جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
نگاهی به توسعه مشاغل خانگی:
مشاغل خانگی به عنوان کلید ایجاد اشتغال پایدار و ارزان قیمت در شهرها و نقاط حاشیه ای می تواند در توسعه و تثبیت اقتصاد مولد کشور سهم بسزایی داشته باشد.
کد خبر: ۳۵۰۲۷
تیتر20 - مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار انجام و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.
مشاغل خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شود.
قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای زیای از جمله ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضای خانواده برای شاغلان آنها می‌شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در این خصوص گفت: قانون مشاغل خانگی سال ۱۳۸۹ با اهدافی از جمله شناسایی و توسعه ظرفیت‌های کسب و کارهای خانگی، شناسایی فرصت‌های شغلی، ایجاد توازم بین مسئولیت‌های خانوادگی، اشتغال اعضا و افزایش درآمد در خانواده، کاهش هزینه‌های تولید و خدمات و افزایش بهره وری سرمایه و هزینه‌ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
«محمدتقی آبایی هزاوه» افزود: بهبود مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی از دیگر اهداف توسعه مشاغل خانگی در کشور است که از ۲ سال گذشته در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ارایه مجوز و پرداخت تسهیلات از جمله اقدام‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای توسعه مشاغل خانگی در کشور بود که با تغییر نگاه این وزارتخانه بحث آموزش و ایجاد بازار برای تکمیل چرخه این حرفه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: این تغییر رویکرد با هدف ایجاد اشتغال پایدار با هزینه‌های کمتر برای افراد جامعه است.
آبایی، تسهیل در مقررات کسب و کارهای خانگی را از دیگر اقدام‌های وزارت تعاون، ار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: این اقدام نیز با هدف تسهیل در ارایه مجوز و تسهیلات به افراد برای توسعه مشاغل خانگی در کشور انجام شده است.
وی یاد آور شد: ۲۶ هزار و ۶۶۷ مجوز مشاغل خانگی از سال ۹۰ تا ۹۷ در استان مرکزی صادر شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: پنج دستگاه شامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ۵۳ زیر رشته، سازمان صنعت، معدن و تجارت با ۱۱ زیر رشته در قسمت فرش دستباف و ۵۹ زیر رشته در زمینه تولید و خدمات، جهاد کشاورزی با ۶۶ زیر رشته در حوزه‌های مختلف دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و امرو عشایری و اداره کل فرهنگ و ارشاد با ۱۳۴ زیر رشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری متولی اجرای مشاغل خانگی در استان هستنند.
آبایی افزود: ۳۲۳ رشته تا کنون برای فعالیت‌های مشاغل خانگی در کشور ساماندهی شده است و با معرفی و تایید دستگاه‌های متولی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی برای افراد در این رشته‌ها مجوز فعالیت صادر می‌شود.
وی ادامه داد: یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال منابع مالی از سال ۹۰ تا ۹۷ به استان مرکزی اختصاص یافته تا به صورت قرض الحسنه در اختیار متقاضیان این حرفه‌ها قرار گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: ۱۷ هزار و ۹۵۹ طرح از مجموع مجوزهای صادر شده در این مدت در استان متقاضی دریافت تسهیلات مشاغل بود و توسط این اداره کل به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
آبایی افزود: ۱۲ هزار و ۴۹ نفر از مجموع افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات مشاغل خانگی بودند موفق به دریافت ۶۱۲ میلیارد ریال تسهیلات از بانک‌های عامل شده‌اند.
وی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۴۹ شغل پایدار از ابتدای طرح مشاغل خانگی در استان مرکزی ایجاد شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی از اجرای طرح توسعه نوین در مشاغل خانگی در استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف تسهیلگری در مشاغل خانگی، آموزش و حضور تولیدات این حوزه به بازار اجرا شده است.
آبایی، نبود بازار برای تولیدات مشاغل خانگی را از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: شرکت‌های پشتیبان و پیشرو در این طرح وظیفه ارایه و اتصال فعالان این مشاغل به بازارها را برعهده دارند.
وی، نبود مزیت رقابتی در تولیدات مشاغل خانگی را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و افزود: برای افزایش رقابت پذیری تولیدات مشاغل خانگی در این طرح بر اساس مزیت‌ها و بازار هر استان محصولات تولیدی این مشاغل در بازار عرضه می‌شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی از امضای تفاهمنامه سه جانبه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت بانوان ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: این تفاهمنامه در راستای مشاغل نوین و تکمیل چرخه مشاغل خانگی در کشور منعقد شده است.
آبایی افزود: بر اساس این تفاهمنامه برای ۶ هزار نفر از بانوان کشور از طریق مشاغل خانگی اشتغالزایی می‌شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی در زمره ۲۳ استانی است که ایجاد اشتغال برای بانوان آن در این طرح در نظر گرفته شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تولید اشتغال از برنامه‌های اولویت دار وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در راستای رونق تولید و تحقق شعار امسال بوده و مشاغل خانگی با ایجاد مشاغل پایدار، کم هزینه از راهکارهای مهم تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در سال جاری است.
آبایی یادآور شد: ۱۴۵ میلیارد ریال منابع مالی از محل اعتبارات توسعه مشاغل خانگی سال گذشته به استان مرکزی اختصاص یافت که ۲ سوم این تسهیلات به میزان ۹۵ میلیارد و۸۷۰ میلیون ریال به صورت قرض الحسنه به ۷۶۹ طرح پرداخت شد.
