سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
طرح حمایت از شاغلین کم درآمد آذرماه سال گذشته با هدف ارائه راهکار حمایتی برای بهبود وضعیت کارگران در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و با وجود اینکه در صحن علنی مجلس با کلیات این طرح موافقت شد، اما همچنان مسکوت مانده و خبری از آن نیست.
کد خبر: ۳۶۵۰۶
تیتر20 - آذرماه ۱۳۹۷ بود که کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، طرحی درباره آسیب‌شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی در مجلس قرائت شد و با امضای ۶۷ نفر از نمایندگان اعلام وصول شد تا ازشاغلین فقیر و بیکاران حمایت کند.

این طرح هشت ماده داشت و در مقدمه آن آمده بود: اصول ۲۹، ۲۸ و ۴۳ قانون اساسی بر وظیفه دولت بر ایجاد امکان اشتغال و همچنین برخورداری همگان از تأمین اجتماعی، بیمه و تأمین نیازهای اساسی تصریح دارد و با وجود تلاشهای قانونی و اجرایی صورت گرفته طی چهار دهه گذشته، همچنان

بخشی از جامعه از فرصت شغلی بی‌بهره‌اند یا با وجود اینکه اشتغال به کار دارند، از تأمین نیازهای اساسی، دستمزد مکفی و پوشش تأمین اجتماعی محروم هستند.

همچنین در مقدمه این طرح آماری از وضعیت شاغلین ارائه شده و اشاره کرده بود که در دوره ۹۵- ۱۳۸۴، به طور متوسط ۴۷ درصد از شاغلین بیمه و ۵۳ درصد نیز فاقد بیمه بوده اند.

علاوه براین ۶۱ درصد از سرپرستان خانوارهای فقیر شاغل در بخش مشاغل مزد و حقوق‌بگیر بخش خصوصی ۱۴.۲۵ درصد به عنوان کارکن مستقل در بخش کشاورزی و ۱۸.۷۳ درصد به عنوان کارکن مستقل در بخش غیرکشاورزی مشغول به کار هستند و بخشی از کارگران شاغل در کارگاه‌های صنعتی زیر خط فقر و با دستمزد پایین مشغول به کار بودند و به لحاظ میزان درآمد، تفاوت قابل توجهی با بیکاران ندارند.

براساس این گزارش، هدف این طرح، حساس سازی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران به سطح معیشتی شاغلین و ارائه راهکار حمایتی برای بهبود وضعیت معیشتی آنان عنوان شده بود.

دوازدهم اردیبهشت ماه امسال حمید رضا فولادگرنماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی موضوع تدوین طرحی برای حمایت از اشتغال را مطرح ساخت و گفته بود که در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، بررسی و آسیب‌شناسی از مقوله‌های حمایت از  اشتغال پرداخته‌اند و ضعف‌ها و خلاءهای که در این حوزه وجود دارد با نظر کارشناسان جمع آوری و گزارشی نیز در این زمینه تدوین شده است.

قرار بود طرح حمایت از شاغلین کم درآمد پس از جمع‌بندی نهایی به هیات رئیسه ارائه شود، اما تا کنون خبری از این طرح نیست.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص این طرح، گفت: طرح شاغلین کم درآمد در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و یکی از مفاد آن  این بود که بخش زیادی از نیروی کار که شاغل یا اشتغال ناقص دارند، نیاز به حمایت دارند، به گونه‌ای که معیشت مناسبی داشته باشند.

«عیسی منصوری» افزود: سال گذشته کمیسیون مربوطه این را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی برد و موافقت خود را با کلیات آن اعلام کردیم و منتظر بودیم وارد مراحل بعد شود و به کمیسیون بازگشت کند و اعلام نظر نهایی شود، اما تاکنون خبری از آن نیست و احتمال دارد در کمیسیون مربوطه باشد.  

وی اظهارداشت: سقف درآمدی در این طرح اعلام نشده و انتظار می رود توسط دولت سقف مشخص شود، در عین حال تعداد قابل توجهی از نیروی کار، رسمی نیستند و بیمه نشده‌اند و توصیه شده که بیمه شوند و افرادی که بیمه نشدند تحت پوشش حمایتی قرار گیرند و این امر به حمایت‌های اجتماعی مربوط می شود که به شکل مستقل انجام می‌شود.

منصوری افزود: بخش دیگر این است که نیروی کار غیررسمی تبدیل به نیروی کار رسمی شود و نکته دیگر در این طرح،  همه داده‌های مربوط به اشتغال و بیکاری ثبت شوند، یعنی بررسی‌ها در مورد بازار کار مبتنی بر داده‌های مرکز آمار که به صورت آماری و نمونه برداری است، نباشد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در حال راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان است تا همه فعالان در سن کار(یعنی ۱۵ تا ۶۵ ساله) چه افرادی که در شمار جمعیت فعال محسوب می شوند و آنهایی که غیرفعال هستند، تحت پوشش قرار می‌گیرند و اطلاعات آنها ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت کار با کلیات طرح موافقت کرد و در جزئیات اختلاف نظرهایی وجود داشت که به کمیسیون مربوطه بازگشت داده شد و انتظار می رود وارد مراحل بعد شود./ایرنا
ارسال نظرات
موضوعات روز