سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
بانک صادرات ایران یکی از نمونه های موفق در مدیریت بانکی و منابع پولی و مالی کشور است که توانست پس از دوره ای برنامه ریزی شده و مشخص، خود را به نقطه سوددهی برساند.
کد خبر: ۳۶۵۱۷
تیتر20 - ضعف مدیریتی و عملکردی در دوره مدیریت پیشین بانک صادرات، شایعه قرار گیری بانک صادرات در سراشیبی ورشکستگی را بر سر زبان ها انداخت . این موضوع باعث شد تا بسیاری از سهامداران این بانک با چالش های متعددی روبرو شوند اما نحوه مدیریت صحیح منابع مالی توسط مدیریت جدید این بانک، منجر به آن شد که منابع موجود به درستی شناسایی شده و فرصتی دوباره برای رشد بانک پدیدار شود. حضور مدیران جدید در بانک بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره وبصادر را کاهش داده و شرایط قبلی را به شرایط امید بخشی برای بانک صادرات تبدیل کرد. چنانچه سودآوری را برای بزرگترین بانک حاضر در بازار سهام بوجود آورد.

بانک صادرات به عنوان بزرگترین بانک کشور با بیش از ۲۴۰۰ شعبه ،بیش از  150000 میلیارد تومان دارایی و ۲۲ شعبه بین المللی و برخوردار از بیش از 20 میلیون کارت صادر شده بانکی فعال در دست مشتریان در دوره جدید مدیریتی با برنامه ریزی مشخص و گام به گام، واژه ورشکستگی را به شایعات پوچ تبدیل کرد. مدیریت جدید بانک صادرات تا آنجا پیش رفت که انتهای سال ۹۸ را برای این بانک، سالی سودآور پیش بینی کرد چنانکه برای رسیدن به این موضوع برنامه ریزی های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدتی را در نظر گرفت.

گزارش بسیج حاکی از آن است که الگوی بانک صادرات و نحوه خروج این بانک از زیان دهی بدون تزریق سرمایه های مالی و تنها با تغییر نگاه کلان مدیریتی، نشان از توانمندی مدیران این بانک در حوزه‌های اقتصادی و بانکی دارد. چه آنکه در واقع نحوه مدیریت بهینه از منابع مالی از خود وجود منابع مالی و کمیت آن اهمیت بیشتری برخوردار است و مدیران این بنگاه اقتصادی نشان دادند که به خوبی از پس مدیریت منابع بر آمده اند.

در همین زمینه اما ابراهیم نیکو،عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد موفق بانک صادرات ایران طی سالیان اخیر و نحوه صحیح مدیریت منابع پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج گفت: اگر در حوزه اقتصادی ، پولی و بانکی شاهد ضعف هایی هستیم باید بدانیم که بیش از ۸۰ درصد آن به حوزه مدیریت ها برمیگردد.

وی تصمیم گیری های ناصحیح برخی از مدیران بانکی را علت ناکارآمدی برخی بانک ها و حرکت آنها به سمت زیان دهی برشمرد و افزود: در واقع تصمیم گیری های غلط برخی از مدیران در حوزه اقتصادی منجر به هدر رفت منابع مالی وسرمایه ها می شود. به عبارت دیگر کار بلد نبودن برخی از مدیران در برنامه ریزی صحیح به خصوص در حوزه اقتصادی و ساماندهی نیروهای تحت امرشان منجر به بی نظمی و هدف منابع خواهد شد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ناکارآمدی حوزه ی اقتصادی کشور را به ناکارآمدی مدیران ارتباط داد و تصریح کرد: اگر امروز علاوه بر حوزه‌های پولی و بانکی در بخش های اقتصادی نیز دچار ضعف هستیم و به عبارتی دیگر اقتصاد کشور فشل شده است به علت ناکارآمدی برخی مدیران اقتصادی است. تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از منابع موجود در کشور به ویژه استفاده درست از نیروهای جوان و کارآمد گواهی بر لزوم بهره گیری آنها از منابع موجود کشور است.

وی تغییر درست در مدیریت بانک صادرات در راستای سودهی بیشتر و عملکرد بهینه تر در استفاده از منابع را الگویی مناسب برای بهره گیری در سایر حوزه ها دانست و افزود: بانک صادرات شاهدی برای دیگر حوزه‌های اقتصادی کشور است به گونه‌ای که این بانک الگویی برای بهبود سایر حوزه های اقتصادی کشور و تغییر مدیران ناکارآمد می تواند باشد. وضعیت امروز این بانک و مقایسه آن با قبل به خوبی شاهد آن است که وقتی انگیزه و اهتمام کافی برای استفاده بهینه از منابع وجود داشته باشد، رشد و پیشرفت کاملا ملموس و قابل اندازه گیری است.

نکو تصریح کرد: تغییر مدیریتی در بانک صادرات و بهبود وضعیت آن نشان از این دارد که مدیران توانمند مجموعه کارآمد و قدرتمندی را به وجود می آورند. چون بانک صادرات بدون تغییر و تزریق منابع مالی از وضعیت زیان ده به وضعیت سود ده رشد پیدا کرده و این موضوع نشان از ساماندهی صحیح منابع موجود توسط مدیران کارآمد این بانک دارد.

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت بانک صادرات با در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات خاص محقق نشده بلکه با تغییر در وضعیت مدیریتی و جذب تجهیزات توسط مدیران کارآمد محقق شده و این خود نشان می دهد که متاسفانه مدیران ناکارآمد از ابزارها نیز به درستی استفاده نمی کنند.

اظاهرات ابراهیم نکو در تمجید از فعالیت های مدیریتی مدیریت جدید بانک صادرات در حالی است که گفتنی است؛ کاهش ٨١ درصدی بدهی بانک صادرات به بقیه بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری و افت ٢٣ درصدی بدهی بانک صادرات به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در کنار افزایش ٥١ درصدی سپرده‌های دیداری و ارزان‌قیمت، حکایت از تلاش و عزم شبکه بانک صادرات ایران برای خروج از زیان و تحقق دست‌یابی به نقطه سر به سر در آینده نزدیک دارد.

در این بین باید دانست که تهاتر بیش از ٩٠ هزار میلیارد ریالی از مطالبات بانک از دولت با بدهی به بانک مرکزی، تأثیر قابل توجهی بر بهبود صورت‌های مالی بانک صادرات داشته که در کنار افزایش سرمایه ٢٠٣ درصدی اواخر سال ٩٧ این بانک، موجب خروج کامل بانک از شمولیت ماده ١٤١ قانون تجارت را فراهم آورده است.

بر این اساس بر مبنای اخبار و اسناد موجود، در ١٢ماهه منتهی به پایان اسفندماه سال ٩٧، افزایش ١٣٧ درصدی سهم بانک از درآمدهای مشاع و افزایش ٣١ درصدی درآمدهای غیرمشاع نیز موجب تقویت چشم‌انداز سودآوی در سال ٩٨ از سوی این بانک شده است.

چنانچه با کاهش 33 درصدی زیان این بانک در ١٢ ماهه منتهی به پایان سال ٩٧ نسبت به سال ٩٦، زیان هر سهم بانک صادرات ایران از ٢٠٥ ریال سال ٩٦ به ٤٤ریال کاهش یافته که این خود می تواند دلیلی باشد تا وعده حجت الله صیدی مدیرعامل جدید بانک صادرات در تحقق سودآوری سال ٩٨ را دست‌یافتنی‌تر نشان دهد.

از سوی دیگر براساس شاخص ها، زیان عملکردی بانک صادرات ایران از رقم ٣٥ هزار و ٨٧٨ میلیارد ریال در سال ٩٦ به 24 هزار میلیارد ریال در سال ٩٧ رسیده و به این ترتیب حجم نزولی این زیان نسبت به سال قبل 33 درصد کاهش یافته است . که نشان از نتایج مثبت و امیدوارکننده برنامه‌های مدیریت جدید و تلاش کارکنان آن بانک برای حضور فعال تر در پهنه اقتصادی کشور دارد.

همچنین بر پایه اسناد موجود، بانک صادرات ایران طی 9 ماهه پایانی سال 97 موفق به اعطای تسهیلات مسکن و ازدواج به جوانان شد که این روند نشان از پویایی، زنده بودن، گستره فعالیت و جهش بزرگ این بانک در نحوه ی صحیح مدیریت منابع پولی و بانکی دارد. برهمین اساس این بانک طی ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه سال 97 با اعطای ۱۵ هزار و ۷۸۹ فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر هشت هزار و ۱۱۷ میلیارد ریال برای حمایت از مسکن اقشار ویژه (خانواده‌های محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران)، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، نوسازی بافت‌های فرسوده و احداث حمام در مناطق کمتر توسعه یافته روستاهای کشور سعی کرد تا علاوه بر آنکه از سهم زیان دهی خود می کاهد اما همچنان در بُعد ایفای مسئولیت های اجتماعی، خود را از سایر همقطارانش متمایز سازد.

همچنین این بانک در ادامه وظیفه شناسی خود در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، زمینه ازدواج ٩٤ هزار و ٤١٨ نفر را در ٩ ماه منتهی به پایان آذرماه سال جاری با اعطای بیش از ١٤ هزار و ٦٣٧ میلیارد ریال وام ازدواج و تهیه جهیزیه فراهم کرده است. پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه به عنوان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های تسهیلات حمایتی این بانک در دستور کار بوده که درهمین راستا تعداد وام‌های پرداختی در این حوزه از ابتدای سال ٩٦ تا پایان آذرماه سال ٩٧ به ٢٤٧ هزار و ١٣٣ فقره به ارزش بالغ بر ٣٠ هزار و ٤٩١ میلیارد ریال رسیده است. این خود گواهی است که برخلاف تصور برخی،  شتاب در مدیریت صحیح منابع منجر به افزایش کارآمدی و بهینه سازی منابع و ازدیاد حضور چابک در صحنه های اجتماعی و فرهنگ ساز بنگاههایی نظیر بانک صادرات هم خواهد شد./روابط عمومی بانک صادرات به نقل از بسیج نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز