سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
تیتر20 به بهانه نصب اجباری کارتخوان برای پزشکان بررسی می کند؛
در حالی سازمان امور مالیاتی فشارها برای نصب و استفاده از دستگاههای کارتخوان در مطب پزشکان را با اعلام ضرب الاجل های زمانی، افزایش می دهد که بنظر هنوز شرایط و زیرساختهای مناسب، از منظر هماهنگی بین دستگاهها، در این زمینه فراهم نیست.
کد خبر: ۳۶۴۱۸
سرنوشت کارتخوان های اجباری چه خواهد بود؟

تیتر20 / سارا دلیریان – موضوع فرار مالیاتی برخی از پزشکان از سال گذشته با هشتگ #پزشک_فراری_از_کارتخوان در شبکه های اجتماعی ترند شد و با این استدلال که تعدادی از پزشکان با قرارندادن دستگاه های کارتخوان در مطب، سعی در پنهان سازی میزان واقعی درآمد و عدم پرداخت مالیات دارند، بحث اجباری شدن نصب کارتخوان در مطب ها قوت گرفت و در نهایت با تصویب قانون از سوی مجلس شورای اسلامی و ورود سازمان امورمالیاتی به این قضیه، پزشکان موظف شدند تا 30 مرداد ماه جاری، در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی ثبت نام کنند و گفته شده که از ابتدای مهر ماه این سیستم فعال بوده و تراکنش ها از سوی سازمان امور مالیاتی رصد خواهند شد.

عدم هماهنگی با شرکت های پرداخت؛ موضوعی که می تواند یک تنه طرح را نقش بر آب کند!
در حالی سازمان امور مالیاتی فشارها برای نصب و استفاده از دستگاههای کارتخوان در مطب پزشکان را با اعلام ضرب الاجل های زمانی، افزایش می دهد که بنظر هنوز شرایط و زیرساخت های مناسب، از منظر هماهنگی بین دستگاهها، در این زمینه فراهم نیست.

تجهیز و بهره برداری از دستگاههای کارتخوان، موضوعی است که شرکت های پرداخت در کشور متولی اجرایی آن هستند و بررسی های خبرنگار تیتر20، حاکی است این شرکت ها هنوز تکلیف عملیاتی لازم الاجرایی در این خصوص کسب نکرده اند.گرچه اقداماتی صورت گرفته و برخی شرکت ها کم و بیش به موضوع ورود کرده اند اما بدیهی است با توجه به تنوع تعداد شرکت های PSP و بازار رقابتی این شرکت ها، دستور العملی واحد و لازم الاجرا از نهاد بالادستی، نیاز است که هنوز چنین دستورالعملی به شرکت های پرداخت ابلاغ نشده است.

با توجه به اینکه شرکت های پرداخت، با واسطه شاپرک، زیرمجموعه ای از بانک مرکزی بوده و تنها ملزم به ارائه اطلاعات تراکنشی افراد به این نهاد هستند، بدیهی است تصمیم بانک مرکزی در خصوص این اقدام می تواند سرنوشت طرح را مشخص کند. ناگفته پیداست که بدون حضور یکپارچه و الزامی شرکت های پرداخت در این طرح، باید پیش از شروع، فاتحه عملیاتی شدن چنین اقدامی را خواند!

پرواضح است که اگر حتی یک یا دو شرکت PSP در این طرح حضور الزام آور نداشته باشند، شرایط برای انجام تراکنش و استفاده از کارتخوان غیرمتصل به سازمان امور مالیاتی فراهم شده و عملا امکان دور زدن قوانین برای عده اندکی که قصد همکاری ندارند مهیا خواهد شد. 

سرنوشت کارتخوان های اجباری چه خواهد بود؟
شرکت های پرداخت، امکان جلوگیری از تخلف های احتمالی و دور زدن قوانین را دارند؟!
موضوع قابل تامل دیگر، توجه به این نکته است که چالش احراز هویت در پرداخت های الکترونیک یکی از مسائل اصلی این حوزه است که هنوز صنعت پرداخت کشور برای چاره اندیشی در این خصوص، به تصمیم واحدی نرسیده است. در خصوص این طرح نیز باید توجه شود که به عنوان مثال، چنانچه در یک مطب پزشکی کارت خوان ثابت یا سیار غیر متصل به حساب سازمان امور مالیاتی و به نام شخصی غیر از پزشک مستقر در مطب موجود بوده و برای انجام تراکنش به مراجعین ارائه شود، آیا امکان تشخیص و ردیابی تراکنش فراهم خواهد بود؟  

بدیهی است نمی توان نتایج چنین اقدام بزرگی را منوط به بازرسی و کنترل های موردی و ادواری بر اساس مشاهدات میدانی نمود و صنعت پرداخت باید پاسخ های روشنی و راهکارهایی متقن، برای چالش استفاده از کارتخوان های اجاره ای، کارت خوان های بی هویت و شفافیت در سازوکار ابزارهای پرداخت ارائه نماید.

سخن آخر اینکه موضوع اجباری شدن استفاده از دستگاههای کارتخوان در مطب های پزشکی، موضوعی پیچیده و چند وجهی است که صرفا با زبان زور و برخوردهای سلبی نتیجه ای دلخواه نخواهد داد و قطعا موضوع جلوگیری از فرار مالیاتی در بخشی از این حرفه را  با شیوه های تخریبی و قهری نمی توان سامان داد. همچنین باید به نقش همه بازیگران حاضر در این طرح نیز توجه ویژه داشت.
 

ارسال نظرات
موضوعات روز