سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
تیتر20 بررسی می کند؛
نظام عرضه و توزیع محصولات در میادین میوه و تره بار تهران ، که عمدتا در انحصار شهرداری هاست به دلیل فاصله گرفتن محسوس قیمت ها در میادین از مغازه های سطح شهر و روانه شدن تعداد بیشتری از شهروندان به سطح میادین به دلیل شرایط شکننده اقتصادی، این بخش را بیش از پیش نیازمند نظارت وپایش ارگان های ذی ربط کرده است.
کد خبر: ۳۶۵۰۲
چرا میادین میوه وتره بار شهرداری نیازمند نظارت بیشتر هستند؟

تیتر20 - اهمیت نظارت بر کار میادین میوه و تره بار در وهله اول از آن جا ناشی می شود که با توجه به رشد سرسام آور قیمت ها در شاکله کلی بازار و نبود مکانیزم قیمت گذاری مناسب در مغازه های شخصی، مخصوصا در مناطق نیمه شمالی شهر تهران، میدان های شهرداری می توانند اهرم کنترل کننده قیمت بوده و مقداری از دغدغه شهروندان عادی را کاهش دهند.

مقایسه قیمت میان مغازه های شمال شهر و میادین رسمی نشان می دهد که گاهی قیمت یک کالای مشابه در مغازه های شخصی شمال شهر به بیش از 2برابر قیمت های رسمی میادین می رسد.

اگرچه این مساله به خودی خود نکته مثبتی است؛ اما برخی از صاحبان و مستاجران غرف شهرداری با تکیه بر همین نکته گاهی اوقات از نظر کیفیت و ارائه محصول دست به کارهایی می زنند که متضرر اصلی آن مصرف کننده خرد است که به دلیل مشکلات معیشتی این روزها چاره ای جز خرید از این میادین ندارد. 

جدا کردن محصولات با کیفیت و عدم ارائه آن در سبد میوه ها و کاهش روزافزون کیفیت کالاهای ارائه شده بخشی از این رفتارهای نوظهور است که به این سبب فروشندگان تلاش می کنند اختلاف منطقی قیمت های کنترل شده در این میادین با مغازه های شخصی را به زعم خود جبران کنند.

جدا کردن میوه های با کیفیت و ارائه آن ها از کانال هایی غیر از سبد محصولات غرفه ها ضمن این توهین و تضییعی آشکار نسبت به شهروندان محترم است، همچنین می تواند مصداق بارز کم فروشی و ناعدالتی باشد. مساله ای که باید به جدیت از سوی مدیران مربوطه پی گیری شده و نسبت به احقاق حقوق مصرف کنندگان اقدامی شود.

از سویی دیگر برقراری ارتباط دوستانه و منفعت طلبانه با گردانندگان غرف میادین توسط افراد مختلف وصاحبان کسب وکارهای دیگر در محله ها برای تامین نیازشان از محصولات دست چین میادین و سوء استفاده های ناشی از آن موضوع نظارت های جدی تر را ضروری می کند. 

تفاوت های قیمت بین مغازه های شخصی و غرفه های مستقر در میادین به عوامل متعددی مانند اجازه مغازه ها، سرقفلی سنگین برخی از مغازه های داخل شهر و البته توان خرید متفاوت شهروندان در برخی از مناطق شهری باز می گردد که موضوع بحث ما نیست.

البته شهرداری ها نیز می توانند برای از بین بردن ذهنیت فوق در میان فروشندگان و غرفه داران میادین نسبت به تعدیل اجاره بها و ارائه خدمات جایگزین اقدام کنند که درنهایت اقدامی در راستای دفاع از حقوق مصرف کنندگان وشهرندان عادی در شرایط فعلی است.

چرا میادین میوه وتره بار شهرداری نیازمند نظارت بیشتر هستند؟
مساله نظارت بر نحوه نگهداری و توزیع، کنترل کیفی و همچین رعایت الگوها و اصول بهداشت فردی و محیطی در کنار اموری چون تقویت امکان ردیابی محصولات و ارتقای دانش فردی و بهداشت متصدیان غرف و مسائلی از این دست با توجه به اهمیت ذاتی آن امری مستمر و همیشگی است که نباید در آن لحظه ای وققه ایجاد شود.

بدیهی است که این امور با صدور بخشنامه ها و دستور العمل های کلی و ارسال آن به میادین امکان پذیر نیست و ضروری است که به طور پیوسته ماموران کنترل کیفی و بهداشتی هر روز در سطح میادین حضور داشته و به طور فیزیکی نسبت به کنترل های مربوطه اقدام کنند. 

حفظ حقوق شهروندی و رعایت کرامت انسانی که این روزها برخی از مدیران دولتی به طور مستمر ازآن سخن می گویند، جزو امور انتزاعی نیست و در مجاری شهری و در مراکز خرید و نحوه ارائه خدمات به شهروندان قابل تصور است. 

به طور مثال آموزش مداوم متصدیان غرف و بهره برداران میادین میوه که هنگام برخورد با مشتریان اصول اولیه مشتری مداری را رعایت کنند و ارائه خدمات و محصولات باکیفیت را از حقوق مسلم شهروندان بدانند، امری بدیهی و پیش پا افتاده است که متاسفانه نمود بارزی از آن را در سطح شهر نمی ببنیم.

نکته ای که باید بر آن تاکید شود این است که نظارت مکانیکی بر نرخ نامه های سازمان میادین میوه و تره بار و حتی الزام به ارائه حق دست چین کردن میوه ها به تنهایی رافع مشکل نیست. همگی می دانیم که برای دور زدن دستور العمل های نظارتی راه های زیادی وجود دارد که در نبود یک نظارت فیزیکی و همه جانبه قابل انجام است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز