جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
تیتر20 با تمرکز بر طرح تسهیلات اعتباری ترنج کارت بانک آینده، بررسی می کند؛
مشاهدات میدانی از طرح های خرید اعتباری لوازم خانگی، حاکی از این است که مشتریان هنوز اقبال چندانی برای استفاده از این طرح ها ندارند و از سوی دیگر ارائه این قبیل طرح ها نتوانسته تاثیر به سزایی در تحریک بازار تقاضا و رونق تولید داشته باشد.
کد خبر: ۳۵۶۶۷
طرح های خرید اعتباری بانک ها برای رونق تولید و غلبه بر رکود، از شعار تا واقعیت!

تیتر20 / سارا دلیریان - آخرین آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که نقدینگی در سال گذشته ۲۳.۱ درصد رشد داشته است.

همچنین در سال گذشته نرخ تورم ۲۷ درصد اعلام شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این رشد سرسام آور در میزان نقدینگی در اقتصاد و نیز افزایش نرخ تورم به این معنا است که رفتار اعتباری و مالی بسیاری از شهروندان تغییرات محسوسی داشته و عموم افراد ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری مدت دار در حساب های بانکی، سرمایه خود را وارد بازارهای اقتصادی موازی نموده و بسترهای دیگری جز بانک ها را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند.

این تغییرات از یکسو در یک معادله تک مجهولی، سبب کاهش جذب منابع توسط نظام بانکی خواهد بود و بر این اساس بانکها ناگزیر هستند تا با ارائه طرح ها و تسهیلات مختلف نسبت به بازگشت سرمایه به سیستم بانکی اقدام نمایند و یا به نحوی ارتباط تسهیلاتی بانک با مردم را بازآفرینی نمایند تا افراد سرمایه گذاری بیشتری در طولانی مدت در بانک داشته یا بر اساس طرح هایی به صورت دوره ای بخشی از سرمایه خود را به بانک منتقل نمایند.

از سوی دیگر، وقتی اقتصاد در شرایط تورمی است، یکی از مشکلات بزرگ افزایش رکود است. در شرایط فعلی یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران، کاهش چشمگیر تقاضا است که به رکود دامن می زند. این امر منجر به مبهم و حتی مایوس کننده شدن چشم انداز برای فعالان اقتصادی و کاهش سرمایه گذاری می شود.

چشم انداز اقتصادی مبهم برای مصرف کنندگان، انقباض در خرید و تقاضا را به همراه دارد و برای فعالان اقتصادی، کاهش سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی که همه اینها باری مضاعف بر دوش تولید و صنعت تحمیل خواهد نمود. 

اینجاست که نقش نظام بانکی بیشتر خود نمایی می کند تا با بهبود شرایط تسهیلاتی هم به روند جذب منابع موثر برای خود کمک نماید و هم با طرح های تسهیلاتی قادر خواهد بود بازار تقاضا برای کالاهای تولید داخل را تحریک کرده و به نوعی حمایت از تولید را در سطح مصرف کنندگان نهایی تقویت نماید.

بر همین اساس تعدادی از بانکهای کشور، از جمله بانک آینده با طرح های تسهیلاتی به مشتریان خود امکان خرید اعتباری کالاهای ایرانی را پیشنهاد می کنند که هدف نهایی این طرح ها عمدتا تحریک تقاضا و ارائه خدمات تسهیلاتی به مشتریان بانک است.

آیا طرح های تسهیلاتی اعتباری نظیر ترنج کارت بانک آینده می تواند رونق را به بازار لوازم خانگی بر گرداند؟

اما نکته اینجاست که این طرح ها، در شکل و شرایط فعلی چقدر موثر و راهگشا خواهند بود. در بررسی طرحی نظیر ترنج بانک آینده که با همین منظور ارائه شده نخست باید بدانیم این ترنج کارت چیست و چه تسهیلاتی ارائه می دهد؛ 

طرح های خرید اعتباری بانک ها برای رونق تولید و غلبه بر رکود، از شعار تا واقعیت!
ترنج کارت‌ بانک آینده، طرحی اعتباری برای خرید لوازم‌خانگی ایرانی است که در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود. متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌توانند با افتتاح حساب مربوط به این طرح در بانک آینده، نسبت به دریافت کارت اعتباری ترنج اقدام کنند.

