پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تیتر ۲۰ :‌
همزمان با طرح نشدن لایحه جدایی بازرگانی از صنعت و معدن روز گذشته در مجلس، سخنگوی دولت ضمن مخالف با طرح سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: اگر توانایی پرداخت هزینه های احیاء وزارت بازرگانی را دارد ، این هزینه را بخش اشتغالزایی صرف کند تا از بحران بیکاری کاسته شود.
کد خبر: ۳۵۷۷۶
همزمان با طرح نشدن لایحه جدایی بازرگانی از صنعت و معدن  روز گذشته در مجلس، سخنگوی دولت ضمن مخالف با طرح سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: اگر توانایی پرداخت هزینه های احیاء وزارت بازرگانی را دارد ، این هزینه را بخش اشتغالزایی صرف کند تا از بحران بیکاری کاسته شود.

تیتر20 / مهری بهزادپور – موضوع تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواسط سال گذشته مطرح شد و با وجود طرح لایجه در مجلس و مخالفت چند باره نمایندگان با آن، زمزمه پی گیری این طرح از سوی دولت و ارائه آن به مجلس از یک ماه گذشته باز به گوش رسید. اما همزمان با قرار گرفتن طرح در دستور کار مجلس، دولت خواهان مطرح نشدن آن شد . درخواستی که به یقین با تحلیل فضای مجلس و سنجش تعداد نمایندگان مخالف در مجلس صورت گرفت. 

موافقان و مخالفان طرح جدایی بازرگانی از صنعت و معدن 
دولت بر این باور است که ادغام این دو وزارتخانه عریض و طویل، اکنون سبب شده تا مشکلاتی همچون تنظیم بازار ایجاد شده و شرایطی فراهم شود که هر سیاستی که دولت به کار می‌گیرد، نتیجه بخش نخواهد بود.

در حالی که صاحبنظران معتقدند که مشاوره های اشتباه به دولت باعث این تصمیم در دولت شده است و یا اینکه دولت سعی در پوشش برخی از مشکلات به بهانه این ادغام هست . بر اساس آمارهای موجود پس از ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنعت در سال ۹۱، تولید محصولات کشاورزی روند صعودی در پیش گرفت تا جایی که در سال ۹۵ به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم و رشد محسوسی نیز در تولید دیگر محصولات چون؛ دانه های روغنی ، برنج  و شکر داشتیم که ماحصل آن حفظ ذخایر ارزی برای کشور بود.

دولت اگر پول دارد برای طرح احیاء وزارتخانه، صرف اشتغال کند
سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره دلیل رد لایحه ادغام روز گذشته در مجلس گفت : این طرح مال دولت است و بنا به درخواست آنها هفته قبل در دستور کار مجلس قرار گرفت ولی نماینده دولت مجدداَ در آخرین روز تیرماه درخواست تعویق بررسی آن تا دو هفته آینده را ارائه کردند.

به گفته باستانی  این طرح کارشناسی نشده است و هزینه ای بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان در برخواهد داشت که در شرایط فعلی بسیار سنگین است. 

وی افزود : دولت تاکید دارد تا بارمالی این طرح را از محل صرفه جویی ها تامین کند ، اما پولی نیست که از محل صرفه جویی آن تامین گردد ، علاوه بر آن اگر دولت توانایی تامین این هزینه گزاف را دارد بسیار مطلوب تر است تا این هزینه صرف اشتغالزایی و مبارزه با بحران بیکاری شود تا این طرح که بارمالی سنگینی را بر جامعه تحمل می کند.

طرح مجدد جدایی وزارتخانه باز هم رای نخواهد آورد
نماینده تربت حیدریه در ادامه با تاکید بر اینکه حتی اگر باز هم این طرح در مجلس ارائه گردد، رای نخواهد آورد به تیتر ۲۰ گفت :  ادغام این دو وزارتخانه در تمام کشورهای پیشرفته انجام شده است و این طرح تا الان در ایران نیز جا افتاده و بسیار مناسب تر است به جای تفکیک ، از معاونان قوی و توانمند در بخش های مختلف بهره گرفت تا به نتایج بهتری دست یابیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین خاطرنشان کرد: احیای وزارت بازرگانی تمرکز بخش صنعت و معدن و تجارت را معطوف بخش واردات خواهد کرد و بخش مهمی از تولید کشور ذبح خواهد شد.

باستانی یادآور شد: با توجه به روند کند بروکراسی در وزارتخانه ها ، در حال حاضر برای گرفتن یک استعلام ساده باید دو ماه مراحل اداری را طی کرد و در صورت تفکیک این زمان دو برابر خواهد شد و چرخه تولید و کارهای اجرایی بسیار سنگین خواهد شد. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:‌تعویض سردرها، اجاره یا خرید ساختمان های جدید در پایتخت و شهرهای دیگر، انتخاب معاونان ،‌کارمندان و ... هزینه گزافی را بر بدنه دولت و بالطبع جامعه تحمیل خواهد کرد که در وضعیت فعلی به هیچ وجه قابل توجیه نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن  در پایان تاکید کرد مجلس هم در حال حاضر و به یقین در آینده بااین طرح موافق نیست و بهتر است گزینه های بهتری برای نتیجه مطلوبتر بررسی شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز