پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
در گفت و گوی تیتر 20 با سرپرست ایران کیش بررسی شد؛
طبری تاکید دارد با توجه به افزایش هزینه ها در ابزارهای پرداخت الکترونیک فیزیکی، رویکرد اصلی ایران کیش در سال 98 این خواهد بود که از تک بعدی بودن درآمد در حوزه کارتخوان خارج شده و صرفا در حوزه کارتخوان تمرکز نکند.
کد خبر: ۳۵۳۶۲
چالش های صنعت پرداخت از رسیدهای کاغذی تا افزایش هزینه های تامین و پشتیبانی ابزارهای پرداخت

تیتر20 / سارا دلیریان – از سال گذشته با افزایش نرخ ارز و بالارفتن هزینه تامین، نگهداری و پشتیبانی از ابزارهای فیزیکی پرداخت الکترونیک، از جمله دستگاههای کارتخوان، شرکتهای پرداخت  (PSP) با مشکلات جدیدی در این عرصه مواجه شدند و شاید بیشتر از هر زمان دیگری مدل درآمدی ناکارآمد در این حوزه خودنمایی می کند. افزایش هزینه ها به عنوان یکی از اثرات و نشانه های این مدل ناکارآمد اکنون بیش از هر زمان دیگری در صورتهای مالی شرکت های پرداخت به چشم می آید و فعالین این عرصه هریک به شیوه ای در صدد به حداقل رساندن این تبعات و تاثیرات هستند. در این خصوص گفت و گویی داشته ایم با پیمان منعم طبری، سرپرست شرکت کارت اعتباری ایران کیش، که بر اساس آمارهای شاپرک، این شرکت یکی از سردمداران کارتخوان های فروشگاهی در کشور است و طبیعتا جزو نخستین شرکتهایی است که تاثیرات جدی تری در این حوزه متحمل است.

آقای طبری، به عنوان نخستین پرسش لطفا بفرمایید که در حال حاضر به نظر شما، جدی ترین موضوع و معضلی که شرکتهای پرداخت با آن مواجه هستند، چیست؟

مشکلات مرتبط با افزایش هزینه ها در شرکت های پرداخت از جمله هزینه تامین رول کاغذ برای رسید تراکنش و افزایش قیمت دستگاه های کارتخوان یکی از مسائل مهمی است که شرکت های پرداخت از جمله ایران کیش با ابن معضل دست به گریبان هستند، مسائل اقتصادی و افزایش نرخ تورم و بالارفتن شدید نرخ ارز از سال گذشته باعث افزایش شدید هزینه در شرکت های پرداخت بوده و ما نیز از این عامل مهم متاثر شده ایم. 

اخیرا در مقالات و مصاحبه ها، بسیار از افزایش هزینه های رول کاغذ و تجهیزات پشتیبانی دستگاههای کارتخوان از شما می شنویم، آیا موضوع تامین کاغذ در حال حاضر موضوع اصلی حوزه پرداخت است؟ 

بله، قطعا تنها موضوع تامین رول کاغذ نیست و کاملا موافقم، اما مسئله اصلی افزایش هزینه هاست؛ از تامین و پشتیبانی دستگاه های کارتخوان تا افزایش هزینه های پرسنلی و سایر موارد که همگی منجر به افزایش بهای خدمت تمام شده در صنعت پرداخت می شود.

بنابر این نکته اصلی در حال حاضر افزایش بهای تمام شده خدمات و سرویس ها در شرکتهای پی اس پی است، به نظر شما آیا نباید بر دلایل اصلی تاکید کرد نه صرفا نشانه هایی که بر اثر ساختارها و مکانیزم های نادرست پدید آمده است؟ بنظر شما ایا موضوع اصلاح ساختار کارمزد موضوع کلان و عمده تری در اصلاح شیوه درآمدی شرکت های پرداخت نیست؟

بدیهی است که اصلاح ساختار کارمزد یکی از اصلی ترین و ضروری ترین راهکارهای توسعه صنعت پرداخت الکترونیک است، اگر شرکت های پرداخت بتوانند به عنوان مثال پذیرنده را مجاب نمایند تا هزینه های رول های کاغذی را بپردازند این یک گام مهم خواهد بود و قطعا باید اتفاق بیافتد.