وی ادامه داد: پرداخت این تسهیلات ۷۷۵ شغل به صورت مستقیم در استان مرکزی به همراه داشته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: متقاضیان دریافت مجوز مشاغل خانگی می‌توانند به سامانه مشاغل خانگی مراجعه کرده و به صورت غیر حضوری نسبت به ثبت نام و دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند.
معاون آموزش و پژوهش اداره کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز گفت: برش خاصی در زمینه آموزش مشاغل خانگی در این اداره کل وجود ندارد و این آموزش‌ها در کنار سایر آموزش‌ها به متقاضیان ارایه می‌شود.
«حمید رضا رستمی» افزود: آموزش میوه خشک کنی، قالی بافی و صنایع دستی از جمله آموزش‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی است که در راستای توسعه مشاغل خانگی در استان ارایه می‌شود.
وی ادامه داد: زنان سرپرست خانوار و سایر افراد با حضور در این آموزش‌ها و کسب گواهی مهارت توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شود.
معاون آموزش و پژوهش اداره کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه مشاغل خانگی، بازآفرینی شهری و نقاط حاشیه‌ای شهرها آموزش‌هایی از جمله میوه خشک کنی، خیاطی و فرش بافی توسط این اداره کل در این مناطق برگزار شده است.
رستمی گفت: مشاغل خانگی از جمله رده‌های شغلی است است که با اعتبارات اندک می‌توان زمینه اشغال و رفع بیکاری را برای افراد جامعه و زنان سرپرست خانوار فراهم کرد.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در این استان آغاز شده است.
«مسعود شهرجردی» افزود: اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ایجاد شغل پایدار با بهره مندی از ظرفیت مشاغل خانگی و بهبود وضعیت معیشتی این افراد را به همراه دارد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح موجب بهره مندی از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با رویکرد ایجاد اشتغال در استان می‌شود.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی اظهار داشت: مجری این طرح در استان، سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی نیز در این خصوص گفت: طرح حمایت از مشاغل خانگی و خرد از سال ۸۹ با تصویب قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی جنبه رسمی به خود گرفته است.
«مجید نیکی ملکی» افزود: در این قانون دولت موظف به ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به منظور ایجاد اشتغال برای متقاضیان آن است این ضوابط حمایتی در زمینه مالیات، تأمین وام قرض الحسنه، حق بیمه خویش فرما، تعرفه آب، برق و سوخت مصرفی بوده و باید در بودجه سنواتی لحاظ شود.
وی ادامه داد: استفاده از بازار محلی شهرداری، عضویت در شرکت سهامی عام خوشه‌ای، معافیت از عوارض اداری و تجاری و عدم نیاز به تغییر کاربری مسکونی و در اختیار گذاشتن تسهیلات با استفاده از منابع مالی حساب‌های قرض الحسنه بانک‌ها و صندوق کار آفرینی امید از مزایای این طرح برای متقاضیان است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: در آئین نامه اجرایی اولیه طرح مشاغل خانگی، صدور مجوز و نظارت بر اجرای طرح بر عهده دستگاه‌های اجرایی شامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شد.
نیکی ملکی گفت: وزرات بازرگانی نیز موظف به ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در زمینه بازاریابی، خرید و فروش الکترونیکی محصولات خانگی و ارائه الگوی موفق در این زمینه بود.
وی ادامه داد: همکاری نکردن این دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف طرح مشاغل خانگی سرنوشت دیگری را برای متقاضیان این طرح رقم زد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی افزود: پس از گذشت چهار سال از اجرای این طرح حتی پیش از انجام راستی آزمایی و آسیب شناسی مشاغل ایجاد شده آئین نامه اجرایی دیگری در شورای عالی اشتغال در آذر ماه سال ۹۳ تصویب شد که می‌توان آن را ادامه سیاست اشتغالزایی دولت بر اساس شبکه سازی و ایجاد اشتغال پایدار دانست.
نیکی ملکی گفت: دستور العمل جدید ساماندهی و حمایت از بنگاه‌های پشتیبانی کسب و کار خانگی، خرد و کوچک نام گرفت این آئین نامه در حالی تصویب شد که بیش از ۹۱ درصد از متقاضیان این طرح به صورت مستقل فعالیت می‌کردند و سهم پشتیبان فقط ۳۴ درصد بود.
وی ادامه داد: تنها موضوعی که پس از این درباره متقاضیان به میان آمد ساماندهی و هدایت آنان در قالب تعاونی بود که اقدامی برای دستیابی به این هدف انجام نشد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی گفت: با تصویب این آئین نامه ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان مستقل بسیار محدود شد و سهم این تسهیلات به پشتیبانان مشاغل خانگی، خرد زیر ۱۰ و کوچک زیر ۵۰ نفر اختصاص یافت.
وی ادامه داد: توجیه مسئولان برای تغییر رویکرد این بود که مشاغل خانگی به صورت انفرادی پایداری ندارد و برای تثبیت این مشاغل باید به سمت شبکه سازی حرکت کرد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی افزود: دلیل این ناپایداری نیز دسترسی نداشتن به بازار برای فروش محصولات عنوان شده و این در حالی است که هیچ تمهیدی برای وادار کردن شهرداری به ایجاد آن انجام نشد و خود وزارتخانه نیز برنامه‌ای را در این زمینه اعلام نکرده است.
استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است.
استان مرکزی دارای موقعیت ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب‌های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی‌های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری است./ایرنا
ارسال نظرات
موضوعات روز