پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
تیتر20 بررسی می کند؛
بانک تجارت از نیمه دوم سال گذشته، با بروز رسانی و سرمایه گذاری بر توسعه همراه بانک تجارت، سعی در بهبود وضعیت خود در این بخش و افزایش ضریب نفوذ در شاخص اپلیکیشن های همراه بانک در کشور نموده است که باید دید تا چه حد با اقبال مواجه می شود.
کد خبر: ۳۵۳۶۳
وقتی کمک هزینه خرید مسکن برای نصب همراه بانک تجارت جایزه داده می شود

تیتر20 / سارا دلیریان – امروزه با گسترش تکنولوژی و ورود مفاهیم و ابزارهای نوین در صنعت بانکداری، در ایران نیز بانکداری تلاش می کند با بهره مندی از این امکانات، هر چه بیشتر خود را با مفاهیم جدید این صنعت در دنیا همگام سازد و با خلق تجربیات جدید برای مشتری، بیش از گذشته رابطه بانک و مشتری را تحکیم بخشد.

با ورود به عصر بانکداری مدرن و توسعه خدمات بانکداری مجازی، این روزها بیشتر از هر زمانی بانک ها نیاز به گسترش کانال های غیرحضوری برای ارائه خدمات به مشتریان را احساس کرده و در یک فضای رقابتی، بیش از پیش نیازمند توسعه ابزارهای پذیرش الکترونیک نظیر همراه بانک و درگاههای اینترنت بانک هستند.

اپلیکیشن های همراه بانک که این روزها دنیای بانکداری را متحول کرده و به ارتباط مشتریان با بانک ها و شعب شکل تازه ای بخشیده، از جمله خدماتی است که امروزه بازوی قدرتمندی برای هر بانکی است تا بتواند فارغ از هزینه های بالای شعبه داری و باجه های فیزیکی، نیازمندی های مشتریان خود را پاسخ داده و درآمدهای کارمزدی خود را نیز افزایش دهد.

امروزه موبایل بانک و اینترنت بانک به شاخص مهمی در عرصه رقابت بین بانکها در جذب و تعامل با مشتریان در صنعت بانکداری مبدل شده و قطعا آینده رقابت بانکداری در این کانال ها خواهد بود.

از همین روست که همگام با توسعه بانکداری دیجیتال در کشور، شتاب در عرضه و به روزآوری این اپلیکیشن ها نیز توسعه پرشتابی را در کشور تجربه می کند و هر بانکی تلاش دارد با ارائه بهترین و کاملترین نسخه از همراه بانک بر روی گوشی های هوشمند شهروندان، مشتریان خود را حفظ کند و با ایجاد جذابیت هایی در جهت جذب مشتریان جدید گام بردارد.

بانک تجارت از این جمله این بانک هاست که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، با بروز رسانی و سرمایه گذاری بر توسعه همراه بانک تجارت، سعی در بهبود وضعیت خود در این بخش و افزایش ضریب نفوذ در شاخص اپلیکیشن های همراه بانک در کشور نموده است.

بانک تجارت در همراه بانک خود علاوه بر ایجاد تغییرات فنی و افزودن امکاناتی نظیر احراز هویت بیومتریک و دسترسی ساده تر به امکانات و سرویس های بانکی و نیز تغییراتی در جهت ایجاد رابطه کاربری بهتر با مشتری و تنوع در پوسته گرافیکی، سرمایه گذاری ویژه ای با برگزاری قرعه کشی و اهدای جوایز در حوزه بازاریابی نیز وارد عمل شده است.

جوایزی که به می رسد کمی متهورانه تر از سلف و هم ردیفان خود انتخاب شده و باید دید تا چه حد می تواند بر افزایش ضریب نفوذ همراه بانک تجارت در میان رقبا موثر باشد.

ورود جدی بانک تجارت به توسعه اپلیکیشن همراه که با تعیین جوایز ویژه برای این منظور در برنامه های بازاریابی این بانک همراه بوده، اگرچه شاید کمی دیر آغاز شده اما باید دید تا چه حد می تواند دورنمای استفاده از همراه بانک را در در مقیاس کلی بازار، دچار تحول کند.