تسهیلات خرید لوازم‌خانگی ایرانی بانک آینده تا سقف 50 میلیون تومان و در قالب کارت اعتباری ترنج قابل پرداخت است. البته بر اساس مقررات این طرح قرار است که کارت اعتباری ترنج با مبالغ 15، 30 و 50 میلیون تومانی برای متقاضیان صادر شود. طبق اعلام بانک آینده نرخ سود تسهیلات کارت اعتباری ترنج که برای خرید لوازم‌خانگی ایرانی قابل پرداخت است، 16 درصد به علاوه 1 درصد آبونمان خواهد بود. دریافت‌کنندگان تسهیلات ترنج بعد از دریافت کارت اعتباری و خرید لوازم‌خانگی موردنیاز، باید تسهیلات دریافتی را حداکثر در 36 قسط بازپرداخت کنند.

بانک آینده برای استفاده از تسهیلات طرح ترنج و در واقع خرید لوازم‌خانگی با اعتبار کارت ترنج، مدت‌زمان خاصی را در نظر گرفته است. دریافت‌کنندگان تسهیلات از زمان دریافت کارت اعتباری ترنج، یک ماه فرصت دارند تا نسبت به استفاده از موجودی کارت برای خرید لوازم‌خانگی ایرانی اقدام کنند. طبق ضوابط این طرح، بعد از گذشت یک ماه، کارت اعتباری ترنج منقضی و غیرفعال خواهد شد.

دارندگان ترنج کارت‌ بانک آینده، در حال حاضر می‌توانند؛ محصولات یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی ایرانی که در شعب بانک به آن‌ها معرفی خواهد شد را خریداری کنند. طبق قوانین و مقررات طرح تسهیلاتی ترنج، متقاضیان برای دریافت کارت اعتباری خرید لوازم‌خانگی باید ضمانت لازم را با توجه به رقم تسهیلات دریافتی به بانک ارائه کنند. متقاضی‌ دریافت تسهیلات طرح ترنج برای دریافت حداقل تسهیلات (15 میلیون تومان) یک ضامن رسمی کسر از حقوق و برای دیگر کارت‌های اعتباری (30 و 50 میلیون تومانی) باید دو ضامن رسمی کسر از حقوق به بانک معرفی کنند.

اما حکایت همچنان باقی است...

البته این معرفی تنها بخش قابل توجه در این موضوع نیست، مشاهدات میدانی از  طرح های خرید اعتباری لوازم خانگی نظیر ترنج کارت بانک آینده، حاکی از این است که مشتریان هنوز اقبال چندانی برای استفاده از این طرح ها ندارند و از سوی دیگر ارائه این قبیل طرح ها نتوانسته تاثیر به سزایی در تحریک بازار تقاضا و رونق تولید داشته باشد.

چرا که این طرح های اعتباری آنطور که باید و شاید نتوانسته با سطح واقعی تقاضای مصرف کنندگان ارتباط موثر برقرار نماید، از جمله محدودیت تولیدکنندگان داخلی و کالاهای مشمول در طرح ترنج کارت آینده، از دلایلی است که به زعم مشتریان بانکی محدودیت های فراوانی در انتخاب و خرید ایجاد می کند که چندان پذیرفتنی نیست. همچنین فرآیند نسبتا طولانی و دست و پا گیر معمول بانکها در اختصاص طرح های تسهیلاتی، سود بالا در بازپرداخت تسهیلات و الزام به معرفی ضامن رسمی از جمله ضعف هایی است که به نظر می رسد مسئولان طرح باید مسئولان نسبت به رفع آن اقدام نمایند.

البته در خصوص طرح ترنج بانک آینده، مسئولان این بانک تاکید دارند: «این محصول به تازگی راه اندازی شده و در حال تکمیل سبد شرکت ها و نمایندگی ها فروش برای فراگیری بیشتر آن بوده و طبیعتا با تکمیل سبد مذکور در روزهای آتی و شناخت بیشتر محصول توسط مشتریان و آرامش  در بازار های تاثیرگذار، در انگیزه خرید مشتریان موثر خواهد بود.
در عین حال بانک آینده در راستای تکمیل سبد محصولات خود، از چنین طرح های حمایتی استفاده می نماید. »

اما در نهایت ذکر این نکته ضروری است که بانک ها برای رونق تولید و حتی غلبه نسبی بر رکود حاکم بر اقتصاد و نیز جذب دوباره منابع و مشتریان به نظام بانکی به چیزی بیش از طرح های بسته نیازمندند. بازنگری اصولی در شیوه تسهیلات دهی بانکها به صنایع و تولیدگران و حتی مصرف کنندگان نهایی از جمله الزاماتی است که باید مورد نظر قرار گیرد.

ضروری است تا نظام بانکی با اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر و همچنین اصلاح شیوه اعطای تسهیلات با رعایت اصل صحت و سلامت وارد میدان رونق تولید شده و با ایجاد سازوکارهای مناسب برای گردش نقدینگی در جهت غلبه بر رکود، گام های عملی تری بردارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز