پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
تیتر20 بررسی می کند؛
در حالی که شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با تصمیم مدیرعامل پیشین ایران خودرو عملا منحل شد، سکاندار جدید این شرکت قصد احیای آن را دارد.
کد خبر: ۳۷۷۳۲
اهمیت احیای ساپکو
تیتر20 - در حالی که شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با تصمیم مدیرعامل پیشین ایران خودرو عملا منحل شد، سکاندار جدید این شرکت قصد احیای آن را دارد. به تازگی فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، از بازگشت فرآیند تامین قطعات به مجموعه فعالیت‌های شرکت ساپکو با تصویب هیات مدیره شرکت خبر داده است. به گفته وی، تامین قطعات و فرایندهای مرتبط با آن، با رویکردی جدید به ساپکو بازمی گردد.

ساپکو که از سال 72 متولد شد، در این سال ها همواره نقش پل ارتباطی میان قطعه سازان و ایران خودرو را ایفا کرد. به عبارت ساده، قراردادهای مربوط به تامین قطعات ایران خودرو، در ساپکو منعقد می شد و این شرکت وظیفه پرداخت مطالبات قطعه سازها را بر عهده داشت.  این در حالی بود که یکه زارع چند ماه قبل از برکناری، ساپکو را عملا منحل کرد. استدلال وی این بود که ساپکو از یکی از وظایف اصلی اش (طراحی مهندسی) دور و صرفا به محلی برای عقد قرارداد با قطعه سازان تبدیل شده است.

با برکناری یکه زارع از مدیرعاملی ایران خودرو و آمدن مقیمی اما سکاندار جدید تصمیم گرفت ساپکو را احیا کند. وی اخیرا به نوعی عنوان کرده ساپکو می تواند در ماجرای داخلی سازی قطعات کمک حال قطعه سازان و ایران خودرو باشد.


احیای ساپکو اما از چند جهت حائز اهمیت به نظر می رسد. اول اینکه پل ارتباطی میان قطعه سازان و ایران خودرو که برای مدتی البته نه چندان طولانی از بین رفته بود، دوباره شکل می گیرد. 

به هر حال ساپکو فارغ از اینکه چه اتفاقاتی طی این سال ها در آن افتاده ، همواره رابط میان ایران خودرو و قطعه سازان وابسته به این شرکت بوده و با احیای آن می توان این ارتباط را قوی تر از گذشته نیز کرد.

نکته دیگر اینجاست که احیای ساپکو می تواند در شرایط فعلی که پویش داخلی سازی در کشور شکل گرفته، تبعات مثبتی را برای خودروسازی و قطعه سازی کشور به دنبال داشته باشد. با توجه به تحریم خودروسازی ایران از سوی آمریکا و دوستان، دسترسی به مواد اولیه و قطعات موردنیاز زنجیره خودروسازی کشور محدود و حتی در مواردی بسته شده است؛ از همین رو وزارت صنعت،معدن و تجارت از خودروسازان و قطعه سازان خواسته به سمت داخلی سازی قطعات خارجی بروند تا ضمن کاهش وابستگی و تامین قطعات موردنیاز، ارزبری را هم کاهش دهند.

با توجه به تداوم تحریم و اهتمام فعلی به داخلی سازی، ساپکو می تواند نقش مهمی در این ماجرا ایفا کند. این شرکت همان طور که از نام اصلی اش (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) بر می آید، در بخش طراحی قطعات فعالیت دارد و اگرچه در این سال ها ضعیف عمل کرده، اما احیای آن می تواند انگیزه ساپکو را برای انجام وظیفه اولیه اش بالا ببرد. گفته می شود ساپکو از قوای مهندسی مناسبی برخوردار است و این قابلیت می تواند در پویش داخلی سازی قطعات بسیار به کار بیاید.
  

ارسال نظرات
موضوعات روز