید مشتریان ضعیف شده است. به عبارت بهتر، اگر ملاک کیفی را ستاره‌های کسب شده بدانیم، کويیک با قیمتی پایین‌تر نسبت به دیگر سه‌ستاره‌ها قابل خریداري است.

کويیک اما در مقایسه با دیگر محصولات فعلی صنعت خودرو کشور، جدید به‌شمار می‌رود و اتفاقاً داخلی‌سازی آن نیز بالاست. این موضوع در شرایط فعلی، که صنعت خودرو کشور تحریم شده، حسابی به‌کار می‌آید و می‌تواند متضمن تداوم تولید آن باشد. تحریم سبب شده تأمین قطعات خودروهای داخلی از خارج مختل شود، بنابراین محصولاتی مانند کويیک که داخلی‌سازی بالایی دارند، کمتر آسیب خواهند دید. علاوه بر آن، در سال جاری که "رونق اقتصادی" لقب گرفته، عمق داخلي‌سازي بالاي كوييك، نکته بسیار مهمی به‌شمار می‌رود، زیرا رونق بخشیدن به تولید، از مسیر کاهش وابستگی به خارج و افزایش بومی‌سازی می‌گذرد.

کويیک برگ برنده سایپا در بازار

کوییک گزینه مناسبی برای جایگزینی محصولاتي مانند پراید و حتی تیبا

البته قطعاً امکان ساخت همه قطعات خودروهای داخلی از جمله کويیک وجود ندارد و اساساً از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه نیست، با این حال هرچه ساخت داخل بالا برود، تولید بیشتر رونق خواهد گرفت. این شرایط سبب شده خودرو مذكور گزینه مناسبی برای جایگزینی محصولاتي مانند پراید و حتی تیبا باشد؛ البته به‌شرط آن‌که با افزایش تیراژ و پاسخ‌گويي به نيازهاي بازار، قیمت آن پایین‌تر نیز بیاید.

در کنار این‌ها اما کويیک دستی از جنبه ظاهر جمع‌وجور و زیبا و همچنین سهولت رانندگی، گزینه جذابی برای بانوان و جوانان است. روزگاری محصولاتی مانند پژو 206 و پراید هاچ‌بک و اخیراً نیز تیبا2 چنین شرایطی را داشتند و حالا کويیک نیز به‌جمع آن‌ها اضافه شده است، منتها با ظاهری جذاب‌تر و به‌روزتر.

به‌نظر می‌رسد اگر سایپایی‌ها بتوانند مزيت‌هايي مانند رنگ‌های خاص و ساير امكانات ديگر را برای کويیک به‌کار ببرند، جذابيت‌هاي اين خودرو براي اقشار خاص جامعه به‌ويژه جوانان و بانوان افزايش خواهد يافت. اين خودرو اساساً قرار بوده در تيپ اتوماتيك نيز عرضه شود كه به‌دليل تحريم‌ها و محدوديت‌هاي موجود، اين موضوع فعلاً متوقف شده كه اگر به این ظاهر زیبا، گیربکس اتوماتيك را نیز اضافه کنیم، بر جذابیت‌های آن اضافه خواهد شد، هرچند البته قیمت آن بالاتر از مدل دستی خواهد بود.

کويیک برگ برنده سایپا در بازار

چرا سایپا نام کويیک را برای این محصول برگزید

اما شاید این پرسش پیش آمده که چرا سایپا نام کويیک را برای این محصول برگزیده است؟ کوییک یک اسم فارسی و ایرانی است که از گذشته‌های دور، روستاهایی در مناطق کردستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به‌این نام وجود داشته و آن‌گونه كه سايپا اعلام كرده در حال حاضر نام مجموعه روستاها و تپه‌اي باستاني واقع‌در استان كرمانشاه است. در واقع تنوع نام کويیک در فرهنگ ایرانی، نشان از قدمت و اصالت دارد و سایپا نیز با توجه به همین دلایل تصمیم گرفت محصول جدید خود را کويیک نام نهد. البته کويیک در زبان لاتین نیز به‌معناي چاپك و سريع است كه نشان مي‌دهد سايپا با تيزبيني و به‌گونه‌اي حساب‌شده اقدام به نام‌گذاري اين خودرو كرده است.
ارسال نظرات
موضوعات روز