دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
اختصاصی تیتر20
شاید در نگاه نخست کارکردن با اپلیکیشن موبایل بانک یا اینترنت بانک توسعه تعاون برای دریافت این رمزها، برای بخشی از مشتریان این بانک، دشوار به نظر برسد اما باید توجه داشت در حال حاضر این روش شاید کم هزینه ترین روشی است که می توان برای بانک و مشتریان آن متصور بود.
کد خبر: ۳۸۶۵۹
بایدها و نبایدها در اجرای  اجباری شدن رمز دوم پویا در بانک توسعه تعاون
تیتر20 - اجرای رمز دوم پویا در حالی از 15 دی ماه در شبکه بانکی کشور به صورت اجباری، اجرایی خواهد شد که هنوز مسائل و چالش هایی جدی در خصوص نحوه اجرا و استفاده از آن برای بانک ها و البته مشتریان متصور است.

گسترش دزدی های اینترنتی و جرایم فیشینگ و تعدد پرونده های قضایی مرتبط، چندی است که موضوع لزوم راهکارهای مقابله با این دسته از سو استفاده ها را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است و بر همین اساس، استفاده از رمزهای یکبار مصرف به عنوان یکی از راهکارها در جهت مقابله با این پدیده از سال گذشته،  به طور جدی از سوی بانک مرکزی مطرح شده و پس از فراز و فرودهایی طبق اعلام رسمی بانک مرکزی به کلیه بانک‌ها از تاریخ 15 دی‌ماه سال جاری کلیه فرآیندهایی که برای انجام آن نیاز به رمز دوم می‌باشد از طریق رمز پویا امکان دسترسی خواهد داشت و رمزهای ثابت غیرقابل استفاده خواهد شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، همه بانکهای کشور از تاریخ تعیین شده موظف خواهند بود رمزهای دوم ایستا را غیرفعال نموده و مشتریان در خریدهای نامبتنی بر کارت بانکی از جمله خریدهای اینترنتی و تراکنش های غیرحضوری نامبتنی بر کارت صرفا باید از رمزهای دوم یکبارمصرف استفاده نمایند. از همین روی بانک ها از جمله بانک توسعه تعاون با ارائه اپلیکیشن های بانکی، امکان صدور و استفاده از رمزهای یکبارمصرف را برای مشتریان فراهم نموده اند.
بایدها و نبایدها در اجرای  اجباری شدن رمز دوم پویا در بانک توسعه تعاون
اجباری شدن رمز دوم پویا و چالش های جدید برای بانک و مشتری؛

از سال گذشته که بحث الزام استفاده از رمز دوم یکبار مصرف اعلام شد، تاریخ اجرای آن با توجه به فقدان بسترهای لازم به تعویق افتاد تا اینکه بر اساس آخرین اعلام، تاریخ جدید پانزدهم دی ماه به عنوان تاریخ رسمی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است. اما به نظر می‌رسد با توجه برخی مسائل حل نشده، اجرای طرح مشکلاتی برای بانک‌ها و مشتریان آنها ایجاد نماید.

در این میان بانک توسعه تعاون، همگام با تمهدات بانک مرکزی در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و با ارائه بستر تولید رمز یکبار مصرف بانکی بر همراه بانک و اینترنت بانک توسعه تعاون امکان استفاده مشتریان از این سرویس را از مدت ها پیش فراهم نموده است، اما در حال حاضر موضوع اصلی، مسئله چگونگی اجرا و روش دریافت این رمز پویا از سوی مشتریان است.

در حال حاضر بانک توسعه تعاون هم از طریق شیوه های الکترونیک نظیر همراه بانک و اینترنت بانک و هم ارسال پیامک آمادگی ارسال این رمزهای پویا به مشتریان را داراست، اما در خصوص بهره گیری از این روش ها خصوصا در بخش پیامک هنوز چالش هایی برای بانک و مشتریان فراهم است.

دوراهی دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک یا اپلیکیشن همراه بانک توسعه تعاون؟! 

اگرچه شاید در نگاه نخست کارکردن با اپلیکیشن موبایل بانک یا اینترنت بانک توسعه تعاون برای دریافت این رمزها، برای بخشی از مشتریان این بانک، دشوار به نظر برسد اما باید توجه داشت در حال حاضر این روش شاید کم هزینه ترین روشی است که می توان برای بانک و مشتریان آن متصور بود.

اگرچه بنا به اعلام رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در حال حاضر هنوز سامانه ای برای ارسال رمز یک بار مصرف به صورت پیامک عمومی راه اندازی نشده است و کاربران باید برای دریافت رمز یک بار مصرف از طریق همراه بانک یا اینترنت بانک مربوطه این سرویس را دریافت نمایند، اما بهرحال باید توجه داشت حتی در صورت فراهم سازی امکان پیامک رمزهای یکبارمصرف نیز مشکلاتی در این شیوه متصور خواهد بود.

البته بانک مرکزی برای تولید رمز یکبار مصرف برای گوشی‌های عادی از سامانه‌ای با نام (هدایت‌کننده رمز یکبار مصرف) «هریم» نیز رونمایی کرده است اما بر اساس آخرین اطلاعات، برای ارتباط بانک‌ها با سامانه هریم و تبادل پیام‌ها یک سیستم جامع بین بانکی با الگوریتم‌های مشخص نیاز است که هنوز این فرآیند تکمیل نشده و بانک‌ها باید به صورت یکپارچه و همزمان به سیستم «هریم» متصل شوند تا مشکلات به حداقل برسد.

نخست اینکه بانک ها از جمله بانک توسعه تعاون در اجرای این طرح امکان دریافت کارمزد از مشتری را نخواهند داشت، به عبارتی بانک باید هزینه ای بابت ارسال پیامک به اپراتور مربوطه بپردازد در صورتی که مجاز نخواهد بود کارمزدی بابت این سرویس از مشتریان دریافت دارد و البته منابع لازم برای تامین این هزینه در برنامه های عملیاتی بانک دیده نشده است، بدیهی است که بانک در این شرایط متحمل هزینه ای هنگفت خواهد شد. 

باید توجه داشت که بانک ها درحال حاضر نیز، هزینه‌های سنگینی برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و حفظ پایداری و خصوصا کیفیت شبکه پرداخت الکترونیک آنلاین متحمل می‌شوند که به دلیل نظام غلط کارمزد، بخش بسیار زیادی از  هزینه‌های پرداخت‌های الکترونیک توسط شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود که بر هزینه تمام‌شده پول در بانک‌ها تأثیر می‌گذارد و قیمت خدمات بانکی بخصوص نرخ بهره علی‌الحساب تسهیلات را بالا می‌برد.

حتی این روزها شاهدیم بسیاری از بانک ها، در شرایطی که بر حسب قراردادی که با مشتریان خود دارند موظف به ارسال پیامک های تراکنشی برای مشتریان هستند، در بسیاری از تراکنش های خرد، درست یا غلط، از ارسال پیامک امتناع می کنند. بدیهی است پیامک رمز دوم با توجه به نوع کاربری و نیاز مشتریان در شبکه بانکی می تواند به طور پیوسته حجم بالاتری از درخواست ها را بر شبکه بانکی تحمیل کند که این مستلزم هزینه بالایی برای بانک ها خواهد بود، هزینه ای که بانک چاره ای نخواهند داشت مگر اینکه به شیوه های دیگری از مشتریان خود آن را بازپس بگیرد!

همچنین تجربه نشان داده شیوه پیامکی در تراکنش های بانکی با توجه به تاخیر گاه به گاه و حتی عدم دریافت از سوی دارنده حساب، شیوه پایدار و قابل اتکایی برای انجام عملیات بانکی نخواهد بود، ضمن اینکه در حال حاضر بسیاری از مشتریان نزد سیستم بانکی و بانکهای دارنده حساب خود، شماره های صحیح و به روزی ندارند که این موضوع خود نیز مستلزم فرآیند جمع آوری داده به صورتی فراگیر و زمان بر خواهد بود.

بنابر این با وجودی که به نظر می رسد اجرای رمز دوم اجباری برای مشتریان و بانک ها با سختی هایی همراه خواهد بود، ولی در نهایت به عنوان یک تصمیم حاکمیتی، بانک توسعه تعاون نیز همانند سایر بانک ها موظف به اجرای آن خواهد بود اما به نظر می رسد با شیوه های فعلی، استفاده مشتریان از اینترنت بانک و همراه بانک توسعه تعاون برای دریافت رمزهای پویا شیوه ای امن تر، ساده تر و در نهایت کم هزینه تر برای بانک و مشتریان آن خواهد بود. 

همراه بانک توسعه تعاون راهکاری موثر برای دریافت رمزدوم پویا

در این میان شرایط بانک های کوچک و حتی توسعه ای دچار پیچیدگی های بیشتری است، بانکهایی که از ابتدا هم قرار نبوده وارد فرآیندهای تجاری و جذب منابع گران قیمت بانکی باشند اما در بسیاری از مسائل نظیر اجرای رمز دوم پویا، به دلیل همراهی با نظام بانکی و تمکین از دستورات بانک مرکزی با همان خط کش و معیار بانکهای بزرگ تجاری سنجیده می شوند. اگرچه بانک توسعه تعاون ضمن برخورداری از زیرساخت های لازم فناورانه در این موضوع امکان همگامی با سایر بانک های بزرگ و تجاری را در اختیار دارد اما بهرحال نظام توسعه ای در این بانک با توجه به اینکه متمرکز بر تجاری سازی خدمات و صرفا کسب سود و زیان نیست نیازمند توجه بیشتری در این موضوع است.

بنابر آخرین برآوردها از میزان گستردگی شعب و مشتریان بانک توسعه تعاون، در حال حاضر از حدود 4.5 میلیون مشتری این بانک تنها در حدود نیمی از این تعداد از همراه بانک توسعه تعاون استفاده می کنند که به نظر می رسد با توجه به همه شرایط گفته شده، باید سایر مشتریان این بانک نیز برای دریافت رمزهای پویا از این بستر تشویق و راهنمایی شوند.

چرا که سرویس های پیامکی در حال حاضر امکان قابل اتکایی برای دریافت رمزهای پویا نیست، مگر در آینده که شرایط با تغییراتی موثر،  امکان استفاده بهتر از این امکان را فراهم سازد.

بانک توسعه تعاون نیز بر همین اساس با فراهم کردن امکان دریافت رمز دوم پویا از طریق اینترنت بانک و اپلیکیشن همراه بانک توسعه تعاون اقدام به ارائه این سرویس به شیوه ای امن و کم هزینه نموده است. 

بنابر اعلام بانک توسعه تعاون، مشتریان این بانک می‌توانند برای فعال‌سازی روز دوم پویا از دو روش اینترنت بانک و همراه بانک استفاده نمایند. در روش اول با مراجعه به سامانه اینترنت بانک از منوی "کارت" به زیر گزینه "کارت‌های من" مراحل فعال‌سازی را انجام دهند و درروش دوم با مراجعه به همراه بانک از منوی"سایر"، "عملیات کارت " گزینه " فعال / غیر فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف "عملیات لازم را صورت دهند. گفتنی است مشتریان می توانند پس از فعال‌سازی، جهت دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف از طریق همراه بانک قسمت «خدمات کارت»، منوی «سایر»، عملیات کارت وگزینه «رمز یک‌بارمصرف(رمز پویا) »، نسبت به دریافت رمز پویای یک‌بارمصرف اقدام نمایند.

ارسال نظرات
موضوعات روز