جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
تیتر20 بررسی می کند؛
استمرار حضور قدرتمندانه «شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)» با داشتن سهم مطلوبی از بازار داخلی و خارجی، منوط به لحاظ کردن پارامتر مهم ( توسعه دامداری ها، زمین های کشاورزی ،‌تنوع تولیدات) در بازارهای داخلی و خارجی است .
کد خبر: ۳۷۵۵۲
پگاه و فرصتی برای گذر از مشکلات پیش رو
تیتر20 / مهری بهزاد پور - وجود حاشیه های مختلف در بازار صنایع لبنی به عنوان یکی از ضروری ترین نیازهای مردم و تامین کننده سلامت جامعه، به ویژه در شرایط سخت اقتصادی و تحریم ،‌ ضرورت نگاه ویژه فعالان در این عرصه را صد چندان می سازد . 

مناقشه دائم بین دامداری ها و اراضی مزروعی و تولیدکنندگان محصولات لبنی در این زمینه مشکلی است که از قدیم الایام وجود داشته و دارد.

شرکت پگاه یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات لبنی است که اخیراً دچار حاشیه هایی شد . اما نباید از این واقعیت غافل شد که رشد مطلوب هر صنعت در کشور به ویژه در شرایط کنونی با قرار گرفتن تمام عناصر در چرخه مطلوب اقتصادی و بهره وری مناسب از پتانسیل های آن و اعمال سیاست های مناسب ممکن می شود. 

تغییرمدیریتی فرصتی برای گذر از مشکلات پیش روی پگاه
تغییر مدیریت شرکت پگاه شاید فرصتی مناسب باشد تا این مجموعه تولیدی بتواند به دور از حاشیه ها مسیر رشد و تعالی اقتصادی را سریع تر از گذشته بپیماید و بدیهی است این مهم با توجه به اهمیت استفاده از پتانسیل های موجود کشور در شرایط تحریم و نوسانات نرخ ارز  بسیار قابل توجه است . 

استفاده بهینه از پتانسیل های انسانی و فیزیکی و تجهیزات موجود هنری است که تنها در یک مجموعه کوچک امکان پذیر نیست، بلکه قرار گرفتن هر یک از این اجزاء در چرخه اقتصادی گردش موتور محرکه اقتصاد را ممکن می سازد. 

مسلماَ در این بین تمامی مسئولان نیز بر این امر واقف هستند که فعالیت واحدهای اقتصادی در تمام بخش ها با توجه به شرایط موجود بسیار مشکل است و تعاملی چندجانبه نیاز دارد تا بتوانیم از «گذر» پر نوسان و تلاطم «تحریم و نبود تعاملات بین المللی » عبور کنیم تا به سرمنزل آرامش و اطمینان و « رونق تولید ملی» برسیم . 

موانع توقف تولید
توجه به پارامترهای مهمی چون؛ « افزایش هزینه نگهداری دام، توسعه دامداری ها، افزایش هزینه دامپزشکی ها، بسته بندی های مناسب و شکیل و محدودیت تعامل با بازارهای جهانی در این حوزه با توجه به مشکل تحریم و .... مشکلاتی است که شرکت پگاه نیز همچون دیگر واحدهای تولیدی در پیش رو دارد و رفع این مشکلات مسلماً دوری از حاشیه های موجود را می طلبد تا با حرکت موزون موتور محرکه این شرکت ، شاهد «رونق تولید ملی» نه تنها در بازار داخلی بلکه استمرار حضور در بازارهای خارجی باشیم . 

شرکت پگاه در طول سال های متمادی اقدام به تولید محصولات مختلفی در بازار داخلی کرده که با اقبال مصرف کنندگان نیز مواجه بوده است . اتخاذ سیاست های مناسب و به کارگیری حداکثری توان داخلی منجر به حضور در بازارهای خارجی نیز شده است . 

تولیدات محصولات لبنی ایران به ویژه پگاه در کشورهای همسایه چون عراق، افغانستان و به ویژه روسیه با استفبال مطلوبی مواجه شده است و در صورت اتخاذ سیاست های مناسب با درنظر گرفتن تنوع بخشی به تولید محصولات مختلف،‌ بسته بندی های مناسب و زیبا می تواند سهم مناسبی در ارزآوری کشور ایفاء کند.

« تحریم داخلی » داغتر از « تحریم خارجی»
وجود قوانین دست و پاگیر از موانع عمده مانع تصاحب بازارهای بزرگ صادراتی چون  روسیه به شمار می آیند که آن را نباید در عرصه « تحریم خارجی » بلکه « تحریم های داخلی » جست و جو کرد.  قوانین دست و پاگیر داخلی، تغییر یک شبه قوانین در کشور و ضعف دیپلماسی اقتصادی برای تعیین تعرفه منطقی از جمله دیگر معضلاتی است که نه فقط محصولات لبنی بلکه صنایع مختلف با آن درگیر هستند.

مورد اقبال قرار گرفتن صنایع لبنی ایران در بازار بزرگ روسیه با توجه به سختگیری های این کشور و قرارگیری محصولات وارداتی لبنی ایران در سطح استانداردهای بین المللی ، پتانسیلی است که در صورت بی توجهی منابع ارزی حاصل را از سبد درآمدهای غیر نفتی ما خارج خواهد کرد.

روس ها چشم انتظار محصولات با استاندارد جهانی پگاه 
روس‌ها برای صدور مجوز صادرات برای محصولات پگاه بارها بازدید گسترده‌ای از تمام زنجیره تولید از دامداری ‌ها، محل دریافت شیر، امکانات آزمایشگاهی، سیستم‌های زیر ساخت و کارخانه‌ها داشته‌اند .

پس از اطمینان از روند تولید اجازه واردات این محصولات را صادر کردند و به چهار کارخانه این شرکت مجوز همکاری دادند و حتی اعلام کردند که مایل به همکاری در حوزه راه اندازی خطوط تولید با نصب تجهیزات فنی شدند. و البته در مقابل شرکت پگاه نیز خواستار کاهش و یا حذف تعرفه های وارداتی شدند.

علاوه بر کشور روسیه کشورهای دیگر همسایه نیز تشنه محصولات این شرکت هستند و اتخاذ سیاست های همه جانبه مسلماَ رهآوردی جز افزایش سطح اشتغال، سلامت و خودکفایی در کشور را نخواهد داشت . 

توجه به این مهم مسلماً، دِینی است که شرکت پگاه، البته در تعامل با مسئولان در رده های مختلف به دور از حاشیه های گوناگون در قبال مردم دارند تا سهم خود را در تحقق شعار «رونق تولید ملی » ایفاء کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز