جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
تیتر20 بررسی می کند؛
پیش بینی می شود با تلاش بانک‌ها و متعاقبا شرکت‌های پرداخت وابسته و استفاده از برنامه‌های جدید و متنوع کردن نرم افزارها، در آینده نه چندان دور عرصه برای یکه تازی آپ محدود تر خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۹۰۰
آپ

تیتر20 / سارا دلیریان پرداخت الکترونیکدر کشور این روزها با وجود اینکه در عرصه سودآوری برای شرکت های پرداخت همچنان با نام دستگاههای POS گره خورده است اما با پیشرفت های موثر تکنولوژی و تنوع ابزارهای پرداخت دیگر، کمتر کسی است که تاثیر شگرفاپلیکیشن های پرداخترا بر تحولات این عرصه و راهبرد شرکتهای پرداخت در عرصه سود و زیان در این بستر را انکار نماید.

با ظهور فناوری های نوین در حوزه پرداخت های مالی و خدمات بانکداری، امروزه بسیار بیشتر از هر زمانی، کاربران به سمت استفاده از خدمات پرداخت همراه روی آورده و در همین زمینه ظهور و گسترشاپلیکیشن های پرداختبه طور فزاینده ای در جریان است. اپلیکیشن هایی که آرام و پیوسته وارد زندگی عموم ما شده و روز به روز بر تنوع خدماتی که به مشتریان ارائه می کنند افزوده می شود.

بدیهی است با گسترشبانکداری الکترونیکو بانکداری همراه، پرداخت های موبایل وکیف پول های دیجیتالیکی از سریع ترین رشد ها را در بازار امروزی پرداخت ها دارند و این حوزه، تبدیل به یکی از پررقابت ترین عرصه ها برای شرکت های پرداختی شده است.

این روزها با ورود بازیگران جدید به این عرصه از جمله بانک ها که تا پیش از این صرفا بااپلیکیشن های همراه بانکدر بازار مالی نقش داشتند وشرکت های پرداختیکه این تغییر پارادایم را بیش از گذشته در عرصه رقابت دریافته اند رقابت در این عرصه شکل جدیدتری گرفته و بیراه نخواهد بود اگر پیش بینی کنیم به زودی شاهد تراکم لیدرهایی پرقدرت در عرصه پرداخت موبایلی خواهیم بود وشاید دور نیست که اپلیکیشنشرکت آسان پرداخت پرشینکه با نام تجاری آپ برای مدت های طولانی سرمدار این حوزه قلمداد می شد از سوی رقبای پرقدرت به چالش کشیده شود.

اپلیکیشن آپکه در سال های گذشته همواره لیدر بازار در این بخش محسوب می شده است و سهم بازار عمده را در بخش پرداخت موبایلی در اختیار داشته همواره مدعی جریانی پرقدرت در این بخش بازار بوده و توانسته رقبا را در این بخش با فاصله ای زیاد پشت سر بگذارد اما باید دید آپ می تواند همچنان به این یکه تازی ادامه دهد و نفوذ خود را بر این بخش از بازار حفظ کند؟

اگرچه بسیاری از فعالینصنعت پرداختمعتقدند که در این حوزه، بازار لیدرهای خود را در هر بخش شناخته و کم و بیش تقسیم بندی سنتی خود را حفظ خواهد کرد اما آمارها حکایت از این دارند شرکتهای رقیب با گسترش خدمات و سرمایه گذاری در بخش اپلیکشن های موبایلی به طور آرام و پیوسته در حال نزدیکی به صدر جدول و به چالش کشیدن پیشتازی های آپ هستند.


شاپرک نهایی

آمارها روایت می کنند...

بر اساس آخرین آمار منتشر شده،آپدر تیرماه در حالی با کسب بیش از 35درصد از سهم بازار در صدر جدولشرکت های پرداختدر سهم تعدادی تراکنش های اینترنتی قرار گرفته است که شرکتهای رقیب آهسته و پیوسته در حال رشد در این بخش هستند.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در تیرماه با تجربه افزایش حدودا 1 درصدی از سهم بازار این بخش توانسته با حدود 28 درصد از سهم تعدادی بازار رتبه دوم را کسب کند. همچنین سپ رتبه سوم را البته با اختلافی نسبتا زیاد در اختیار دارد.

در تحلیل آمار در بخش تعدادی باید این نکته را مدنظر قرار داد که آسان پرداخت اگرچه در تعداد تراکنش ها پیشتاز است اما بر اساس آمار تیرماه شاپرک، در سهم مبلغی با تفاوت معناداری با کاهش 1درصدی سهم بازار نسبت به خردادماه، تنها حدود5درصد بازار را در اختیار دارد و از این منظر با فاصله بعد از شرکتهای به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، سداد و فن آوا کارت در رتبه ششم قرار دارد که این تفاوت معنادار را باید بر اساس واقعیت های موجود در بازار تفسیر نمود.

آپ

رشد تعداد تراکنش در بازار پرداخت موبایلی، صدرنشینی برخی شرکت ها و یک ابهام جدی؟!

گذشته از سهم بازار شرکت های پرداخت در موضوعپرداخت های موبایلی ، در بررسی آمارها از این بخش از بازار پرداخت کشور، یک نکته حائز اهمیت وجود دارد و آن این موضوع است که باید دید آیا شرکت هایی که رشد چشمگیری در آمار تعداد تراکنش ها را تجربه می کنند سرویس های ویژه یا تازه ای عرضه کرده اند یا اتفاق دیگری در حال وقوع است؟

آنچه از مشاهدات بازار بر می آید این است کهاپلیکیشن های موبایلیدر چندماه اخیر با رخداد محسوسی در حوزه مارکتینگ مواجه نبوده اند و بسیاری از کارشناسان، این موضوع را محصول تراکنش های غیرواقعی در صنعت می دانند.

چندی پیشمدیرعامل شرکت داده ورزی سدادضمن تائید وجود تراکنش های غیرواقعی در بازار، اذعان داشت: «ایجاد تراکنش‌های غیرواقعی از زمانی که شرکت‌های PSP وارد بورس شدند، آغاز شد و شرکت‌ها یاد گرفتند که به هر میزانی که می‌خواهند برای خود درآمد تولید کنند. من به‌ جرات می‌توانم بگویم شاید یک مبلغی در حدود بین چهار تا پنج هزار میلیارد تومان و شاید بیشتر در سال گذشته کارمزد وارد شبکه پرداخت کشور شده که ۲۰ الی ۳۰ درصد این عدد از بخش تراکنش‌های غیر واقعی بوده است. شرکت‌ها به دلیل ورود به رقابت ناسالم و تقسیم کارمزد برای جبران این هزینه مجبور به ایجاد تراکنش‌های غیر واقعی شده‌اند تا برای خود سود تولید کنند؛ زیرا با حساب ‌و کتاب‌های بازار نمی‌شود هم درآمد بخشید، هم هزینه هنگفت کرد و هم‌ سودآوری مناسب داشت.»

صادق در این خصوص معتقد است: «سه مدل تراکنش غیر واقعی در شبکه پرداخت وجود دارد، اول اینکه شرکت ها سیستماتیک تراکنش می‌سازند، دوم به پذیرندگان خود می‌گویند که برای آنها تراکنش بسازند و مدل سوم PSP با شرکت های دیگری قراردادهای تسهیم درآمدی منعقد و آن شرکت‌ها این تراکنش ها را می‌سازند و تراکنش های غیر واقعی به شکل سازمان‌ یافته تولید می‌شود که جا دارد شاپرک به این موضوع رسیدگی کند«.



آپ
آیا شرایط به نفع رقبای آپ در حال تغییر است؟

البته پاسخ به این پرسش با در نظر گرفتن همه واقعیات موجود در بازار پاسخ ساده ای نیست در این راستا اگرچه آمار دقیقی در خصوص تعداد و مبلغ تراکنش اپلیکیشن اپ به تنهایی و جدا از درگاههای اینترنتی شرکت آسان پرداخت موجود نیست اما بر اساس تصویری کلی می توان نتیجه گیری کرد که تلاش بانک‌ها و متعاقبا شرکت‌های پرداخت وابسته و استفاده از برنامه‌های جدید و متنوع کردن نرم افزارها، در آینده نه چندان دور عرصه را برای آپ و یکه تازی آن تنگ خواهد کرد.

بهرحال نباید این نکته را فراموش کرد که آپ در زمانی که هنوز اپلیکیشن های موبایلی ورود به عرصه پرداخت را به صورت جدی آغاز نکرده بودند توانست با ایده هایی نو در کنار جوایز و تبلیغات گسترده و کندی حرکت در شرکت های رقیب  بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص دهد، اما ورود جدی شرکت های رقیب و سرمایه گذاری های تازه در این بخش، در حال تغییر سهم بندی های سنتی بازار در این حوزه است و  به نظر می رسد اگر آسان پرداخت تمهیدات لازم در این خصوص را نیاندیشد این جایگاه همیشگی نخواهد بود. 

در نهایت مدیران آسان پرداخت باید ثابت کنند در شرایط رقابت تنگاتنگ با رقبای بزرگ آیا در همین نقطه خواهند ایستاد یا شرایط به نفع رقبا تغییر خواهد کرد؟!






ارسال نظرات
موضوعات روز