سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
تیتر20 بررسی می کند؛
استقرار صنایع مهم کشور چون فولاد، ذوب آهن ،‌کاشی و .... در اصفهان و مصرف زیاد آب آنها سرگردانی در «حفظ و اهمیت منابع طبیعی» به ویژه آب و اهمیت «رونق صنعت و تولید» به ویژه در سالهای جنگ اقتصادی با وجود پربارش بودن سال جاری در کشوری مواجه با بحران دائم کم آبی صد چندان می سازد.
کد خبر: ۳۵۷۳۶
آیا فولاد مبارکه اصفهان فرمان لوکوموتیو «توسعه سبز » را هم در دست دارد؟

تیتر20 / مهری بهزاد پور -  بنا به گفته کارشناسان،  ایران همچنان با مسئله بحران کم آبی مواجه است و این معضل با بارش های اخیر تنها تعدیل می شود و این امر همواره نگاه نگران حافظان مسائل زیست محیطی را به صاحبان صنایع مستقر در شهرهای صنایع پرمصرف آب  به ویژه  « اصفهان » با وجود استقرار شرکتهای فولادی، ذوب آهن ، کاشی و ... معطوف می کند.

نقصان جدی در تصفیه پساب ها و بازچرخانی آب در صنعت و نقصان جدی در ساز و كارهای اقتصادی آب از جمله ناسازگاری هایی هستند که با وجود اقدامات برخی از کارخانه ها در این زمینه همچنان بی توجهی صورت می گیرد.

برخی از کارخانه ها، چون آب قیمت واقعی خود را ندارد شركت های صنعتی علاقه ای به بازچرخانی آب ندارند این در حالی است كه در آمریكا در واحدهای صنعتی هر واحد آب 17 بار بازچرخانی می شود. 

ضرورت سازگاری صنعت با محیط زیست
رحمانی وزیر صمت ، در جریان افتتاح «نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» ضمن بازدید از غرفه های حاضر،  نقش شرکت های فولادی به ویژه شرکت فولاد مبارکه را در جنگ اقتصادی در توسعه اقتصادی بسیار مهم دانست و نقش این شرکت را همچون «لوکوموتیوران » توسعه اقتصادی ذکر کرد.

اما باید دید به راستی  شرکتهای صنعتی به ویژه « فولاد مبارکه اصفهان» به زعم وزیر صنعت « لوکوموتیوران توسعه صنعتی» آیا فرمان لوکوموتیو «توسعه سبز » را هم در دست دارد؟

آیا همگان با آگاهی به اهمیت حضور در مسیر توسعه و اقتصاد کشور ، الزامات زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی کشور برای آینده سازان کشور را نیز مد نظر داشته اند یا خیر؟ یا اینکه اهمیت تولید و صنعت به معنای نابودی منابع زیست محیطی و بی توجهی به ثروت آیندگان است؟ 

یکي از الزامات ارزيابي ريسک زيست محيطي صنعت فولاد ، بررسي عملکرد تجهيزات و دستگاه هاي موجود در اين صنعت و شناسايي خطرات زيست محيطي متعاقب آن مي باشد. 

بدیهی است ، استقرار مديريت جامع زيست محيطي در این صنعت با تکيه بر پايش مستمر تجهيزات در قالب تدوين برنامه هاي نگهداري و تعميرات جهت پيشگيري از ايجاد نواقص فني اثرگذار بر محيط زيست، نقش مهمي در کنترل انتشار آلودگي ها به محيط متاثر از اين صنعت خواهد داشت.

فولاد مبارکه قطار توسعه را در مسیر توسعه سبز می راند
فولاد مبارکه با توجه به الزامات قانونی و مقررات بین المللی زیست محیطی از یک سو و تحلیل فرصتها و چالشهای زیست‌محیطی پیش رو و بررسی انتظارات ذینفعان از سوی دیگر و همچنین به منظور برآورد ظرفیت های داخلی و نقاط قابل بهبود،  اقدام به تدوین استراتژی و در مرحلۀ بعد تهیۀ برنامۀ عملیاتی برای محقق ساختن استراتژیها نموده است که حاصل این فرایند، بهبود عملکرد زیست محیطی شرکت و رعایت حقوق ذینفعان در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت است.

استقرار نظام مدیریت بر ضایعات در شرکت فولاد مبارکه، استقرار نظام زیست محیطی و به کارگیری سیستم تصفیه و بازیافت پسابها، کاهش مصرف منابع آب و انرژی، کاهش مستمر آلاینده‌ها و جایگزینی مواد مخرب محیط زیست، کاهش مواد اولیۀ مصرفی، تلاش در جهت حفظ و نگهداری فضای سبز موجود در شرکت، کاهش تولید ضایعات و تفکیک و بازیافت آنها در حد امکان و حرکت به سوی تولید پاک و اقتصاد سبز، ارتقای سطح آگاهی‌ها و توانمندی‌های کارکنان و درنهایت همکاری و تعامل با سازمانها، تشکلها و مراجع نظارتی جهت مشارکت در فرهنگ سازی عمومی و کنترل زیست محیطی به عنوان بخش دیگری از اقدامات زیست محیطی و مسئولیتهای اجتماعی شرکت یاد کرد.

آیا فولاد مبارکه اصفهان فرمان لوکوموتیو «توسعه سبز » را هم در دست دارد؟

احمد سعید بخش معاون اجرای طرح های توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار تیتر ۲۰  با اشاره به اهمیت الزامات زیست محیطی در کشور و سازگاری توسعه صنعتی و زیست محیطی گفت : 
شرکت فولاد مبارکه در امر استفاده از پسابهای شهری به منظور مقابله با بحران کمبود آب پیشرو بوده است و پس از اجرایی شدن این تمهیدات شرکتهای فولادی و صنعتی دیگر در این مسیر گام برداشته اند.

وی افزود :‌فولاد مبارکه اصفهان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان جهت استفاده بهینه از شبکه پسابهای شهری اطراف فولاد مبارکه هزینه کرده است تا میزان مصرف آب را کاهش دهد.

به گفته وی شرکت فولاد مبارکه با در نظر گرفتن الزامات زیست محیطی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، موفق به دریافت گواهینامۀ استاندارد مدیریت انرژی  شده است؛ همچنین در راستای همسویی با رویکردهای بین المللی، از سال ۲۰۱۱ تاکنون در برنامۀ تغییرات اقلیم انجمن جهانی فولاد مشارکت داشته و موفق به دریافت گواهینامۀ مشارکت و تقدیر از آن نهاد معتبر شده است. 

آیا فولاد مبارکه اصفهان فرمان لوکوموتیو «توسعه سبز » را هم در دست دارد؟

تمهیدات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سازگاری با محیط زیست قابل توجه است و امید است تا تعمیم این اقدامات در دیگر شرکتهای صنعتی به ویژه در سالهای تحریم ، ایران را مقتدر در مسیر توسعه همه جانبه ماندگار سازد.

ارسال نظرات
موضوعات روز