طبیعی است که پذیرندگانی که از یک خدمت یا سرویس امن و آسان بهره مند می شوند در یک مدل اقتصادی اصولی باید هزینه آن را بپردازند چون در همین موضوع رول کاغذ ذینفع اصلی پذیرنده است و نه حتی دارنده کارت.

من معتقدم که راه حل های متعدد دیگری نیز وجود دارد که قطعا بانک مرکزی و شرکت شاپرک در حال بررسی این شیوه ها هستند. حتی حرکت به سمت رسیدهای الکترونیک که من مطلعم رگولاتور و تیم های مطالعاتی بانک مرکزی در حال رایزنی با قوه قضاییه درخصوص اخذ مجوز برای این اقدام هستند.

همچنین اپراتورها می توانند در این زمینه همراهی و همکاری بیشتری با شرکتهای پرداخت داشته باشند و منطقی نیست هزینه ارسال پیامک در چنین بستری برای شرکتهای پرداخت و افراد حقیقی یکسان و با شرایط معمول در نظر گرفته شود در حالی که قرار نیست از بالکی هم استفاده شود. اگر همه این عوامل دست به دست هم دهند هم باعث صرفه جویی در منابع ارزی کشور خواهد بود هم به توسعه کسب و کار در کشور می انجامد و در نهایت نیز باعث می شود که ما بتوانیم سرویس بهتری با هزینه کمتر ارائه کنیم. بدیهی است با وجود مزایایی که رسیدهای الکترونیک دارند مشتریان با دریافت این نوع رسید رضایت بیشتری در مقایسه با دریافت رسیدهای کاغذی خواهند داشت. 

در همین راستا ما نیز درصدد هستیم با ارائه رسیدهای الکترونیک و سایر اقداماتی که در دست اقدام است هزینه تمام شده استفاده از خدمات را در دستگاههای کارتخوان کاهش دهیم. از جمله اینکه ما عملکرد کارکنان خود را افزایش دادیم و در حال ورود به بهره وری کارکنان هستیم و با اختصاص پوزهای منصوبه به هرفرد، تلاش داریم اثربخشی را افزایش دهیم.

اما در نهایت یکی از اصلی ترین دغدغه های ما و مجموع شرکت های پرداخت موضوع اصلاح نظام کارمزد است که اگر این اتفاق هرچه زودتر رخ دهد کمک بزرگی به مجموع صنعت پرداخت خواهد بود.

استراتژی ایران کیش برای مواجهه با این مسئله چیست و برای سال جدید چه اهداف و برنامه هایی دارد؟

با توجه به افزایش هزینه ها در ابزارهای پرداخت الکترونیک فیزیکی، تاکید هئیت مدیره و رویکرد اصلی ما در سال 98 این خواهد بود که از تک بعدی بودن درآمد در حوزه کارتخوان خارج  شده و دیگر صرفا  در حوزه کارتخوان تمرکز نکنیم و سهم بازار خود را در سایر بخش ها از جمله درگاههای IPG و نیز پرداخت موبایلی گسترش دهیم.

از جمله با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ارتقاء قابلیت های اپلیکیشن پات که یکی از مهمترین محصولات ایران کیش محسوب می شود، بیشترین تمرکز با بهره گیری از سرمایه های انسانی و بسترهای فنی بر روی شبکه فروش این محصول و توسعه سهم بازار در سال98 است.

ضمن اینکه به دنبال ارائه خدمات مناسب در حوزه پرداخت خرد هستیم تا بتوانیم مشکل پرداخت خرد را با استفاده از ظرفیت کیف پول و ابزارهای نوین رفع کنیم تا هزینه این دسته از تراکنش‌ها کاهش یابد.

همچنین ما در سال جاری نگاه ویژه‌ای به کسب و کارهای نوین داریم و امیدواریم با کمک پرسنل شرکت این کسب و کارها را راه‌اندازی کنیم و خدمات ویژه و خاص را بر مبنای تکنولوژی و نوآوری‌های جدید ارائه دهیم. به همین منظور معاونت کسب‌وکار نوین در شرکت ایران‌کیش تشکیل شده است و هدف این معاونت بررسی وضعیت بازار و همکاری با استارت‌آپ‌ها است که امیدواریم همچون گذشته دستاوردهای مفیدی در این بخش حاصل کنیم.
ارسال نظرات
موضوعات روز