چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
تیتر20 بررسی می کند؛
صنعت خودرو ایران در واقع توامان از دو جهت خارجی و داخلی مورد حمله قرار گرفته و روزهای سختی را می گذراند و در چنین وضعی دنبال داخلی سازی رفتن، سخت و نفسگیر است.
کد خبر: ۳۵۴۲۵
عزم جزم ایران خودرو در داخلی سازی به رغم حملات جریان های خارجی و داخلی به صنعت

تیتر20 - این روزها که خودروسازی کشور گرفتار تحریم های خارجی است، در داخل نیز جریان های ضد تولید بر این صنعت می تازند و گویا تا زمینش نزنند، دست بردار نیستند.

این در حالی است که ایران خودرویی ها در این شرایط روی به افزایش عمق داخلی سازی محصولات اورده اند تا حداقل از فشارهای خارجی بکاهند.

 صنعت خودرو ایران در واقع توامان از دو جهت خارجی و داخلی مورد حمله قرار گرفته و روزهای سختی را می گذراند و در چنین وضعی دنبال داخلی سازی رفتن، سخت و نفسگیر است.

 با این حال از ایران خودرو خبر می رسد این شرکت به شکلی جدی به دنبال خودکفایی (البته تا حد امکان و با توجه به صرف اقتصادی) است. در نوک پیکان این حرکت، دو زیرمجموعه مهم ایران خودرو یعنی ساپکو و مرکز تحقیقات و نوآوری این شرکت قرار دارند که به دنبال داخلی سازی هرچه بیشتر محصولات هستند.   

با توجه به آنکه تحریم های خارجی، راه ارتباط با شرکت های معتبر جهانی را محدود و حتی مسدود کرده، داخلی سازی قطعات کاری سخت و پر چالش به نظر می رسد و حتی ممکن است در برخی قطعات اصلا جواب ندهد. 

به عنوان مثال، در حوزه قطعات الکترونیکی، با توجه به آنکه چند منبع خاص در دنیا برای تامین آنها وجود دارد و همچنین داخلی سازی آنها فقط در تیراژ بسیار بالا جواب می دهد، شاید چندان نتیجه بخش نباشد.

 با این حال اما در بسیاری دیگر از قطعات می توان داخلی سازی را افزایش داد،هرچند البته نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد.

این را هم نباید فراموش کرد که در حال حاضر خودروسازان به ویژه ایران خودرو با کمبود نقدینگی و کلی زیان انباشته و بدهی چند ده هزار میلیارد تومانی (طبق صورت های مالی ارائه شده بورس) دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع نیز چالشی بزرگ بر سر راه داخلی سازی قطعات موردنیاز به شمار می رود. 

با وجود همه این چالش ها و همچنین حواشی زیادی که گریبان خودروسازی را گرفته، آبی ها جاده مخصوص سعی دارند با کاستن هرچه بیشتر از قطعات وارداتی و داخلی سازی آنها، ضمن تضمین تولید، ارزبری و وابستگی به خارج را هم کم کنند.

 نمونه بارز این اقدام را می توان در پروژه پژو 301 مشاهده کرد، پروژه ای که طبق آن، خودرو موردنظر قرار است بدون حضور پژو تولید و روانه بازار شود.

 آن طور که منابع مختلف از وزارت صنعت،معدن و تجارت و ایران خودرو و همچنین قطعه سازان عنوان کرده اند، پروژه داخلی سازی پژو 301 به خوبی پیش رفته و این محصول به زودی رونمایی خواهد شد. 

هرچند از جزئیات این پروژه و اینکه پژو 301 تا چه حد داخلی سازی شده، اطلاعاتی در دست نیست، با این حال اصل تعریف چنین پروژه ای و پیشرفت آن (تا جایی که خبر از رونمایی قریب الوقوع پژو 301 نیز هست)، نشان از عزم جدی ایران خودرویی ها برای داخلی سازی در دوران تحریم دارد. 

در چنین شرایطی، می طلبد تا حمایت های مادی و معنوی لازم و کافی از ایران خودرو و البته سایر خودروسازان کشور که روی به سیاست افزایش داخلی سازی آورده اند، صورت گیرد تا به اصطلاح موتور آنها خاموش نشود و ساخت داخل کردن قطعات ادامه یابد.

 طبعا بدون سرمایه گذاری آن هم در این شرایط سخت اقتصادی،نمی توان داخلی سازی قطعات را بدون مشکل و چالش ادامه داد و حتی ممکن است ایران خودرو و امثال این خودروساز نسبت به تداوم این پروژه دلسرد شوند.

 البته این را هم نباید فراموش کرد که داخلی سازی همه قطعات نه امکانپذیر است و نه توجیه اقتصادی دارد، بنابراین بهتر است تمرکز ایران خودرو روی تامین قطعاتی باشد که ساخت آنها دارای صرفه اقتصادی است. 







ارسال نظرات
موضوعات روز