دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
تیتر20 بررسی می کند؛
سهم پذیرندگی بانک ملت از کل مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی در آبان ماه به پایین ترین سطح خود در شش ماهه اخیر رسیده است. به عبارتی در یک روند نزولی این میزان از 53.98 درصد در تیرماه، به 47.07 درصد در آبان ماه سال جاری کاهش یافته است.
کد خبر: ۳۹۰۲۳
افت عملکرد بانک ملت در شاخص ابزار پذیرش اینترنتی در آبان ماه

تیتر20 / سارا دلیریان - بانک ملت با در اختیار داشتن بیش از 23 درصد از سهم بازار پذیرندگی از کل تعداد و همچنین مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت در آبان ماه، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش های بازار را به خود اختصاص داده اما در عملکرد چند ماهه اخیر این بانک یک نکته حائز اهمیت وجود دارد.

سهم پذیرندگی بانک ملت از کل مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی در آبان ماه به پایین ترین سطح خود در شش ماهه اخیر رسیده است. به عبارتی در یک روند نزولی این میزان از 53.98 درصد در تیرماه به 47.07 درصد در آبان ماه سال جاری کاهش یافته است.  

اگرچه در حوزه صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک هنوز کارتخوان ها سهم عمده و اصلی را در میان سایر ابزارهای تراکنش در اختیار دارند و از این منظر بانک ملت با توجه به عملکرد ویژه و دراختیارداشتن اختصاصی برخی نقاط بازار از جمله جایگاههای سوخت در کشور، با رقمی بیش از 22 درصد از سهم بازار ابزار کارتخوان، توانسته در بازار پذیرندگی تراکنش ها در شبکه بانکی غلبه داشته باشد و مجموعا بیش از 23 درصد از کل تراکنش های بازار را به خود اختصاص دهد، اما در عین حال این بانک با عقب نشینی نسبی از سهم بازار ابزار پذیرش موبایلی، به تدریج در حال واگذاری بیشتر سهم بازار در تراکنش های موبایلی به سایر بانک ها است.

با وجود فعال بودن این ابزار در شبکه پرداخت و اینکه هنوز سهم قابل توجهی از تراکنش ها بر این بستر شکل می گیرد، برخی از بانک ها به طور آرام و پیوسته در حال افزایش سهم بازار خود در این بخش هستند و به نظر می رسد بانک ملت در این بخش در حال از دست دادن بازار به نفع برخی رقبای بانکی است، از جمله بانک های اقتصادنوین و آینده که به طور سنتی در این بخش سهم بازار مستمر و ویژه ای نداشته اند، اما در ماههای اخیر با یک روند آرام اما متداوم در حال افزایش سهم بازار خود در این حوزه هستند.

لازم به ذکر است که با وجود گسترش و تنوع ابزارهای پذیرش در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک، ابزار پذیرش موبایلی هنوز سهم قابل توجهی در این حوزه دارا است و با وجود همه تلاش ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته از سوی بانک ها و شرکت های پرداخت برای ایجاد و گسترش اپلیکیشن های موبایلی و درگاه های پرداخت اینترنتی، بر اساس گزارش های رسمی، ابزار پذیرش موبایلی، هنوز شانه به شانه ابزار پذیرش اینترنتی در سهم بازار تراکنش ها به پیش می رود.

افت عملکرد بانک ملت در شاخص ابزار پذیرش اینترنتی در آبان ماه
بر اساس گزارش شاپرک در آبان ماه، سهم بازار ابزار پذیرش موبایلی 5.82 درصد از تعداد تراکنش ها را به خود جلب کرده است. این در حالی است که مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در ابزارهای پذیرش اینترنتی از جمله موبایل بانک، اینترنت بانک، درگاههای پرداخت اینترنتی و سایر اپلیکیشن های پرداختی در مجموع با کمتر از 0.1 درصد سهم بیشتر از پرداخت موبایلی یا همان کدهای دستوری، 5.95 درصد از سهم بازار تعداد تراکنش ها را در صنعت به خود اختصاص داده اند. 

همین آمارها تائید می کنند که پرداخت موبایلی هنوز تاثیر و سهم قابل توجهی در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک کشور دارا است، به طوری که تنها در آبان ماه سال جاری، در مجموع 129.724.313 تراکنش بر این بستر صورت گرفته که البته به دلیل وجود محدودیت در انجام تراکنش بر روی ابزار پذیرش موبایلی، در بررسی تعداد و مبلغ تراکنش های این ابزار در آبان ماه  کاهش 23دهم درصدی در تعداد تراکنش ها و کاهش 31صدم درصدی در مبلغ تراکنش ها مشهود است.

بهرحال باید دید آیا بانک ملت در ماههای آتی تدبیری برای جبران این عقب ماندگی دارد یا خیر.

ارسال نظرات
موضوعات روز