چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
تیتر20 بررسی می کند؛
تعداد خودروهای تحویلی سایپا به مشتریان از مرز 300 هزار دستگاه عبور کرده است. مشخص نیست در حال حاضر چقدر از تعهدات معوق این شرکت باقی مانده است، اما به نظر می رسد این شرکت توانسته بیشتر تعهدات عقب افتاده خود را (البته با تاخیر زیاد) برطرف کند.
کد خبر: ۳۸۹۳۳
سایپا به دنبال عبور از کابوس تعهدات معوق
تیتر20 - گروه خودروسازی سایپا اخیرا اعلام کرد که خودروهای تحویلی خود به مشتریان را از مرز 300 هزار دستگاه عبور داده است، اتفاقی که با توجه به شرایط تحریم خودروسازی کشور و کمبود قطعات و افت تولید، قابل توجه به نظر می رسد و می تواند بخشی از اعتماد از دست رفته این شرکت (به دلیل تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی) را احیا کند.

برای بررسی این موضوع،  ابتدا مرور می کنیم آنچه را که از نیمه مرداد امسال تا به امروز بر سایپایی ها گذشته است. با خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور، خودروسازی ایران را در اولویت تحریم قرار داد و نیمه تابستان سال گذشته، تحریم ها علیه این صنعت برقرار شد.

 با بروز تحریم، سایپا مانند دیگر خودروسازان کشور رفته رفته در مسیر افت تولید قرار گرفت و شرکای خارجی اش را نیز از دست داد. مشکل آنجا بود که تحریم اجازه نمی داد سایپا قطعات خارجی موردنیاز خود را طبق روال طبیعی گذشته و در زمان موردانتظار، تامین کند و بنابراین با افت تولید مواجه شد. 

ازآنجاکه این خودروساز پیش تر تعداد زیادی محصول را پیش فروش کرده بود، معظلی بزرگ به نام "تعهدات معوق" گریبان نارنجی های جاده مخصوص را گرفت و موجی از اعتراض های مردمی سرازیر این شرکت شد. 

تولید سایپا بسیار کاهش یافته بود و شرکای خارجی نیز این شرکت را تنها گذاشته بودند و حالا سایپایی ها مانده بودند و انبوهی از خودروهای ثبت نامی که امکان تحویل آنها در موعد وعده داده شده، نبود. 

سایپا با دو مشکل مواجه بود؛ نخست اینکه روند تامین قطعات کند شده و تولید افت کرده بود و بنابراین حتی تحویل محصولات داخلی مانند تیبا و پراید نیز در موعد مقرر، امکان نداشت. 

مشکل دوم نیز به خودروهای به اصطلاح مونتاژی مربوط می شد، چه آنکه شرکای خارجی سایپا به دلیل تحریم از ایران رفته و دیگر قطعه در اختیار این شرکت قرار نمی دادند و این به معنای افت شدید تیراژ و توقف تولید این محصولات بود. 

در باب مشکل اول (افت تولید خودروهای داخلی)، سایپا تنها با مشکل تاخیر در تحویل مواجه بود، اما در مورد مونتاژی ها، مشکل بزرگتری وجود داشت و آن به ناممکن بودن تحویل همه مونتاژی های ثبت نامی مربوط می شد.

سایپا برای حل مشکل نخست، از مشتریان زمان خواست و به آنها اطمینان داد که خودروهای ثبت نامی شان را اگرچه دیرتر از موعد مقرر، اما بالاخره تحویل می دهد.

این موضوع (تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی) طبعا خوشایند مشتریان نبود، اما به هر حال مطمئن شدند که دست شان به خودرویی که پیش خرید کرده اند، می رسد. 

بنابراین سایپا خیالش از ناحیه تحویل خودروهای ثبت نامی داخلی، تقریبا راحت شد، هرچند البته قطعا رضایت همه مشتریان از عملکرد سایپا (به دلیل دیر تحویل دادن خودروها) حاصل نشد.

در باب مشکل دوم اما سایپا مجبور شد از طرح تبدیل استفاده کند، به نحوی که از ثبت نام کنندگان خودروهایی مانند ساندرو و برلیانس خواست از خودروهای موردنظر انصراف داده و به جای آنها محصولاتی دیگر (مانند تیبا و پراید) دریافت کنند.

این شرکت همچنین راهکار دریافت سود بالا در ازای انصراف از دریافت مونتاژی ها را پیش روی ثبت نام کنندگان قرار داد. این پیشنهادات البته با اعتراض ثبت نام کنندگان مواجه شد، اما سایپا در نهایت توانست بخشی از تعهدات مونتاژی خود را به واسطه طرح جایگزین و پرداخت سود کلان، رفع کند. 

حالا نیز آن طور که سایپایی ها عنوان می کنند، تعداد خودروهای تحویلی آنها به مشتریان از مرز 300 هزار دستگاه عبور کرده است. مشخص نیست در حال حاضر چقدر از تعهدات معوق این شرکت باقی مانده است، اما به نظر می رسد این شرکت توانسته بیشتر تعهدات عقب افتاده خود را (البته با تاخیر زیاد) برطرف کند.         

ارسال نظرات
موضوعات روز