بانک تجارت که اتفاقا سهامدار اصلی، شرکت کارت اعتباری ایران کیش، یکی از بزرگترین شرکتهای پرداخت در کشور نیز هست، همواره از سوی مشتریان خود با این انتقاد مواجه بوده است که در بخش بانکداری الکترونیک، ابزارهای مناسب و کانال های موثری برای مشتریان فراهم نکرده و شاید بتوان همین موضوع را دلیل اصلی حضور حاشیه ای و کمرنگ این بانک در سهم بازار بانکهای بزرگ کشور در آمارهای تراکنش در صنعت بانکداری ایران به شمار آورد.

وقتی کمک هزینه خرید مسکن برای نصب همراه بانک تجارت جایزه داده می شود

آمارها چه می گویند؟


به گواه آمارهای شاپرک در سال 97، بانک تجارت در سال 97 از نظر سهم تعداد و مبلغ تراکنش ها در مجموع به ترتیب 0.10% و 0.9%  یعنی کمتر از 1 درصد از کل بازار را از سهم بازار پذیرندگی در ابزار موبایلی کسب کرده است. این رقم در مقایسه با سال 96 – یعنی پیش از معرفی نسخه جدید و شروع برنامه های بازاریابی و اهدای جوایز در قالب جشنواره - که به ترتیب 0.15% و 0.16% بوده تغییرات معناداری نشان نمی دهد. البته این نکته را نباید نادیده گرفت که رونمایی از نسخه جدید همراه بانک تجارت در آبان سال 97 بوده و طبیعی است که در ماههای پایانی سال باید تغییرات را رصد کرده و مدنظر داشت. بر همین اساس در اردیبهشت سال 98 سهم مبلغی بانک تجارت به 5.02 درصد رسیده اگرچه در سهم تعدادی همچنان تنها کمتر از 1 درصد یعنی به طور دقیق تنها 0.04 درصد از بازار پذیرندگی در ابزار موبایلی را کسب کرده است.

البته نباید فراموش کرد که این امار صرفا به بخش تراکنش ها در بازار می پردازد و سایر خدمات بانکی ارائه شده در همراه بانک را مورد نظر قرار نمی دهد. 

از سوی دیگر لازم به ذکر است که سهم بازار ابزار پذیرش موبایلی در کل کشور در سال 97 از نظر مبلغ تنها در حدود 0.34 درصد کل بازار و از نظر تعداد در حدود 6.06 درصد از کل تراکنش های شبکه بانکی بوده است که حتی نسبت به سال 96 نیز کاهش حدودا 2 درصدی را تجربه کرده است که البته به مسائلی نظیر اعمال سقف تراکنش در اپلیکیشن های موبایلی و نیز تحریم های اپل بر روی گوشی های IOS که منجر به ایجاد اختلال در بسیاری از نرم افزارهای موبایل بانک شد، نیز بی ربط نبوده است.

در عین حال کارشناسان خاطرنشان می کنند که وقتی محصولی به تازگی وارد بازار می شود، نباید در ابتدای امر خیلی در خصوص میزان رضایتمندی آن جست و جو کرد و در کوتاه مدت انتظار افزایش چشمگیر در میزان استفاده از آن را داشت، چون میزان رضایت و چسبندگی کاربران با نرم افزار عموما به تدریج اتفاق خواهد افتاد و بازخورد کاربران را باید در یک مقطعی که تعدادی خدمات و امکانات جدید به آن اپلیکیشن افزوده می شود، بررسی و رصد کرد.

همچنین مسئولان بانک تجارت تاکید دارند که از زمان رونمایی از اپلیکیشن همراه بانک تجارت به مرور و تا به امروز، آمارهای داخلی این بانک حکایت از رشد قابل توجه در میزان استفاده کاربران از نسخه جدید است. باید دید آمارهای شاپرک در ماههای اتی، نشانی از تغییر سهم بازار این بانک در خصوص تراکنش های مبتنی بر موبایل بانک در صنعت بانکداری کشور نشان خواهد داد یا خیر؟

ارسال نظرات
موضوعات روز