چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
تیتر20 بررسی می کند؛
ایران خودرو با افتتاح خط تولید پژو 301 نشان داد می خواهد این محصول را بدون حضور شرکت فرانسوی ساخته و روانه بازار کند، آن هم با وجود مخالفت پژویی ها.
کد خبر: ۳۵۸۶۵
دو روی سکه داخلی سازی پژو 301

تیتر20 - ایران خودرو با افتتاح خط تولید پژو 301 نشان داد می خواهد این محصول را بدون حضور شرکت فرانسوی ساخته و روانه بازار کند، آن هم با وجود مخالفت پژویی ها.

بنا به گفته مسوولان ایران خودرو، بیش از 60 درصد قطعات پژو 301 داخلی سازی شده و قرار است تا پایان امسال، حدود 20 درصد دیگر نیز به این رقم اضافه شود تا 301 به تدریج خودرویی تقریبا داخلی لقب گیرد.

این داخلی سازی اما چه تبعاتی را برای ایران خودرو و البته مشتریان آینده پژو 301 به دنبال خواهد داشت؟

اگر از زوایای مثبت به ماجرای داخلی سازی پژو 301 بپردازیم، ساخت داخل قطعات این خودرو از جنبه مسائلی مانند توسعه محصول، کاهش هزینه تولید، حفظ اشتغال و همچنین بهبود داخلی سازی، خوشایند و مبارک است.

دو روی سکه داخلی سازی پژو 301 

 ایران خودرو در مسیر توسعه محصول
بنا به گفته ایران خودرویی ها، پلت فرم پژو 301 عملا در اختیار آنها قرار دارد، بنابراین علاوه بر تولید آن، چند محصول دیگر را نیز می توان روی این پلت فرم ساخت. با این حساب، داخلی سازی و تولید پژو 301 را می توان حرکت ایران خودرو در مسیر توسعه محصول دانست، اتفاقی که آینده این شرکت را متاثر از خود خواهد کرد.

توسعه محصول اما خود تضمینی است بابت حفظ اشتغال؛ همین خط تولید پژو 301 که البته هنوز چند ماه تا آغاز تولید انبوه در آن باقی مانده، اگر شغلی جدید را ایجاد نکند، حداقل ایران خودرو را در حفظ اشتغال در این شرایط سخت تحریم و افت تولید، کمک خواهد کرد.

 در ادامه نیز با توجه به وعده ایران خودرو مبنی بر تولید چهار محصول دیگر روی پلت فرم پژو 301، می توان به حفظ بیشتر اشتغال و حتی ایجاد شغل های جدید نیز امیدوار بود. 

دو روی سکه داخلی سازی پژو 301
در کنار اینها، به ثمر نشستن پروژه داخلی سازی و تولید پژو 301 می تواند نقطه عطفی در قطعه سازی کشور باشد و راه را برای پروژه هایی دیگر باز کند.

 در حال حاضر با توجه به تحریم خودروسازی و مختل شدن تامین قطعات از خارج و البته رشد نرخ ارز، داخلی سازی قطعات علاوه بر الزام، یک فرصت نیز به حساب می آید و بنابراین پژو 301 می تواند الگوی مناسبی در این راه باشد. در نهایت اما انتظار می رود با توجه به کاهش ارزبری تامین قطعات پژو 301 با توجه به داخلی سازی آن، قیمت تمام شده این محصول نیز کاهش پیدا کند. 


تبعات منفی داخلی سازی پژو301
اما ساخت داخل و تولید پژو 301 می تواند تبعاتی منفی را نیز پدید بیاورد، از جمله شکایت پژو از ایران خودرویی ها و همچنین افت کیفی این محصول (نسبت به مدل اصلی).

در باب احتمال شکایت پژو از ایران خودرو، مسئله با این برمی گردد که خودروساز فرانسوی به دلیل تحریم از ایران رفته و با تولید 301 توسط ایران خودرو مخالف است.

به هر حال 301 برند پژو به شمار می رود و این شرکت نمی خواهد وقتی خود در ایران حضور ندارد، محصول بدون نظارت کمی و کیفی به تولید برسد. پژویی ها قبلا به ایران خودرو بابت تولید بدون مجوز 301 هشدار داده اند، اما طرف ایرانی اهمیتی به آن نداده و حتی تولید آزمایشی این خودرو را نیز آغاز کرده است.

با این حساب احتمال شکایت پژو از ایران خودرو را نمی توان صفر دانست و طبعا اگر این اتفاق رخ بدهد، برای آبی های جاده مخصوص بی دردسر نخواهد بود. 

این موضوع وقتی جالب تر می شود که گفته های مدیرعامل ایران خودرو را مبنی بر مخالفت پژو با تولید 301 مرور کنیم. یکه زارع می گوید پژویی ها در جلسه مشترک با وی تاکید کرده اند ایران خودرو نباید پژو 301 را تولید کند، زیرا این شرکت (پژو) از قرارداد خارج شده است. با این حال ایران خودرو ضمن افزایش داخلی سازی پژو 301، قصد دارد آن را به عنوان محصول شماره یک خود به تولید برساند و این یعنی، اعتباری برای هشدار پژویی ها مبنی بر ممنوعیت تولید این محصول قائل نیست. به نظر می رسد این اعتبار از قراردادی که ایران خودرویی ها با پژو بسته اند حاصل شده است.

در کنار این موضوع اما افت کیفی پژو 301 نیز دیگر اتفاقی است که امکان رخ دادن آن با توجه به داخلی سازی خودرو موردنظر وجود دارد. تجربه نشان داده داخلی سازی خودروها در ایران معمولا با افت کیفی (در مقایسه با نمونه اصلی) همراه است، مخصوصا حالا که به دلیل تحریم ها امکان ارتباط با شرکت های خارجی نیست. 
  

ارسال نظرات
موضوعات روز