دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
بابک صدرایی ، کارشناس خودرو در گفت و گو با "تیتر20":
دردسرهای سیاسی حضور خودروسازان خارجی و نبود مدیریت صحیح در صنعت خودرو بسیار تاثیر گذار تر از تحریم های خارجی است.
کد خبر: ۳۷۵۹۱
تحریم های داخلی تاثیر گذارتر از تحریم های خارجی است
تیتر20 / مهری بهزادپور - بابک صدرایی  کارشناس خودرو و یکی از فعالان این عرصه در گفت و گو با خبرنگار تیتر20 دردسرهای سیاسی حضور خودروسازان خارجی  و نبود مدیریت صحیح در صنعت خودرو را بسیار تاثیر گذار تر از تحریم های خارجی در مسیر توسعه و ایجاد بازار رقابتی مناسب برای کشور ذکر و خاطرنشان کرد : حضور خودروسازان خارجی قبل از برجام نیزدر ایران آنچنان قوی نبود که با اعمال تحریم های فعلی خللی ایجاد شده باشد. 

وی افزود: خروج یکباره خودروسازان خارجی اعم از چینی و غیر از ایران را باید از چند منظر بررسی کرد یکی نبود برنامه ریزی در صنعت خودرو کشور، نبود پلت فرم داخلی قوی در این حوزه و همچنین عدم رایزنی جهت انتقال پلت فرم و تکنولوژی روز دنیا و .... 

این موارد ایران را همچنان در حد یک مونتاژکار خودرو باقی نگه داشته است که دسترسی به تکنولوژی عمیق را برای آنها حتی با وجود حضور شرکت های خودروساز محدود و غیرقابل امکان ساخته است. 

ریسک حضور خودروسازان خارجی در ایران را کاهش دهیم
صدرایی با اشاره به اینکه فاصله صنعت خودرو ایران از خودروسازی جهانی بسیار زیاد است گفت :  با توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو داخلی کشور پیشرفتی نخواهد کرد ، و خودروسازان خارجی حاضر در کشور نیز هیچگاه در این وانفسا ریسک حضور در ایران را در ازای حضور و ارتباط با بازارهای معتبر جهانی به جان نمی خرند. چرا که کسب اعتبار برای آنها حضور در بازارهای معتبر اروپا هست نه بازار پر تنش ایران . 

وی همچنین نوسان قیمت ارز را یکی از دلایل خروج خودروسازان ذکر و تصریح کرد: با افزایش قیمت ارز قدرت تقاضا کاهش می یابد و بالطبع تولید محدود می شود و در نتیجه خودروساز خارجی رغبتی برای ادامه حضور ندارد و از کشور خارج می شود. 

جذابیت بازار داخلی را برای سرمایه گذاران افزایش دهیم
صدرایی همچنین در ادامه در بیان دلیل خروج خودروسازان خارجی از ایران گفت : دو گزینه در این زمینه وجود دراد که  یا توان جذب نداریم و یا اینکه آنها رغبت ماندن ندارند . مسلماً جذابیتی در دستان ما نیست که آنها را مایل به ماندن کند و علاوه بر آن شرایط سیاسی ما نیز طوری نیست که ادامه فعالیت را برایشان تسهیل کند. در حقیقت به بن بست رسیده ایم .
 
به بن بست رسیدیم/ واردات خودرو دست دوم شاید!
این فعال اقتصادی در صنعت خودرو در ادامه یادآور شد : در شرایط فعلی و ادامه روند حال حاضر واردات خودروی دست دوم را به شرط نظارت نهادی سالم و به شکل کاملاً کنترل شده  جهت کوتاه کردن دست دلال ها و ممانعت از ورود خودروهای چپ کرده و سرهم بندی شده شاید تنها راهکار رهایی از بن بست فعلی باشد که آن هم الان با توجه به مشکلات ارزبر بودن این پروسه مقدور نیست. 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد صنعت خودروی کشور به سمت تولید نه توزیع حرکت کند و بتواند بدون پشتوانه سیاسی به کشورهای همسایه خودرو صادر کند و این امر فقط در بازار رقابتی و نه انحصاری ممکن می شود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز