شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
سعید باستانی ،سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در گفت وگوبا تیتر20:
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن:دو سال حمایت کامل از خودروسازان در قالب توقف واردات، پرداخت طلب های آنها، دراختیار گذاشتن سرمایه درگردش و ... عامل تقویت و سرپاشدن آنها و در غیراینصورت حذف آنها از چرخه اقتصادی است.
کد خبر: ۳۶۰۷۷
صنعت خودرو برای حل مشکلاتش حمایت جدی نمی شود

تیتر20/مهری بهزاد پور - کیفیت و کمیت محصولات خودروسازان داخلی همواره با نظرات مخالفان و موافقان در کشور مواجه بوده و این مسئله به ویژه در چند ساله اخیر که خودروسازان نیز با مشکلات تحریم و نوسانات ارزی روبرو بوده اند پررنگ تر شده است.
نارضایتی مردم درباره کیفیت خودروها، تحویل ندادن به موقع خودرو، نبود قطعات وکیفیت تعمیرگاهی و .... از جمله مشکلاتی است که خریداران خودروهای داخلی با آن دست به گریبان بوده اند. اما با وجود این به دلیل قیمت خودرو ها در برابر خودروهای خارجی باز هم در صف خریداران خودروهای داخلی قرار گرفتند .
اما به واقع راه حل این مشکل چیست؟ آیا باید بدون توجه به پتانسیل فعالیت چندین ساله خودروسازان داخلی آنها را متوقف کرد؟ آیا باید تعرفه واردات را کاهش داد تا انگیزه خودروسازان داخلی برای تقویت کیفیت ساخت داخل کاهش یابد؟ یا تعرفه را افزایش داد تا خودروسازان با جانی تقویت شده خونی تازه را در خطوط تولید خود تزریق کنند؟ 
از این رو به گفت و گو با یکی از صاحبنظران و مسئولان این حوزه در جایگاه قانونگذاری و در تعامل با دولت و بخش اجرا نشستیم .

سعید باستانی ،سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با خبرنگار تیتر ۲۰ در اینباره گفت : برای تقویت کیفی و کمی خودروهای تولید شده در داخل کشور باید چند اقدام جدی کرد، کاری که تا کنون به طور کامل و ویژه به آن پرداخته نشده است. 
سعید باستانی با بیان اینکه در حوزه خودروسازی چند کار باید کرد تا به سرانجامی معلوم رسید گفت : باید سرمایه در گردش در اختیار خودروسازان قرار گیرد، از قطعه سازان به طور جدی حمایت شود، واردات صفر شود، به پرداخت طلب های آنها کمک جدی شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود:‌ اگر طی دو سال دفاع و حمایت جانانه ای از خودروسازان به عمل آید و خودروسازان نیز موظف بشوند پلتفرم ها  و محصولات خود را با تاکید بر سه کلمه رقابت پذیر، ارزان قیمت و صادرات محور تولید کنند می توان به حضور خودرسازان داخلی امیدوار بود .
نماینده تربت حیدریه در پاسخ به این سوال به زعم شما تا کنون حمایت مطلوبی از خودروسازان صورت نگرفته است گفت : تا کنون به شکل جدی این کار نه در بخش تولید، نه عرضه انجام نشده است. 
باستانی ضمن اشاره به اینکه طی ۲۰ سال گذشته با استفاده از پتانسیل های داخلی ساخت بسیاری از قطعات داخلی بومی سازی شده اند افزود : چنانچه دولت هم به سهم خود در بخش سیاست گذاری ها مدیریت صحیحی داشته باشد می توان به سرانجام مطلوب رسید .
وی در باره تخلفات احتمالی خودروسازان در این مسیر و خروج از مسیر پیش بینی شده در رشد اقتصادی گفت : دولت ابزارهای بسیاری در اختیار دارد که می تواند در صورت لزوم از آن بهره جوید .
باستانی « تعرفه » را ابزاری قوی ذکر کرد که دولت با در اختیار داشتن آن می تواند با افزایش تعرفه واردات و کاستن آن خودروسازان را در مسیر اصلی هدایت کند.
این نماینده مجلس در ادامه در زمینه قیمت گذاری دستوری دولت در بسیاری از بخش های اقتصادی از جمله خودرو به خبرنگار تیتر ۲۰ گفت : وزارت صنعت ،‌معدن  و تجارت به دنبال این هستند که سهام خود را در این بخش واگذار کنند و چنانچه این امر تحقق یابد وضعیت صنعت خودرو بهبود خواهد یافت.

ارسال نظرات
موضوعات روز