سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
تیتر20 بررسی می کند؛
بانک ملت به تازگی بر بستر بانکداری اینترنتی خود متمرکز شده و با بهبود رابطه کاربری و تغییرات گرافیکی سعی در بهبود تجربه مشتریان و افزایش ضریب نفوذ خود در شاخص بانکداری اینترنتی در کشور بوده است که بنظر می رسد با استراتژی جبران کاهش سهم بازار آماری این بانک در سال گذشته بوده است.
کد خبر: ۳۵۲۹۲
بانک ملت در سامانه بانکداری اینترنتی جدید خود به دنبال چیست؟

تیتر20 / سارا دلیریان – بانک ملت به تازگی اعلام کرده که در راستای افزایش کیفیت و ارتقاء خدمات غیرحضوری در بستر اینترنت، سامانه جدید بانکداری اینترنتی اشخاص حقیقی با تغییرات گسترده در نمای ظاهری و امکانات جدید، در دسترس مشتریان این بانک قرار گرفته است. 

به اعلان این بانک برخی از امکانات و خدمات سامانه جدید بانکداری اینترنتی بانک ملت شامل انتقال وجه هوشمند، نمای ظاهری متفاوت و کاربرپسند، تغییر میز کار و برخی خدمات و امکانات دیگر است.

به گفته مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت، از مهم‌ترین ویژگی‌ها و تفاوت‌های نسخه جدید اینترنت‌بانک ملت، واکنش‌گر (Responsive) بودن آن است. این سامانه، محیطی که در آن فراخوانی شده را تشخیص می‌دهد و بر اساس فراخوانی در کامپیوتر، موبایل، تبلت و …، سایز و ظاهر خود را با آن تطابق می‌دهد.

همچنین با توجه به نزدیکی و شباهت تجربه کاربر در اینترنت بانک جدید و موبایل بانک ملت، به نظر می رسد استراتژی این بانک تطابق تجربه کاربر و یکسان سازی این تجربه در کانال های متفاوت بانکداری در این بانک است.

این در حالی است که بانکداری در ایران به سرعت در حال به روز رسانی و توسعه ابزارهای پذیرش و ارائه خدمت به مشتریان خود است. بسیاری معتقدند با ظهور فناوری های نوین در بستر بانکداری دیجیتال، به زودی عمر مراجعه مستمر مشتریان به شعب فیزیکی بانکها به سر خواهد آمد و ارتباط بانکداران با مشتریان صرفا در فضای بانکداری دیجیتال قابل تعریف خواهد بود، لذا گسترش و بهبود این درگاهها برای بانکداری انتخاب ناگزیر است.

بنابر این بانکها باید به توسعه و سرمایه گذاری بر درگاههای اینترنتی و موبایل بانک بیش از گذشته بها دهند. اگرچه شعب در ایران همچنان مهمترین کانال ارتباط بانکها با مشتریان است اما ابزارهای جدید نیز به اندازه ای مهم هستند که نمی تواند توسعه و ارتقای آنها را نادیده گرفت.

امروزه موبایل بانک و اینترنت بانک به شاخص مهمی در عرصه رقابت بین بانکها در جذب و تعامل با مشتریان در صنعت بانکداری مبدل شده و قطعا آینده رقابت بانکداری در این کانال ها خواهد بود.

بانک ملت نیز با همین استراتژی یکی از قدیمی ترین و البته پرمخاطب ترین بانکهایی است که به ارائه و به روزرسانی این سرویس ها توجه ویژه داشته است.

این بانک با در اختیار داشتن سهم بازار بزرگی از ابزارهای پذیرش در شبکه بانکی کشور، البته همواره با انتقاداتی در خصوص سرویس موبایل بانک این برند بزرگ بانکی مواجه بوده و بسیاری از مشتریان همچنان معتقدند کیفیت و سرویس مورد انتظار را از این بستر دریافت نمی کنند.

این در حالی است که بانک ملت به تازگی بر بستر بانکداری اینترنتی خود متمرکز شده و با بهبود رابطه کاربری و تغییرات گرافیکی سعی در بهبود تجربه مشتریان و افزایش ضریب نفوذ خود در شاخص بانکداری اینترنتی در کشور بوده است.

 آمارها چه می گویند؟

به گواه آمارهای شاپرک در سال 97، بانک ملت اگرچه توانسته بزرگترین سهم بازار را در بین بانکهای پذیرنده کشور با رقمی در حدود 26.8 درصد از میزان مبالغ به خود اختصاص دهد ولی در مقایسه با عملکرد خود در سال گذشته بر اساس آمار سال 96 که 42.45 درصد از سهم بازار مبلغی کل سال را داشته، کاهش حدودا 20 درصدی را تجربه کرده است. 

نکته مهم اینکه بانک ملت، رتبه نخست سهم بازار تعداد تراکنش اینترنتی را در سال 97 به بانک پارسیان با کسب سهم 24.11 درصدی واگذار کرده و از این منظر نیز در مقایسه با سال 96 افت را تجربه کرده است. 

بنابر این به نظر می رسد این به روز رسانی و تغییرات در اینترنت بانک جدید بانک ملت با هدف پوشش این کاهش و جبران نواقص بوده که باید دید در بازه زمانی طولانی، مشتریان بانکی چه واکنشی به این تغیرات نشان خواهند داد.

نکته قابل تامل دیگر این که بانکداری همراه در ابزار پذیرش موبایلی نیز در سال 97 ، با کاهش سهم بازار برای بانک ملت همراه بوده است. اگرچه این بانک هم به نظر شاخص تعداد و هم در شاخص مبلغ تراکنش سهم بازار نخست را از میزان شبکه بانکی کشور کسب کرده اما در مقایسه با عملکرد سال گذشته خود کاهش حدودا 15 تا 20 درصدی کل را در سال 97 تجربه کرده است.

البته لازم به ذکر است که سهم بازار ابزار پذیرش موبایلی در کل کشور در سال 97 از نظر مبلغ تنها در حدود 0.34 درصد کل بازار و از نظر تعداد در حدود 6.06 درصد از کل تراکنش های شبکه بانکی بوده است که حتی نسبت به سال 96 نیز کاهش حدودا 2 درصدی را تجربه کرده است که البته به مسائلی نظیر اعمال سقف تراکنش در اپلیکیشن های موبایلی و نیز تحریم های اپل بر روی گوشی های IOS که منجر به ایجاد اختلال در بسیاری از نرم افزارهای موبایل بانک شد، نیز بی ربط نبوده است.

به هرحال به نظر می رسد بانک ملت با این بررسی ها تلاش کرده تا با بهبود شرایط و ایجاد دسترسی مناسب تر در اینترنت بانک خود، به بهبود سهم بازار و کسب رضایت بیشتر مشتریان خود در این بخش بپردازد که باید منتظر بود و دید که مشتریان بانکی در مواجهه با این تغییرات چه عکس العملی در فرآیند مصرف و میزان استفاده خواهند داشت. 


ارسال نظرات
موضوعات روز