جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
تیتر20 بررسی می کند؛
بیش از 45 میلیون کاربر اینترنتی ایرانی که روزانه بخش قابل ملاحظه ای از اوقات خود را در فضای وب می گذرانند، چنان قابلیت عظیمی ایجاد کرده است که در چند سال گذشته، شرکت های نوپای زیادی با تکیه بر این ظرفیت فراگیر و روزافزون توانسته اند کسب و کارهای میلیاردی را در بازار کشور راه اندازی کنند.
کد خبر: ۳۷۷۰۹
کنشگران تازه بازار مسکن و حرکت مشاوران املاک در فضای جدید
تیتر20 - شرکت های فروش اینترنتی کالا و سایت های مبتنی بر آگهی های مسکن و اپلیکیشن های خدمات عمومی از جمله طیف هایی هستند که فضای مجازی بستر مناسبی برای رشد آن ها بوده است.

یکی از بخش های عمده این بازار درحال توسعه مربوط به سایت های آگهی است که بخشی از آن ها به صورت تخصصی و بخش دیگری به صورت عمومی، فضایی برای درج آگهی های مردم ایجاد و از این رهگذر به موفقیت های اقتصادی کلانی دست یافته اند.

سایت «دیوار» در حوزه آگهی های عمومی و سایت «آی هوم» در حوزه آگهی های تخصصی املاک دو نمونه مثال زدنی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی  و آنلاین هستند.

قدرت نفود و عملکرد این سایت ها به قدری بالاست که مسئولین کشوری در شرایط بحرانی اقتصادی نحوه  عملکرد این سایت ها را زیر ذره بین برده و حتی برای حل برخی از مشکلات بازار از آن ها کمک می خواهند.

در واپستن مدل از این دست، چند ماه پیش قوه قضاییه سایت دیوار و شیپور را ملزم کرد که امکان درج قیمت بر آگهی های املاک و اتومبیل را مسدود نمایند تا بدین وسیله التهاب حاکم بر این دوبازار فروکش کند. به نظر می رسد این اقدام تاثیر مثبتی بر فروکش کردن تب تند بازارهای یاد شده داشت و در نهایت روند تصاعدی قیمت ها متوقف و البته بازار در رکودی نسبی فرو رفت. البته این محدودیت درحال حاضر وجود ندارد. 

کنشگران تازه بازار مسکن و حرکت مشاوران املاک در فضای جدید
حالا در تحولی تازه، سایت «دیوار» به طور رسمی «آی هوم» را خریداری کرده است تا مدیران این شرکت بتوانند به نحو بهتری نسبت به کنترل فرایند های بازار مسکن اقدام کنند. 

علاوه بر سایت «آی هوم» که فلسفه وجودی آن مبتنی بر همکاری با مشاوران املاک بوده است، سایت دیوار هم در چند سال گذشته به یکی از عمده ترین برند های اثرگذار بر بازار مسکن تبدیل شد و به رقیبی برای سایت های تخصصی املاک بدل شد. 

حالا  این دو سایت موثر و قدرتمند گویا قرار شده است استراتژی های تازه ای برای همکاری با مشاوران املاک و تعامل با بازار املاک از سوی مدیران دیوار صورت گیرد که عمده ترین آن، راستی آزمایی آگهی های املاک و ارائه خدمات رسانه ای به دارندگان آگهی ها و مشاوران سراسر کشور است.

البته این فرایند که به تازگی تبدیل به یکی از عمده ترین منابع درآمدی دیوار شده است، چندین ماه پیش با محدود کردن آگهی های رایگان در حوزه املاک و دریافت هزینه از مشاوران و مالکان برای درج آگهی های ملکی عملا شروع شده بود. 

با این حال باید اتفاق فوق و تدوین استراتژی جدید در حوزه املاک را گام تازه ای در مواجهه سایت های پربازدید فوق با پتانسیل های بازار املاک به شمار آورد. 

کنشگران تازه بازار املاک و آگهی های ملکی درحالی به بازنگری در روش های عملکرد خود اقدام می کنند که مدت ها قبل روزنامه های پرتیراژ از جمله روزنامه همشهری فعال بلامنازع این عرصه بودند و به نظر نمی رسید هیچ گاه رقیب قدرتمندی بتواند این بازار را از دست موسسه فوق خارج کند. 

قدر مسلم این که فقدان روشمندی در درج آگهی های ملکی و بلبشوی ایجاد شده در زمینه اعلام قیمت های غیرواقعی توانسته بود بازار مسکن را در موجی از بی ثباتی و نابه سامانی فرو ببرد.
 
کنشگران تازه بازار مسکن و حرکت مشاوران املاک در فضای جدید
یکی از رموز موفقیت سایت های آگهی در قیاس با روزنامه های کاغذی را باید مربوط به هزینه های نازل این سایت ها که متقبل هزینه های چاپ و انتشار نیستند دانست. 

ضمن این که به لحاظ زمانی در دسترس قرار گرفتن سریع آگهی ها و مخاطبان میلیونی این سایت و نتیجه بیشتری که آگهی دهندگان به دست آورده و به قول خودشان «زنگ خور» شان به مراتب بیشتر است، از دیگر نقاط قوت این سایت ها در مقایسه با نشریات کاغذی است. 

این توانایی و قدرت کنترل باعث شده است که سایت هایی مانند دیوار بتوانند در سیاست گذاری های بازار های عمده نقش تعیین کننده ای داشته باشند و درصورت لزوم از آشفتگی ها و واکنش های سریع بازارها جلوگیری نمایند. 

به نظر می رسد که  همکاری سایت های دیوار و آی هوم این فرصت برای یک مجموعه منسجم بیشتر فراهم خواهد شد تا بتواند ماجرای به هم ریخته بازارملک را در یک مدل و الگوی سازمان یافته تر مدیریت نماید.
 
این همان نکته ای است که مدیر عامل دیوار در نشست خبری اخیر خود درکنار چند هدف اصلی دیگر درخصوص آینده کاری دیوار به آن اشاره کرد. 

به گفته سجاد محمودخانی، مدیرعامل سایت دیوار، ارزش‌آفرینی بیشتر برای خریداران، فروشندگان و مشاوران املاک، تسهیل و کوتاه‌کردن فرایند پیدا کردن املاک برای مستاجران، ایجاد شفافیت و اعتماد در این حوزه از اهداف اصلی این ادغام است.
 
همچنان که مدیرعامل دیوار هم اشاره کرده است، در سال های گذشته، مشکلاتی مانند آگهی‌های بدون تصویر یا با تصویرهای بی‌کیفیت، اطلاعات ناقص آگهی‌ها و آگهی‌های غیرواقعی یا ناموجود و از همه مهم تر آگهی هایی با قیمت های بسیار غیر واقعی از جمله کاستی های دیوار بوده است. 

البته این نکته ای است که آی هوم به خاطر ارتباط سیستماتیک تر با آگهی دهندگان و فعالیت تخصصی تر با مشاوران املاک، کمتر با آن دست به گریبان بوده است. 

عکاسی حرفه ای از املاک و ارائه سایر خدمات تولید محتوا به  آگهی دهندگان از دیگر نکات مثبتی است که مدیران این مجموعه در نشست خبری خود به آن اشاره کردند.

مساله ای که می تواند روند تایید محتوای آگهی ها را تسریع بخشیده و اعتماد مخاطب به آگهی های مندرج در سایت را افزایش دهد. خدماتی که قبلا به وسیله آی هوم به عنوان یک سایت تخصصی حوزه املاک تا حدودی ارائه می شده است و حالا در قالب یک شرکت بزرگتر می تواند بهینه سازی شود. 

در واقع یکی از رویکرد های اصلی این سایت ها در دوره جدید کاری خود می تواند این باشد که مشتریان با خیالی آسوده بتوانند به اطلاعات موجود در سایت اعتماد کنند. مساله ای که در دوره اولیه فعالیت سایت هایی از این دست وجود نداشت و هم اکنون نیز در حوزه آگهی های خرد یکی از موارد ضعف به شمار می رود. 

به هرحال با توجه به خرید آی هوم توسط دیوار ، دیوار خواهد توانست به بازیگر اصلی فروش املاک آنلاین تبدیل شود. 

البته هنوز هم رقبای بزرگی برای دیوار در فضای مجازی وجود دارند که از آن جمله باید به شیپور، کیلید، ملک رادار، ملکانا، ایران فایل، شابش، دودوتا، هومینگ، کاشانو و امثال آن اشاره کرد.

هرچند ظرفیت این حوزه به قدری بالاست که فعلا امکان اشباع بازارهای مجازی خرید و فروش و اطلاع رسانی املاک وجود ندارد. 

از آن جایی که کمتر دیده شده است که استارتاپ ها به طور کامل از سوی دیگری خریداری شوند، این اقدام دیوار نشان می دهد که قوی ترین سایت آگهی در ایران برنامه های مفصلی برای کنترل بر این بازار دارد. 

اطلاعات موجود نشان می دهد که در سال گذشته بیش از 16 میلیون و 500 هزار آگهی ملکی در سایت دیوار منتشر شده است و میزان بازدید از این حجم آگهی بالغ بر 6 میلیارد و 500 میلیون بار بوده است. 

لازم به ذکر است که درحال حاضر از نظر میزان مخاطب سایت دیوار با رنکینگ 8  در مقام اول کشور قرار دارد و سایت های:  شیپور با رتبه 35،  ملکانا با رتبه 305 ، کیلید با رتبه 458،  آی هوم با رتبه 548، شابش با رتبه 1060، دودوتا 2112 و ایران فایل (ارائه کننده خدمات فایلینگ به مشاوران املاک) با رتبه 2710 در رتبه های بعدی قرار دارند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز